GÃ¥ til innhold

Krise😢 Trenger hjelp fort - onedrive

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har absolutt NULL teknisk innsikt, og må sitter jeg her og gråter 😢

Jeg har masse bilder på mobilen.

Også har jeg Outlook mail som i det siste har mast om at lagringa var full.

Jeg satte meg ned med PCen og kom inn på onedrive, og slettet alt som lå der. Veldig fornøyd med meg selv, for jeg fikk full lagring igjen.

Når jeg så gikk inn på mobilen var alle bildene borte😱😢

Altså WTF!! Hvordan kan dataen slette bildene jeg har på mobilen?

Jeg trodde da at onedrive bare var sånn ekstra lagring.

Og jeg er så fortvilet, for jeg hadde noen bilder som virkelig betydde MYE for meg.

Bildene fra ifjor ble også tapt, da jeg ødela mobilen, UTEN å ha sånn ekstra lagring. Så om jeg mister disse også, vet ikke hva jeg skal gjøre. 2 år av barnas liv borte, samt kjærkomne bilder av nær avdød familiemedlem.

Kan noen hjelpe meg???

Hva gjør jeg,?

Og ja... jeg tømte papirkurv i onedrive også 😢

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg har absolutt NULL teknisk innsikt, og må sitter jeg her og gråter 😢

Jeg har masse bilder på mobilen.

Også har jeg Outlook mail som i det siste har mast om at lagringa var full.

Jeg satte meg ned med PCen og kom inn på onedrive, og slettet alt som lå der. Veldig fornøyd med meg selv, for jeg fikk full lagring igjen.

Altså WTF!! Hvordan kan dataen slette bildene jeg har på mobilen?

Jeg trodde da at onedrive bare var sånn ekstra lagring.

Og jeg er så fortvilet, for jeg hadde noen bilder som virkelig betydde MYE for meg.

Bildene fra ifjor ble også tapt, da jeg ødela mobilen, UTEN å ha sånn ekstra lagring. Så om jeg mister disse også, vet ikke hva jeg skal gjøre. 2 år av barnas liv borte, samt kjærkomne bilder av nær avdød familiemedlem.

Kan noen hjelpe meg???

Hva gjør jeg,?

Og ja... jeg tømte papirkurv i onedrive også 😢

Skrevet

Hvorfor sitter du og driter ned hele forumet med spam?

Anonymkode: 43549...441

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor sitter du og driter ned hele forumet med spam?

??

Skrevet

Du har brukt OneDrive når du burde brukt Google photos. Ja alle bildene er borte for godt, nei du kan ikke få dem tilbake.

Anonymkode: 7f810...949

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Mimoe skrev (3 minutter siden):

??

Du poster jo samme tråden flere steder på forumet, det holder med en.

• Liker 3
Skrevet

OneDrive er en skylagringstjeneste. Den synkroniserer filene dine slik at de er tilgjengelig på tvers av enheter som er tilkoblet internett. Det er IKKE en backup-tjeneste eller en "ekstern harddisk". Du kan imidlertid fjerne de lokale kopiene du har filene dine, uten at det fjernes fra skyen eller andre enheter.

Likevel synes jeg det er litt merkelig. Jeg har også satt opp telefonen min til å dumpe bildene mine på OneDrive kontinuerlig, men den fjerner likevel ikke bildene som ligger på telefonen. Hva slags telefon har du? Er det Outlook desktop eller Outlook web mail du bruker? Har du OneDrive Premium eller gratisversjonen?

Uansett, alt håp er ikke nødvendigvis ute. Sjekk "Søppelbøtten" på PC-en din først, om du slettet de fra OneDrive-mappen på PC-en din så ligger bildene mest sannsynlig der. Dersom de ikke skulle gjøre det, kan du sjekke tilsvarende på onedrive.com.

Skjermbilde 2023-08-15 200603.jpg

• Nyttig 3
Skrevet
Jdz skrev (59 minutter siden):

OneDrive er en skylagringstjeneste. Den synkroniserer filene dine slik at de er tilgjengelig på tvers av enheter som er tilkoblet internett. Det er IKKE en backup-tjeneste eller en "ekstern harddisk". Du kan imidlertid fjerne de lokale kopiene du har filene dine, uten at det fjernes fra skyen eller andre enheter.

Likevel synes jeg det er litt merkelig. Jeg har også satt opp telefonen min til å dumpe bildene mine på OneDrive kontinuerlig, men den fjerner likevel ikke bildene som ligger på telefonen. Hva slags telefon har du? Er det Outlook desktop eller Outlook web mail du bruker? Har du OneDrive Premium eller gratisversjonen?

Uansett, alt håp er ikke nødvendigvis ute. Sjekk "Søppelbøtten" på PC-en din først, om du slettet de fra OneDrive-mappen på PC-en din så ligger bildene mest sannsynlig der. Dersom de ikke skulle gjøre det, kan du sjekke tilsvarende på onedrive.com.

Skjermbilde 2023-08-15 200603.jpg

Tusen takk for svar. Lå ikke i noen av søppelpostene. Har gjort det samme før men da har ikke bildene på mobilen forsvinner så jeg skjønner ikke hva som har skjedd 😢

Skrevet

Ta med pc’en din til noen som kan hjelpe deg.  
Vet mange butikker har service og gutta som sitter der er ofte veldig flinke. 

Anonymkode: 132e1...3a7

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta med pc’en din til noen som kan hjelpe deg.  
Vet mange butikker har service og gutta som sitter der er ofte veldig flinke. 

