Gå til innhold

Er det ikke sånn at man alltid bør takke ja til studielån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal studere på deltid ved siden av fulltidsjobb, så jeg har inntekt og trenger sånn sett ikke studielån. Regner med jeg får litt avkortning også, siden inntekten min er høyere enn grensen. Men det er vel ikke en dum ide å ta opp studielån, for så å sette inn på høyrentekonto, tjene litt i renter og ha de pengene i bakhånd til eventuelle uforutsette utgifter? Er det noen ulemper ved det?

Eventuelt vil jeg gjerne betale ned billånet mitt (rett under 100 000 kr, effektiv rente på 11,51% og 3 år igjen før det er nedbetalt), men det vil vel egentlig ikke lønne seg, eller? Eller vil det lønne seg, når jeg er ferdig å studere, om jeg begynner å betale ned studielånet med like mye som jeg ville betalt i måneden for billånet nå? 😅

Anonymkode: 462ca...d9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger da jeg lurer på det samme 😊

Anonymkode: 5cd72...e29

Skrevet

Mindre rente på studielån enn billån, og ikke renter under studietiden.

Hadde 100% betalt ned billån med studielån.

• Liker 4
Skrevet
kims2000 skrev (1 minutt siden):

Mindre rente på studielån enn billån, og ikke renter under studietiden.

Hadde 100% betalt ned billån med studielån.

Ja, men mye lenger nedbetalingstid...

Skrevet
kims2000 skrev (1 minutt siden):

Det kan man velge. 

Blir det da ca. samme bedbetalingstid om jeg legger til 3300 kr (som er det jeg betaler på billånet i måneden) på det lille studielånet jeg har fra før? Kan vel egentlig betale litt mindre enn det siden 2377 kr av lånet er avdrag og resten er rente og betalingsforsikring.

Skrevet

Dytter

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det er et spørsmål en gang, så klart det lønner seg å betale billån med studielån? Løpetiden på lånet har ingen ting å si, du trenger jo ikke holde deg til den om du ikke vil. 

Anonymkode: 29ca2...b71

• Liker 2
Skrevet

Studielånet er jo gratis statlig kreditt så lenge du er student. Så om du har gjeld med renter så bruker du selvfølgelig studielånet til å betale det ned. Du sparer jo nesten 10'000 i året på billånet med 11% rente. 

Bare ikke bruk opp pengene på  unødvendig tull, det blir dyrt. 

Når studietiden er over får du se over regnskapet og vurdere nedbetalingsplanen. Antagelig vil det være mest hensiktsmessig å prioritere huslån og andre lån fremfor studielånet, siden det er personlig, har gunstige utsettelsesvilkår og stopper opp ved eventuelle fremtidige studier, arbeidsledighet osv

Skrevet

Så lenge du jobber betaler du renter på studielånet med en gang. Men ja, så lenge renten på billånet er høyere enn studielånet er det lurt. Så lenge renten på høyrentekontoen er høyere enn på studielånet Så er det også lurt.

Anonymkode: a3c10...34b

Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Studielånet er jo gratis statlig kreditt så lenge du er student. Så om du har gjeld med renter så bruker du selvfølgelig studielånet til å betale det ned. Du sparer jo nesten 10'000 i året på billånet med 11% rente. 

Bare ikke bruk opp pengene på  unødvendig tull, det blir dyrt. 

Når studietiden er over får du se over regnskapet og vurdere nedbetalingsplanen. Antagelig vil det være mest hensiktsmessig å prioritere huslån og andre lån fremfor studielånet, siden det er personlig, har gunstige utsettelsesvilkår og stopper opp ved eventuelle fremtidige studier, arbeidsledighet osv

TS er i jobb og betaler renter med en gang, du får ikke rentefri kreditt så lenge du er student når det er i tillegg til fulltidsjobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

TS er i jobb og betaler renter med en gang, du får ikke rentefri kreditt så lenge du er student når det er i tillegg til fulltidsjobb.

Fant ut det etter jeg søkte og fikk innvilget et greit lån 😅 Visste ikke at det ble behandlet automatisk, fikk svar med en gang. Men det går fint, har jo råd til å betale på det nå også.

Skrevet

Jeg hadde tatt fullt lån selv om du ikke trenger det. Gjorde det selv da jeg studerte (bodde gratis hjemme), satt nesten alt på sparekonto og brukte det som egenkapital da jeg kjøpte leilighet rett etter studietiden

Anonymkode: 65905...92b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, men mye lenger nedbetalingstid...

Nedbetalingstiden kan du forkorte så mye du selv ønsker. 

Endret av Kokeplate
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Man betaler ikke renter på studielånet så lenge man er fulltidsstudent, selv om man jobber i tillegg. Men om man har/får fulltidsjobb umiddelbart etter endt utdanning, så begynner rentene å løpe. Om man ikke får full jobb, kan man søke om å få rentene slettet.

Anonymkode: 754d7...b5a

Skrevet

Vent, ser nå at TS skal studere deltid. Da fortsetter rentene å løpe uansett. Er bare om man studerer fulltid at de ikke gjør det. Jeg begynte å studere fulltid i år i tillegg til fulltidsjobb, og rentene mine har sluttet å løpe.

Skrevet

Aldri betal studielånet ned først! Det er det siste du skal prioritere. Grunnen? Hvis du skulle bli ufør (du vet aldri, jeg ble selv plutselig syk) så kan du få slettet deler eller hele lånet. Ingen andre lån har den fordelen, og kan love at de 2000 i mnd i tilbakebetaling har mye å si om du blir ufør.

Anonymkode: 904e6...1b3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vent, ser nå at TS skal studere deltid. Da fortsetter rentene å løpe uansett. Er bare om man studerer fulltid at de ikke gjør det. Jeg begynte å studere fulltid i år i tillegg til fulltidsjobb, og rentene mine har sluttet å løpe.

Ja, stemmer :) Men er det kun rentene som skal betales mens jeg studerer på deltid, og ikke avdragene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, stemmer :) Men er det kun rentene som skal betales mens jeg studerer på deltid, og ikke avdragene?

Jepp. Og rentene begynner ikke løpe før studieåret er over. Jeg låner pengene og betaler ned lånet i sin helhet hver juni (deltidsstudent).

Anonymkode: 07290...e55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...