AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Hei, Jeg skal kjøpe meg inn i samboers bolig. Og har egenkapital til dette pr nå. Men jeg har jeg ganske høye billån og studielån så har en del gjeld til tross for at jeg ikke eier bolig fra før. Når jeg er kjøpt meg inn så er målet at vi skal få økt lånet slik at vi kan få gjort en del nødvendig oppussing. Men pga. at jeg har såpass stor gjeld forstår jeg på de her kalkulatorene fra bankene at det har innvirkning på hvor mye vi får lånt. Stemmer dette også når man kjøper seg inn, eller kun om man kjøper nytt sammen? Jeg har en større sum på ca 100.000 som jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre med. Er det mer fornuftig å øke egenkapitalen slik at den er større, eller å betale ned på enten billånet eller studielånet (evt. litt på begge)? Har prøvd å søke litt rundt og spørre kundeservice i banken, men føler jeg ikke blir så mye klokere.. Anonymkode: 5a35e...2e1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Ville betalt det inn på billånet. Billån er dyrt. Studielån er greit lån og har mindre innvirkning Anonymkode: bfe81...f4d
powerpuffen Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Jeg synes det er ganske stusslig at kunderådigvere i bank ikke kan gi deg råd om privatøkonomi... Hvilken bank er det du har? Jeg ville definitivt betalt ned på billånet. Husk at mengden du kan få boliglån for avkortes med hvor mye annet lån du har. Betal ned på det som har høyest renter - det vil gi deg minst mulig kostnader i det lange løp. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 Takk for svar! Har DNB. Fikk som svar at det ikke hadde noe å si om jeg brukte pengene som egenkapital eller til å betale ned billån.. Men klarer ikke helt å forstå at det ikke har noe å si, spesielt når billånet har så høye renter. Følte ikke jeg fikk noe konkret svar om det. Anonymkode: 5a35e...2e1
Fru Uperfekt Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Har DNB. Fikk som svar at det ikke hadde noe å si om jeg brukte pengene som egenkapital eller til å betale ned billån.. Men klarer ikke helt å forstå at det ikke har noe å si, spesielt når billånet har så høye renter. Følte ikke jeg fikk noe konkret svar om det. Anonymkode: 5a35e...2e1 Ville betalt inn på bolig, bakt bil lån inn i bolig (men da økt innbet på lånet hver mnd tilsvarende billån) for bedre rente
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 Lacuna skrev (9 minutter siden): Jeg synes det er ganske stusslig at kunderådigvere i bank ikke kan gi deg råd om privatøkonomi... Hvilken bank er det du har? Jeg ville definitivt betalt ned på billånet. Husk at mengden du kan få boliglån for avkortes med hvor mye annet lån du har. Betal ned på det som har høyest renter - det vil gi deg minst mulig kostnader i det lange løp. Hun sier hun har snakket med kundeservice og ikke finansrådgivere som jobber med rådgivning rundt lån og gjeld. Kundeservice har hverken utdanning eller autorisasjon til å uttale seg spesifikt når det kommer til slike spørsmål. De er der for å veilede innen daglibank og booke møter. Anonymkode: 844b2...0d0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar! Har DNB. Fikk som svar at det ikke hadde noe å si om jeg brukte pengene som egenkapital eller til å betale ned billån.. Men klarer ikke helt å forstå at det ikke har noe å si, spesielt når billånet har så høye renter. Følte ikke jeg fikk noe konkret svar om det. Anonymkode: 5a35e...2e1 Jo det har noe å si, fordi rentene trekker ned regnestykket og senker likviditeten. Så du har helt rett. Billånet burde betales med, for i en lånesak så vil eksempelvis 100 000 kr med rente trekke ned lånesaken mer enn hva 100 000 kr cash vil hjelpe lånesaken. Anonymkode: 844b2...0d0
powerpuffen Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun sier hun har snakket med kundeservice og ikke finansrådgivere som jobber med rådgivning rundt lån og gjeld. Kundeservice har hverken utdanning eller autorisasjon til å uttale seg spesifikt når det kommer til slike spørsmål. De er der for å veilede innen daglibank og booke møter. Anonymkode: 844b2...0d0 Poteto potato spør du meg. Da vi skulle kjøpe bolig var det ikke mye råd å få fra en finansrådgiver heller. Hvis det er noe en kunderådgiver ikke kan svare på, så er det vel generelt god kundeservice å sette over til noen som kan? Endret 15. august 2023 av Lacuna
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hun sier hun har snakket med kundeservice og ikke finansrådgivere som jobber med rådgivning rundt lån og gjeld. Kundeservice har hverken utdanning eller autorisasjon til å uttale seg spesifikt når det kommer til slike spørsmål. De er der for å veilede innen daglibank og booke møter. Anonymkode: 844b2...0d0 Burde nok vært tydeligere så forstår godt det misforstås. Tok kontakt med kundeservice, men fikk snakke med rådgiver for boliglån. Virker som det generelt menes at å betale ned mer på billånet vil være gunstigere. Så vil absolutt se nærmere på det. Anonymkode: 5a35e...2e1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 Har villa fått bort billånet jeg å. Så kan dere se på hvordan dere gjør ting. Og DnB. Jaja. Ikke beste banken for privatkunder. De satser på bedrifter. Alltid gjort det. Anonymkode: 166f3...e43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå