Gå til innhold

Symptomer på lavt Jernnivå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har de siste ukene vært litt svimmel, har blitt det stortsett hele tiden. Kjenner og kribling i føttene de siste par ukene. jeg har begynt å mistenke å ha lavt jernnivå. Skulle gjøre litt husarbeid og det er ikke lett når en er litt svimmel. Høres dette ut som lavt jernnivå? Jeg må til legen å ta blodprøver selvfølgelig. 

Anonymkode: eb615...35c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bli svimmel av jernmangel men vanligvis ikke før det er så lavt at blodprosent blir lav. Da blir man veldig utmattet.

Anonymkode: 3f044...90b

Skrevet

For meg gir lavt jern i kroppen utslag i at jeg blir slapp og ofte trøtt på dagtid, selv om jeg har sovet så mange timer som jeg trenger 🤔 

Tar jerntilskudd (Amino jern) hver dag, så da holder jeg det i sjakk 😊

Skrevet

Jeg har generelt lave verdier og jeg merker det først ved et type munnsår i munnviken… da tar jeg ekstra tilskudd. 

Anonymkode: 97538...5a8

Skrevet

Ja jern (og flere andre ting) kan gi svimmelhet. Du må ta blodprøver for å utelukke mangler av både det og andre vitaminer/mineraler. Jernmangel kan komme av for lite hem-jern i kosten (hem-jern er beste kilden), men også av dårlig næringsopptak pga forstyrrelser i tarm. For å nevne noe. 

Man kan også bli svimmel av for høye verdier av jern, dette kan bl.a skje hvis man har mye betennelse i kroppen. 

Anonymkode: e0a21...f39

Skrevet

Innen man får symptomer kan man ha mer enn bare litt jernmangel. Jeg hadde ganske kraftig jernmangel og jeg klarte ikke løfte armene over skulderhøyde for å kle på meg eller vaske håret. Dra til legen og få det sjekka, det er det enkleste. Spis jernrik mat som leverpostei, og fyll på med c-vitamin for å hjelpe på opptak, som kiwi eller appelsinjuice. Du får også tilskudd på apoteket, men ikke ta det før du har vært hos legen, tøft for magen.

Som andre nevner kan det komme av dårlig opptak om du har tarm-problematikk, lite jern i kosten, samt at kvinner har større behov pga. menstruasjon.

Anonymkode: fd5c4...159

Skrevet

Jeg tok blodprøver sist i november i fjor og da var det normalt på prøvene. Men jeg har spist mye knekkebrød og lite middager siden i fjor og har gått ned i vekt. Jeg mister og litt hår merker jeg. Så jeg er helt sikker på at jeg har for lavt jernnivå. Må ta blodprøve snart. Litt svimmel hver dag og litt kribling i føttene har jeg og. Så tyder på det. Slapp og svak i kroppen og. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tok blodprøver sist i november i fjor og da var det normalt på prøvene. Men jeg har spist mye knekkebrød og lite middager siden i fjor og har gått ned i vekt. Jeg mister og litt hår merker jeg. Så jeg er helt sikker på at jeg har for lavt jernnivå. Må ta blodprøve snart. Litt svimmel hver dag og litt kribling i føttene har jeg og. Så tyder på det. Slapp og svak i kroppen og. 

Sjekk stoffskiftet og:)

Anonymkode: fd5c4...159

Skrevet

Jernmangel hos meg (har hatt alvorlig mangel flere ganger pga kraftige blødninger) har vært anpustenhet/kortpustet (tror man har ekstremt dårlig kondis, skyldes at oksygen ikke blir fraktet rundt), slapphet/svakhet, trøtthet, svimmelhet, sår i munnviken og rastløse bein.

Rastløse bein har jeg til en viss grad bestandig (tar magnesium, det hjelper), men alt det andre er typisk for jernmangel.

Anonymkode: 6fc60...155

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spis jernrik mat som leverpostei, og fyll på med c-vitamin for å hjelpe på opptak

Opptaket av jern fra fordøyelsen styres av det jernregulerende hormonet hepcidin, ikke av C-vitamin. 

Har vi for mye hepcidin i blodet, er opptak av jern blokkert. 

Måler leger hepcidin-nivå hos folk som ikke får til å ta opp jern fra maten? 

Anonymkode: 571f7...53b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...