Gå til innhold

Halvfabrikata, synden selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vokste opp på halvfabrikata. Ikke noe jeg laster foreldrene mine for, de hadde nok å stri med. I dag virker det som det virkelig er lagt for hat.  Skjønner ar alt ikke er like godt, men bruker noe. Har ingen nevneverdige helseplager

Anonymkode: bb804...e6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste også opp på halvfabrikata, og spiser det ikke selv i dag. Har hatt masse helseplager som har blitt bedre/bra etter jeg kuttet dem ut. F.eks allergier er borte, samt smerter i kroppen. Helseplagene begynte i 20 årene, og ble senere verre. 

Anonymkode: 09dd2...24d

Skrevet

Hva mener dere spesifikt med halvfabrikata?

Toro gryterett, kjøpebrød og grandiosa?

Anonymkode: 5b2f7...7c3

• Liker 1
Skrevet

90% av de som vokste opp på 70 og 80 tallet fikk det. Skulle det være farlig hadde det vært overdødelighet eller mer sykdom blandt oss. Det er det ikke. 

Anonymkode: cab1a...a02

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner heller ikke hva som menes.. det bør spesifiseres. Fiskeboller? Rundstykker? Brus? Yoghurt? 

Anonymkode: 0cd94...27c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Skjønner heller ikke hva som menes.. det bør spesifiseres. Fiskeboller? Rundstykker? Brus? Yoghurt? 

Anonymkode: 0cd94...27c

Det er mat som er industrifremstilt og bearbeidet. Noe er bearbeidet mer enn andre. Toro, Findus, frossenpizza, yoghurt, pålegg, pølser, uncle bens, osv. 

Skrevet

Tror ikke svaret på dårlig helse er så svart- hvitt altså.

Jeg er oppvokst på økologisk gårdsbruk, og drakk melk som ikke var pasteurisert til jeg var 15, og omtrent ikke prosessert mat frem til jeg var 16-20 år.

Hele livet har jeg hatt magesmerter og intoleranser mot melk, egg, vanlig mel og har fått ibs og kronisk spiserørsbetennelse.

Ingen alternative behandlere tror at jeg har spist så rent, og likevel har så mye fordøyelsesplager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tror ikke svaret på dårlig helse er så svart- hvitt altså.

Jeg er oppvokst på økologisk gårdsbruk, og drakk melk som ikke var pasteurisert til jeg var 15, og omtrent ikke prosessert mat frem til jeg var 16-20 år.

Hele livet har jeg hatt magesmerter og intoleranser mot melk, egg, vanlig mel og har fått ibs og kronisk spiserørsbetennelse.

Ingen alternative behandlere tror at jeg har spist så rent, og likevel har så mye fordøyelsesplager.

Jeg tror veldig på at man kan få fordøyelsesplager og andre helseplager selv om man spiser rent. Melk og mel er vanskelig for mange, og kjent for å gi problemer hos mange. Man er ikke fri for plager selv om man lager mat fra bunnen, det kommer an på hva man spiser også såklart. 

• Nyttig 2
Skrevet

Helsemessig er det kanskje ikke synden selv, men jeg tror det er mye lettere å legge til rette for et sunt kosthold når man har kontroll på råvarene. Det er vanskelig for meg å forstå foreldre som ikke ønsker at barna skal få i seg næring som er sunt for barnets kropp. 

Men den største "synden" med halvfabrikata synes jeg er matgleden man blir fratatt. Nærhet til råvarer, rene smaker osv. Det er ikke rart noen sliter med å få barn til å spise rene råvarer når de er vant til å spise oversaltet og oversukret mat, proppet fullt med usunt fett og tilsetninger. Da blir liksom ikke en sukkerert eller en drue like eksplosiv i munnen til et barn. 

Men for all del. Er oppvokst med halvfabrikata selv. Bærer selvsagt ingen nag for det. Men jeg fikk det bedre når jeg flyttet ut og begynte å spise sunt. Og jeg ville aldri selv gitt barn mat hvor jeg ikke hadde kontroll på ingrediensene. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg vokste opp på halvfabrikata. Ikke noe jeg laster foreldrene mine for, de hadde nok å stri med. I dag virker det som det virkelig er lagt for hat.  Skjønner ar alt ikke er like godt, men bruker noe. Har ingen nevneverdige helseplager

Anonymkode: bb804...e6f

Relativt mange vokste opp på ultraprossesert mat. Tror og vet at mange matvarer har vært standard på norske matbord. Den ultraprossesert maten her i Norge er dog mye bedre enn den ultraprosseserte maten i f.eks USA, der er reguleringer av tilsetningsstoffer, produksjon m.m ikke særlig tilstedeværende. 

Anonymkode: 729f8...68e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...