Gå til innhold

Ikke lov å handle for mer enn 3000 på harrytur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor et stykke fra svenskegrensen, men har tenkt å ta meg en tur snart. Men kom har hørt at det er en grense på 3000 kroner. Stemmer dette? Da lønner det seg overhodet ikke å reise. 

Anonymkode: 9a086...f52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har nett vært og eg handlet for mye mer enn 3000… handlet brus, snop, te, bacon, kylling, ost og mye mer… 

Anonymkode: fb4ec...f1c

Skrevet

3000 kr er grensa hvis du er ute av Norge mindre enn 24 timer, 6000 kr hvis du er borte lenger.  Gjelder per person over 18 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg bor et stykke fra svenskegrensen, men har tenkt å ta meg en tur snart. Men kom har hørt at det er en grense på 3000 kroner. Stemmer dette? Da lønner det seg overhodet ikke å reise. 

Ikke sant det er deilig å være såpass detaljregulert at det er et tak på hva du kan handle i Sverige?

Ikke?

Hvorfor stemte du på dette da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det stemmer. Du kan handle for mer, men da må du betale 25 % mva. Alkohol du kjøper innenfor kvoten er ikke inkludert, tror jeg. 

Anonymkode: c6b92...1b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Eg har nett vært og eg handlet for mye mer enn 3000… handlet brus, snop, te, bacon, kylling, ost og mye mer… 

Anonymkode: fb4ec...f1c

Nå svarte du vel ikke på spørsmålet da. Grensa er 3000 for opphold under 24 timer og 6000 over.

Anonymkode: 69118...ef2

Skrevet
A-hunter skrev (4 minutter siden):

Ikke sant det er deilig å være såpass detaljregulert at det er et tak på hva du kan handle i Sverige?

Ikke?

Hvorfor stemte du på dette da?

Det gjelder alle land, ikke bare Sverige. Og tanken er vel å beskytte norske butikker mot handelslekkasje. 

Anonymkode: c6b92...1b2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det stemmer. Men tro meg, de aller aller aller fleste gir faen i den regelen. Det gjelder kun om man blir tatt ut til kontroll på grensa.

Anonymkode: 66956...d4e

• Liker 1
Skrevet

3000,- under 24 timer, 6000,- om det er over 24 timer. Slik har det vert i mange år.

Skrevet

Husk også at det er du som har bevisbyrden for at ting du har med deg ikke er kjøpt i Sverige. Hvis du f.eks. reiser med en dyr klokke eller en mobil som ser ny ut, må du ha med kvittering som dokumenterer at det er kjøpt i Norge, ellers vil det bli regnet med i summen på varer du har med fra Sverige hvis du blir stoppet i kontroll.

Anonymkode: 791aa...fae

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du har kun lov til fritt handle for 3000 uten å måtte innfortolle det hvis du er utenlands mindre enn 24 timer, 6000 hvis du er over.

Anonymkode: 299db...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...