Anonymkode: 132e1...3a7

Det finnes mange gratis recovery-programmer som man kan bruke selv; de er stort sett så enkle at alle kan bruke dem. I tilfellet må recovery-programmet kjøres fra PC-en, ikke mobilen.

https://www.lifewire.com/free-data-recovery-software-tools-2622893

https://www.cleverfiles.com/howto/top-5-data-recovery-software-windows.html

Uansett er det vesentlig at man ikke overskriver bildene som er blitt slettet, så mobilen burde absolutt ikke brukes før bildene er gjenopprettet.

Et godt råd til en annen gang: Stol aldri på "nettskyen", og kjøp heller en ekstern harddisk eller to.

Anonymkode: e16de...5fb

Skrevet (endret)

Skjermbilde 2023-08-16 kl. 07.51.27.png

Endret av lillevill
  • Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (33 minutter siden):

Skjermbilde 2023-08-16 kl. 07.51.27.png

Flott at du forsøker å hjelpe, men dette nytter dessverre ikke her.

For det første er bildene blitt slettet fra mobilen, ikke PC-en, og for det andre må ting først legges i papirkurven for å kunne gjenopprettes; hvis jeg kjører sudo rm i Linux, blir aldri filene lagt i papirkurven - de slettes direkte på kommando. Noe tilsvarende har skjedd her.

Skrevet
Mimoe skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For det første er bildene blitt slettet fra mobilen, ikke PC-en, og for det andre må ting først legges i papirkurven for å kunne gjenopprettes; hvis jeg kjører sudo rm i Linux, blir aldri filene lagt i papirkurven - de slettes direkte på kommando. Noe tilsvarende har skjedd her.

Se over?

Anonymkode: b8eb7...72a

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Se over?

Anonymkode: b8eb7...72a

Hun kom da ikke inn på OneDrive lokalt på PC-en, men på en eller annen server som er tilkoblet nettet. Hun kunne like gjerne vært i Kina med en annen PC og fått tilgang til de samme bildene; dette er en skytjeneste på nett, ikke noe som skjer lokalt på harddisken.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun kom da ikke inn på OneDrive lokalt på PC-en, men på en eller annen server som er tilkoblet nettet. Hun kunne like gjerne vært i Kina med en annen PC og fått tilgang til de samme bildene; dette er en skytjeneste på nett, ikke noe som skjer lokalt på harddisken.

Jeg antar det, men det kommer egentlig ikke klart fram om det er OneDrive/Outlook på web eller om det er Windows desktop-klienten det er snakk om. Uansett, de gangene jeg sletter filer fra OneDrive web så legger alltid filene seg i papirkurven, så jeg vet ikke helt hvordan trådstarter har greid å slette filene så grundig.

• Nyttig 1
Skrevet
Jdz skrev (1 time siden):

Jeg antar det, men det kommer egentlig ikke klart fram om det er OneDrive/Outlook på web eller om det er Windows desktop-klienten det er snakk om. Uansett, de gangene jeg sletter filer fra OneDrive web så legger alltid filene seg i papirkurven, så jeg vet ikke helt hvordan trådstarter har greid å slette filene så grundig.

Hun ville tydeligvis frigjøre plass, og hvis du tenker deg at man ønsker å få plass på harddisken, er det ikke nok å legge filene i papirkurven; man må slette dem permanent.

Har selv gjenopprettet noen bilder fra minnekortet på fotokameraet som ble slettet, slik at dette er en enkel operasjon som burde gå greit forutsatt at man vet hva man holder på med, og ikke overskriver lagringsplassen til bildene som er blitt slettet på mobilen. Er TS usikker, kan hun ta turen til en butikk som kan dette, selv om de tar seg veldig godt betalt for noe en datakyndig fikser i løpet av et kvarter; forutsatt at ikke mobilen er brukt, burde alle bildene kunne gjenopprettes.

Og et godt, velment råd til alle dere som leser dette: Vær så snill, og kjøp minst en ekstern harddisk til å ha sikkerhetskopier på. Før eller senere går noe galt uansett hvor trygg man tror man er, og da kan uerstattelige minner være borte for alltid; sikkerhetskopier er en liten pris å betale for å gardere seg mot stor skade.

HÃ¥per virkelig dette ordner seg for TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og et godt, velment råd til alle dere som leser dette: Vær så snill, og kjøp minst en ekstern harddisk til å ha sikkerhetskopier på. Før eller senere går noe galt uansett hvor trygg man tror man er, og da kan uerstattelige minner være borte for alltid; sikkerhetskopier er en liten pris å betale for å gardere seg mot stor skade

Jeg har tre stykker, hvorav en ligger på hytta. Så vi er sikret for brann, tyveri etc.

Men det er jammen ikke lett å flytte bilder fra iPhone til Windows PC lenger. Før kunne man bruke utforsker, nå feiler den og krever andre til tider avanserte programmer. Skjønner godt at folk mister bildene sine.

Anonymkode: bfe38...32d

• Nyttig 1
Skrevet

Føler med deg, TS. Det er ikke så lett dette med lagringstjenester. Jeg abonnerer på icloud gjennom apple, fordi jeg ikke har plass til alle bildene mine på telefonen. Men når jeg da prøver å slette bildene fra telefonen, fordi jeg vil spare plass og bare ha dem på icloud/skylagring, får jeg spørsmålet på iphonen: "Er du sikker på at du vil slette disse bildene? De blir også slettet fra icloud". Og det vil jeg jo ikke, men det er ikke noe valg. Så da, hva er egentlig poenget med bildelagring i icloud hvis du MÅ ha bildene på telefonen samtidig :(

Anonymkode: 3e732...b77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...