AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Del Skrevet 15. august 2023 Trenger nye briller og fikk beskjed om at neste gang så kom jeg nok til å ende opp med progressive. Ser nå at jeg ser dårligere og tipper snart 40 så progressive er nok neste stopp. Hva er deres erfaringer? Gikk det greit å gå over til den typen briller? Dere som ikke klarte å vende dere til de gikk dere for to par da? Hvor kjøper dere de, ser jo at det er ganske stive priser nå... Anonymkode: 3b24b...3e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg har brukt progressive briller i omtrent 10 år. Overgangen er stor, men om du begynner tidlig er det lettere å vende seg til de. Lurt å bare ha de på hele tiden, ikke veksle med andre, vanlige briller. Da blir du aldri fornøyd. Jeg brukte omtrent 3-4 mnd første gang før jeg ble vant med de. Hodepine, trøtte øyne, nakkesmerter var mine problemer. Har fortsatt utfordringer i ulendt terreng. Herlig å se godt på alle avstander da, både på skjerm og på distanse. Det er dyrt da, rundt 10000kr for et par. Jeg bytter i snitt hvert annet år Anonymkode: 1bce3...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 16. august 2023 #3 Del Skrevet 16. august 2023 Du må ikke, men det er mer praktisk en det å ha lesebriller i tillegg. Det er en tilvenningssak. Som forøvrig gikk fint for min del. Har hatt det siden tidlig 20-åra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 16. august 2023 #4 Del Skrevet 16. august 2023 Samboeren min ga opp å venne seg til dem. Han sa han ble «sjøsyk» og fikk problemer i trapper. Han hadde glass med tre «felt» ett for å se på avstand, ett for PC og noter, og ett for lesing. Så nå har han forskjellige briller, som han legger på bestemte steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg skaffet meg progressive briller for et par måneder siden og det har forandret livet mitt. Jeg har blitt aktiv igjen og har begynt å lese bøker! Jeg skjønner nå at dårlig syn har hemmet meg veldig. Brillene kostet stive 15.000 kroner, men er verdt hver ei krone. Ikke spar penger på briller. Tilvenning merket jeg ikke noe til. Jeg tok på meg brillene og kunne plutselig se skarpt både på kort og langt hold. Hva kan være problemet med det? Anonymkode: d1a94...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Del Skrevet 16. august 2023 mereo skrev (49 minutter siden): Du må ikke, men det er mer praktisk en det å ha lesebriller i tillegg. Det er en tilvenningssak. Som forøvrig gikk fint for min del. Har hatt det siden tidlig 20-åra. Lesebriller og progressive er ikke det samme. TS jeg har hatt progressive i 7 år, er på mitt andre par. Det tok et par uker å venne seg til dem, mest at jeg ikke skulle bli svimmel når jeg så ned, men så fungerte de fantastisk bra! Progressive nå kommer med gradvis inndeling av styrke i glasset, så du ikke får den markante delingen som gjorde at eldre folk gikk på trynet før. Jeg har lese/databriller i tillegg som jeg bruker i jobbsammenheng, de er også progressive men har i tillegg prismefelt i glasset for beder syn på skjerm og mye lesing, og kan ikke brukes som vanlige briller. Hjemme bruker jeg de vanlige progressive til lesing og pc, og det funker fint. Prisen avhenger nok litt av styrke og type innfatning. Mine vanlige briller kostet nesten 3000 pr glass i fjor + synstest og tilpasning + sånn antiriping o.l. på glasset + innfatning. Dersom du har en innfatning du er fornøyd med kan du bare bytte glassene, og på den måten spare en del penger. Å bytte mellom ikke-progressive og progressive vil mest sannsynlig gjøre deg mer uvel og at du ikke egentlig liker noen av dem. Anonymkode: 22527...1b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 16. august 2023 #7 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lesebriller og progressive er ikke det samme. TS jeg har hatt progressive i 7 år, er på mitt andre par. Det tok et par uker å venne seg til dem, mest at jeg ikke skulle bli svimmel når jeg så ned, men så fungerte de fantastisk bra! Progressive nå kommer med gradvis inndeling av styrke i glasset, så du ikke får den markante delingen som gjorde at eldre folk gikk på trynet før. Jeg har lese/databriller i tillegg som jeg bruker i jobbsammenheng, de er også progressive men har i tillegg prismefelt i glasset for beder syn på skjerm og mye lesing, og kan ikke brukes som vanlige briller. Hjemme bruker jeg de vanlige progressive til lesing og pc, og det funker fint. Prisen avhenger nok litt av styrke og type innfatning. Mine vanlige briller kostet nesten 3000 pr glass i fjor + synstest og tilpasning + sånn antiriping o.l. på glasset + innfatning. Dersom du har en innfatning du er fornøyd med kan du bare bytte glassene, og på den måten spare en del penger. Å bytte mellom ikke-progressive og progressive vil mest sannsynlig gjøre deg mer uvel og at du ikke egentlig liker noen av dem. Anonymkode: 22527...1b9 Nei, men om man ikke vil ha progressive så er alternativet vanlige enstyrke og en lesebriller ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #8 Del Skrevet 16. august 2023 Progressive briller trenger ikke koste 10-15.000 kr! 😧 Ikke kjøp briller hos optikeren, og la dere lure til å kjøpe platina-glass, super-avtaler osv. Ta synstest hos optiker, og bestill briller på nett. Jeg bruker Extra Optical, som er en norsk nettbutikk. Der koster progressive briller fra ca 2-4000 totalt (altså ikke PER glass, men får et komplett brillepar til den prisen). Det er like god kvalitet som hos de store brillekjedene. Det dyreste progressive paret jeg har kostet rundt 6000, og grunnen til at det ble så «dyrt» var fordi jeg valgte en litt dyrere merke-innfatning. Anonymkode: 5d032...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 16. august 2023 #9 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg fikk mine første progressive briller da jeg var tidlig i førtiårene. For meg var de lette å venne seg til når de først ble riktig tilpasset. Etter noen få dager føltes det ikke fremmed i det hele tatt. Jeg har hatt progressive briller i noen år nå, og har hatt flere par. Hvis man sliter med å venne seg til brillene kan det hende at de ikke har tilpasset dem riktig fra optikers side. Jeg anbefaler deg å anskaffe så dyre glass som du føler du har råd til, selv om det høres dyrt ut. Ikke gå for billigste løsning, for der er gjerne selve lesefeltet kjempelite. De progressive brillene er en god allround-brille for meg. Jeg bruker dem til alle slags situasjoner der jeg trenger å se både langt og nært. Ski, sykling, bilikjøring, kino/konsert, på butikk osv osv. Det kan variere fra person til person, men selv foretrekker jeg å bruke et par ikke-progressive lesebriller hvis jeg skal drive lenge med ting som foregår på nært hold, som lesing, sitte med PC eller pad i fanget, strikking m.m. Da er hele brilleglasset tilpasset det jeg driver med der og da, noe jeg synes er behageligere over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #10 Del Skrevet 16. august 2023 God erfaring. Øynene mine tilpasset seg de i løpet av få timer. Eneste er at jeg ikke kan ligge å lese. Anonymkode: 596c0...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå