Gå til innhold

Hadde du kuttet kontakt med familien din over dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne i USA. Hele familien hennes er ultrakonservative, religiøse og homofobiske republikanere. Venninnen min er lesbisk. Hun er redd for å komme ut av skapet fordi hun vil ikke risikere at familien hennes sparker henne ut, og hun tror ikke hun kunne bodd i området lenger hvis dette skjedde. Den eneste måten hun ser for seg at hun kan leve livet sitt fritt er hvis hun flytter vekk. Hun sier at hvis hun noen gang kommer ut av skapet, så, må hun flytte langt vekk og hun kan aldri se familien sin igjen.

Jeg syns dette er veldig vanskelig fordi folk flest har jo et forhold til familien sin. Familien hennes er jo glad i henne og har et forhold til henne nå, og hun har visst at hun er homofil i årevis (hun er 31 år). Selv om familien hennes er homofobisk, så har jo hun et familieforhold til dem, og det er et offer å skulle bare reise bort og aldri se sin mor igjen. 

Hva hadde du gjort? Jeg kan ikke forestille meg en situasjon der jeg hadde kuttet kontakt med mine foreldre... men mine foreldre er jo ikke slik. 

Anonymkode: 5c075...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kuttet kontakt. Å ha familie som ikke kan akseptere meg for den jeg er etter så mange år og etter alt vi har gjort og opplevd sammen, er ikke noe å spare på. Vondt, men slik tenker jeg. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde valgt mitt eget liv først ja. Foreldrene er uke der for henne resten av hennes liv. Hvorfor oppgi egen lykke for familiens skyld? Hvilken nytte har noen av det?

Anonymkode: 15e3e...322

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vanskelig, er det verdt å være homofilt men helt alene i verden? Ja, det er håp om å finne noen som elsker deg like mye som familien...men det virker som ingen forhold varer evig i disse dager da folk dumper hverandre fra øst til vest.

Har ikke svar på denne, beklager at jeg bare påpeker åpenbart hvor vanskelig det er :(

Endret av Btw
  • Liker 1
Skrevet

Hun kan jo ikke kutte kontakten før hun vet hvordan familien faktisk tar det. 

Jeg har selv vokst opp med sterkt religiøse foreldre, som under hele oppveksten uffet og akket seg over homofile. Det var så fælt, syns de. Og de sa flere ganger at de ikke hadde taklet å få et homofilt barn. 

Jeg visste fra 6, 7 årsalderen at jeg likte jenter. Og det ga meg sterk angst å i det hele tatt tenke tanken på å èn gang komme ut av det berømmelige  skapet. Men gjorde det da jeg var rundt 20. Da hadde jeg hatt en (for dem) en hemmelig kjæreste i over ett år. Gjett hva? Det gikk ikke som forventet. De syns det var helt greit faktisk. Det ble noe helt annet når det gjaldt meg, sin egen datter. 

Noen foreldre trenger kanskje litt mer tid, til å "fordøye" det. Og det må også være greit:)

• Liker 6
  • Hjerte 12
Skrevet

Familie er ikke alt tenker jeg. Jeg hadde ikke klart å utslette meg selv på denne måten selv for foreldre og søsken hvis de ikke godtok den jeg var riktig nok (en må jo fortellede det og gi de en sjangse men med en plan B der en avbryter kontakt om det ikke går bra). En skal ikke utholde og tåle hva som helst av noen igrunn og spesielt ikke av ens egen familie. Mange kutter kontakt med familie der dette er best (ser jo tråder stadig vekk her inne med dette temaet), og jeg kan ikke unngå å tenke at dette i mange situasjoner er det beste valget for seg selv. 

Anonymkode: 5f287...bd1

• Liker 2
Skrevet
Btw skrev (11 minutter siden):

Vanskelig, er det verdt å være homofilt men helt alene i verden? Ja, det er håp om å finne noen som elsker deg like mye som familien...men det virker som ingen forhold varer evig i disse dager da folk dumper hverandre fra øst til vest.

Har ikke svar på denne, beklager at jeg bare påpeker åpenbart hvor vanskelig det er :(

Man kan ikke velge å være homofil. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Familie er ikke alt, men jeg ville ha sett reaksjonen til familien først før jeg tok det store valget om å forlate familien. Dersom reaksjonen er som ventet negativt så ville jeg ha forlatt, men dersom det ble uventet positiv reaksjoner så kunne jeg ha blitt igjen tenker jeg.

Det å forlate familien uten å vite hvordan de godtar det ville jeg aldri ha gjort. Da ville jeg ha sittet igjen med "hva om" resten av livet mitt. Mange familier endrer holdninger raskt ved slike anledninger der hvor de få vite at noen i familien er homofile.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan ikke velge å være homofil. 

Mente å gå ut av skapet for familien.

Skrevet

Det tok min mor over ti år å akseptere min legning. Ti lange år med avsky for hvem jeg var og hvem jeg elsket. Men hun endret seg sakte og i dag har hun ikke lenger noen problemer med min legning. Det kostet mye å stå i kampen, og jeg vurderte mange ganger å kutte kontakten, men jeg gjorde det likevel ikke, fordi alternativet sannsynligvis ville ha kostet meg enda mer.

Anonymkode: e9513...92a

• Hjerte 5
Skrevet

Venninnen min har funnet noen som hun liker. Jeg tror de kommer til å flytte inn sammen på et eller annet tidspunkt.  De kan jo flytte sammen som "venner", men hun tror ikke familien kommer til å tro på det lenge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har en venninne i USA. Hele familien hennes er ultrakonservative, religiøse og homofobiske republikanere. Venninnen min er lesbisk. Hun er redd for å komme ut av skapet fordi hun vil ikke risikere at familien hennes sparker henne ut, og hun tror ikke hun kunne bodd i området lenger hvis dette skjedde. Den eneste måten hun ser for seg at hun kan leve livet sitt fritt er hvis hun flytter vekk. Hun sier at hvis hun noen gang kommer ut av skapet, så, må hun flytte langt vekk og hun kan aldri se familien sin igjen.

Jeg syns dette er veldig vanskelig fordi folk flest har jo et forhold til familien sin. Familien hennes er jo glad i henne og har et forhold til henne nå, og hun har visst at hun er homofil i årevis (hun er 31 år). Selv om familien hennes er homofobisk, så har jo hun et familieforhold til dem, og det er et offer å skulle bare reise bort og aldri se sin mor igjen. 

Hva hadde du gjort? Jeg kan ikke forestille meg en situasjon der jeg hadde kuttet kontakt med mine foreldre... men mine foreldre er jo ikke slik. 

Jeg tror at jeg ville holdt legningen min skjult om jeg var homofil og hadde konservative foreldre.

Man kan si at man skal være tro mot seg selv osv, men hvis det å være tro mot seg selv betyr at man mister alle menneskene man er glad i, så er det vel kanskje ikke verdt det?

Anonymkode: f3e2e...57e

Skrevet

Jeg hadde glatt kuttet kontakt med mine foreldre om de hadde stemt Venstre, Høyre eller Frp. Det samme gjelder fremtidige barn. Man kan bare ikke se på de som mennesker. 

• Liker 3
Skrevet

Det er vanskelig å sette seg inn i, men jeg har stor forståelse for at det kan være vanskelig eller umulig å ha et godt forhold til familien sin når de ikke aksepterer deg for den du er. For oss som har normale, kjærlige og tolerante foreldre er det selvsagt uforståelig at vi skal kutte dem ut, men noen ganger er faktisk ikke familien din bra for deg og er mer opptatt av seg selv enn hvordan barna deres har det. Jeg tenker uansett at hun kjenner familien sin best og at det er hun som må avgjøre hva som er verdt å akseptere for å ha et forhold til dem. Ingen utenforstående kan sette seg til doms over hennes avgjørelse, selv om de har hatt lignende opplevelser og valgt annerledes. 

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde glatt kuttet kontakt med mine foreldre om de hadde stemt Venstre, Høyre eller Frp. Det samme gjelder fremtidige barn. Man kan bare ikke se på de som mennesker. 

Dette sier mer om deg enn noe annet, det er en ganske radikal påstand.

Anonymkode: 49b64...181

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette sier mer om deg enn noe annet, det er en ganske radikal påstand.

Anonymkode: 49b64...181

Spørs hvor ille man ser det. Jeg sidestiller en slik stemme med fullstendig mangel på respekt for menneskeliv. Når det i tillegg kommer fra psykisk friske mennesker og ikke psykisk plagede folk som ABB blir det nesten verre.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Levd mitt eget liv og tatt egne valg, og så fikk familien min kutte meg ut om de ikke aksepterte det. 

Hun MÅ ikke flytte langt vekk og hun VET ikke at familien hadde kuttet henne ut. 

Anonymkode: cc2c1...86e

Skrevet

Jeg hadde flytter langt bort, så hadde jeg fortalt dem årsaken til at jeg flyttet. Jeg ville latt det være opp til dem om de ville bryte kontakten.

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 hours ago, Majer said:

Da må du nok kutte halvparten av familien din? Mange som stemmer på disse partiene tørr ikke å prate om det. 

Vi som er på venstresiden derimot virker å være stolte over det.

Endret av Intervence
Skrevet

Jeg hadde hatt minimal kontakt med slike familiemedlemmer selv hvis jeg ikke var skeiv selv (men det er jeg). Samme som jeg ikke vil ha noe å gjøre mer rasistiske faniliemedlemmer, selv om jeg er hvi. 

Anonymkode: 27dd3...d09

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...