Gå til innhold

Hva kan være årsak/ene at jeg har ikke god forhold med nordmenn?  

75 stemmer

1. 1. Hva kan være årsak/ene at jeg har ikke god forhold med nordmenn?

• Kulturforksjell
      23
    • Språkproblemer
      18
    • Karakteristiske problemer fra min side (f.eks. ikke så sosialt)
      4
    • Nordmenn er mer introvert enn de andre europeiske nasjoner
      19
    • Forsiktig tilnærming til fremmede
      4
    • Rasisme (selv om tenker det har skjer ikke ofte)
      2
    • Annet
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg bor 3 år her og har blandet europeisk bakgrunn. Jeg er ung og har også studert og jobbet i Norge. Jeg synes at kommunikasjonen ofte faller ned (dvs. begrenset eller ikke i god nivå) og nordmenn har avstand i sine relasjoner. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skjer, men vil løse problemet. Jeg vil at dere hjelper meg å finne årsaken. Det er også nyttig om i hvilket tiårspunkt har dere født (f. eks. 80-90) og om dere bor i storby eller bygde. Takker tidligere for svarene.

Anonymkode: c8edc...4dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

💬

Skrevet

Hva legger du egentlig i at kommunikasjonen faller? Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Bare noen å prate med til tider, venner/omgangskrets ? 

• Liker 1
Skrevet

Alt det du nevner kan jo være årsaker til at du sliter med å få sosial kontakt. Det er umulig å svare på når du ikke gir konkrete eksempler. 

Har du et konkret eksempel på en slik situasjon? Hva var det du prøvde å oppnå, hva skjedde? 

I tillegg til grunnene du nevner, kan det også være at folk rett og slett ikke er interessert i å være sosiale? At du er vant til en mer sosial og utadvendt kultur? Jeg har en venninne som følte seg utsatt for rasisme fordi ingen av medpassasjerene på bussen sa hei til henne når hun kom på.... Det tok åresvis før hun skjønte at det ikke hadde noe som helst med henne å gjøre, men med at nordmenn bare ikke gjør sånn, til noen. 

Anonymkode: c3eca...88f

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
12 minutter siden, Ivy said:

Hva legger du egentlig i at kommunikasjonen faller? Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Bare noen å prate med til tider, venner/omgangskrets ? 

Venner, kjæreste, småprat osv. Det gjelder alt.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt det du nevner kan jo være årsaker til at du sliter med å få sosial kontakt. Det er umulig å svare på når du ikke gir konkrete eksempler. 

Har du et konkret eksempel på en slik situasjon? Hva var det du prøvde å oppnå, hva skjedde? 

I tillegg til grunnene du nevner, kan det også være at folk rett og slett ikke er interessert i å være sosiale? At du er vant til en mer sosial og utadvendt kultur? Jeg har en venninne som følte seg utsatt for rasisme fordi ingen av medpassasjerene på bussen sa hei til henne når hun kom på.... Det tok åresvis før hun skjønte at det ikke hadde noe som helst med henne å gjøre, men med at nordmenn bare ikke gjør sånn, til noen. 

Anonymkode: c3eca...88f

Disse skal være gode filosofiske spørsmål for meg, jeg skal svare senere.

Skrevet

Fremmedfrykt

Anonymkode: 4322a...3ec

• Liker 1
Skrevet

Dårlig kjemi?

Anonymkode: 8551f...017

Skrevet

Om det er noen trøst så finnes det plenty av etniske nordmenn uten nettverk eller sosialt liv også. 

Anonymkode: 9e26d...21a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det med språket er viktig, så kanskje det er det sentrale her. Egentlig umulig å si basert på det du nevner. Som andre har skrevet, så kan det være alt mulig, ikke minst inkludert rasisme. Eller mer hverdagslige ting som at dere ikke har så mye felles. Det er også vanskelig å bli venner med andre i voksen alder. Aner ikke om det er slik i andre land, men det er slik i Norge for de fleste vil jeg si (men selvsagt ikke alle).

Anonymkode: a8d5e...ce2

• Liker 2
Skrevet

Under covid, så led nordmenn forferdelig når dem måtte holde 1 meter avstand til hverandre. 
Nordmenn pustet lettet ut etter covid, da dem kunne gå tilbake til å holde 3 meters avstand til hverandre igjen.

