Gå til innhold

Slutte på sfo i 2 klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det innafor å slutte på sfo i 2 klasse?

De slutter 3 dager i uken kl 12.30, så da er hen alene hjemme til klokken 16-16.30.

Anonymkode: 4e5c1...dd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor fortalte meg faktisk for ikke så lenge siden at jeg hatet å være på sfo, så etter 1 klasse gikk jeg hjem selv :P Dette var på starten av 2000-tallet. 

Men du kjenner jo ditt eget barn best. Er det modent nok for å være alene hjemme disse timene? Hvis ja, så går det jo an å teste som et prøveprosjekt før du sier opp plassen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes de er litt små til det. Klarer han å lage seg mat selv feks? 

Anonymkode: 1c583...505

Skrevet

Helt innafor 

Anonymkode: e9962...088

Skrevet

7-åringer kan fint være hjemme noen timer sålenge de er trent opp til det.

Anonymkode: 2ca76...f3d

• Liker 2
Skrevet

Helt innafor om barnet vil det selv. Men ikke for å spare penger. Det er jo gratis i 2 klasse for så lite. 

Anonymkode: a4c4b...697

Skrevet

Min sønn var glad da han fikk slutte på SFO. Likte mye bedre å pusle alene hjemme. Syntes SFO var for bråkete med mange utagerende barn. Trivselen på skolen økte også. Dette var før mobiltelefonens tid, men det gikk helt problemfritt. Han var trygg og selvstendig.

Anonymkode: f1c3d...8b4

• Liker 2
Skrevet

Min yngste hadde SFO ut august i 2.klasse. Vi trengte sommerferie SFO, for å få feirelogistikken til å gå opp, men etter det hadde han ikke behov. Han hadde storebror som var ferdig samtidig eller en time senere. Jeg jobber gangavstand fra hjemmet, så han kunne komme til meg hvis behov (det skjedde aldri), vi skaffer Yale doorman så han slapp å tenke på nøkkel og han fikk mobil (mest for at jeg skulle søke han opp, for å slippe å overtenke  hvis han dro til venner). All min overtenking og bekymring var totalt unødvendig; han elsket «ansvaret» og friheten!!! Du kjenner barnet ditt best ☺️

Anonymkode: 9ced4...afc

Skrevet

Greit det, tenker jeg. Vi har ungen i AKS fordi det blir servert varmmat, er leksehjelp der og hun går i dansegruppe der. Hun klarer egentlig å være alene hjemme, men er mest for det sosiale sin skyld, pluss at vi slipper å komme hjem til rot når hun prøver å lage seg mat selv. 😜 Har skjedd noen ganger at hun har blitt småsyk i løpet av skoledagen (typ hodepine, snufs, ikke feber eller opplast) og bare vært hjemme i AKS-tiden og det har gått helt greit det.

Anonymkode: 4ccfe...210

Skrevet

Her vi bor skal alle ungene (som jeg vet om) fortsette med SFO i 2. klasse. Hvis mitt barn ikke skulle gått der, hva hadde alternativet vært? Stirret på en skjerm i flere timer? Kanskje resten av dagen? For det sosiale sin del tenker jeg SFO er gull. 

Anonymkode: 3ed3f...aba

• Liker 5
Skrevet

Min sluttet på sfo til jul i 2 klasse. Det er en vurdering som hver enkelt må ta tenker jeg. 

Anonymkode: aec62...05d

Skrevet

Hvor mange timer ekstra med skjerm i uka blir det på en unge som er hjemme alene fra 12.30-16.30 hver dag kontra å være på SFO/AKS med de andre barna? 

• Liker 3
Skrevet

Når jeg var ung på 90 tallet så var det fult på sfo. Fikk plass etter to uker når skolen hadde starta. Jeg måtte være hjemme alene to uker før jeg begynte på sfo. Var da 6 år. Jeg hata det. Slutta etter en mnd sa mamma. Jeg villa heller være hjem alene. Og når jeg tenker på den tiden så elsket jeg den. Mine barn var heller ikke så glad i å være der. Så dem gikk bare hjem og måtte si ifra til meg. Slik drev de på ei stund så spurte jeg om jeg bare skulle si opp sfo. For jeg var jo redd for at dem villa være der når det var mørkt. Men nei. Alt for lik meg. Elsket å være hjemme alene. 

Anonymkode: 0773c...f1f

Skrevet

Alt for tidlig for en 7-åring å være alene hjemme så lenge. Barn trenger tilstedeværende voksne rundt seg.

Skrevet
Kaisada skrev (7 minutter siden):

Alt for tidlig for en 7-åring å være alene hjemme så lenge. Barn trenger tilstedeværende voksne rundt seg.

Og det får de på sfo.....? 

Du vet barna kan gå hjem fra sfo eller til sentrum uten at de voksne finner det ut før du kommer for å hente?

Tenker barn kan gå på sfo om denne holder ok kvalitet. Noen gjør det men ikke alle. 

Anonymkode: f2076...f9b

• Liker 2
Skrevet
Anonym90059005 skrev (10 timer siden):

Hvor mange timer ekstra med skjerm i uka blir det på en unge som er hjemme alene fra 12.30-16.30 hver dag kontra å være på SFO/AKS med de andre barna? 

Jeg har min tredjeklassing på SFO av denne grunnen. Han hadde helt klart fiksa å være alene hjemme, men han hadde utelukkende sittet med nettbrett..

Anonymkode: 12a50...5f3

• Liker 2
Skrevet

Her er de med hverandre hjem. Tegner, leker, lager brødskiver o.l. ingen skjerm.

Anonymkode: d5adf...56c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har min tredjeklassing på SFO av denne grunnen. Han hadde helt klart fiksa å være alene hjemme, men han hadde utelukkende sittet med nettbrett..

Anonymkode: 12a50...5f3

Helt enig! Blir jo bare skjerm, for ingen andre barn er jo hjemme 

Anonymkode: 1c583...505

• Liker 2
Skrevet

Vil si det kommer an på ungen, og omgivelsene. 

Om "alle andre" går på sfo, går han gjerne glipp av mye sosialt, og om han ikke har noen å være med etter skoletid (fordi alle andre er på sfo), hva gjør han da? Er det mye uønsket skjermtid, eller har han noe annet han kan finne på? Om han har andre venner som heller ikke går på sfo, kan han være sosial med dem? 

Og hvor moden er han på å være aleine hjemme? 

Anonymkode: 21d90...e24

• Liker 2
Skrevet

Vår gjør det i år. Har vi øvd sommeren igjennom, har mobil og vi bor vegg i vegg med en nabo som kan stille opp hvis noe skjer. 

Resten av klassen gjør det også. Ser virkelig ikke noe problem med det 😊

Anonymkode: 25237...9a9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...