Du vil gjerne kunne få god kontakt med noen få personer hvis ting ligger til rette for det. 
Har du prøvd å være med på forskjellige aktiviteter? Fjelltur, salsakurs, karaoke, fredagspils etc?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle tingene du nevner. 

Kanskje det er rett og slett dårlig personlig kjemi. Kanskje er det kulturforskjeller som gjør at enkelte sosiale koder faller igjennom. Kanskje er det språkproblemer som fører til manglende forståelse. Kanskje er det fremmedfrykt. Kanskje har du møtt på introverte mennesker. 

Anonymkode: a98b5...ac0

• Liker 2
Skrevet

Er du integrert? Tilpasset deg norsk kultur, verdier, kvinnesyn? Bruker du tiden tin der det finnes flest nordmenn? Jeg tror mest på det siste, du henger for lite ut blant nordmenn.

Anonymkode: 3ddc9...873

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Duraton said:

Under covid, så led nordmenn forferdelig når dem måtte holde 1 meter avstand til hverandre. 
Nordmenn pustet lettet ut etter covid, da dem kunne gå tilbake til å holde 3 meters avstand til hverandre igjen.

Du vil gjerne kunne få god kontakt med noen få personer hvis ting ligger til rette for det. 
Har du prøvd å være med på forskjellige aktiviteter? Fjelltur, salsakurs, karaoke, fredagspils etc?

Er student og er i andre semester. Jeg har ikke prøvd forskellige aktiviteter så mye, men har planner for dette smester. Men, selv om miljø byttes, jeg føler at litt eller stor, er det noe galt.

Skrevet

1, 2 og 4. Kanskje 3 - jeg vet ikke om du strever med noe. Rasisme er mulig, men vil avhenge av hvor du er fra, religion og kjønn. 

Anonymkode: c000a...355

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Er student og er i andre semester. Jeg har ikke prøvd forskellige aktiviteter så mye, men har planner for dette smester. Men, selv om miljø byttes, jeg føler at litt eller stor, er det noe galt.

Det bruker å være nok av aktiviteter på høyskole og universiteter. Du får melde deg på og hive deg med. 
Men kunne du ha skissert hvordan folk skulle ha oppført seg for at du skulle følt at ting var rett?

Endret av Duraton
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, Duraton said:

Det bruker å være nok av aktiviteter på høyskole og universiteter. Du får melde deg på og hive deg med. 
Men kunne du ha skissert hvordan folk skulle ha oppført seg for at du skulle følt at ting var rett?

Følgende føles rart eller uvanlig.

1. Jeg føler at de som jeg snakker med har avstand til meg eller ser mer uinteressert. (Det er hva jeg tenker, kanskje ikke riktig). Men, selv om de snakker med en norskfødte, jeg observerer at det er ikke den samme som det er med meg.

2. I visse tilfeller har jeg også observert at de kanskje stresser å snakke med meg for lang og henger med de andre. Jeg har også følt noen ganger at kanskje de er ikke så interessert om hva jeg sier. (Ikke alltid)

Det er mer, men kanskje disse to er de viktigste.

Skrevet

Får du lettere kontakt med andre utlendinger/utenlandske studenter enn med nordmenn? Sliter du mer med sosiale relasjoner her enn  hjemme? Som skoleansatt har jeg sett mange utvekslingsstudenter fra ulike land, og den viktigste enkeltfaktoren for hvor godt de fungerer sosialt er dem selv, hvor åpne, kontaktsøkende og interesserte de er i å knytte kontakter. På generell basis kan alt du nevner være aktuelle faktorer; hva som er forklaringen på at du sliter i enkeltrelasjoner kan jo være hva som helst, det er ikke så lett å mene noe om.

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker best å snakke med folk som skjønner norsk 100%. At jeg ikke må fordumme måten jeg prater på for å bli forstått og at jeg forstår hva den jeg prater med sier. At jeg kan  være meg selv liksom. Mye av flyten i en samtale forsvinner når man ikke snakker samme språk. 

Anonymkode: d3cc2...fb7

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker best å snakke med folk som skjønner norsk 100%. At jeg ikke må fordumme måten jeg prater på for å bli forstått og at jeg forstår hva den jeg prater med sier. At jeg kan  være meg selv liksom. Mye av flyten i en samtale forsvinner når man ikke snakker samme språk. 

Anonymkode: d3cc2...fb7

Det kan være en av de største grunnene tror jeg. Men, jeg skjønner nesten alt. Jeg synes at jeg har kanskje utfordringer med å snakke (sosialt språk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...