AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Jeg var usikker på hvilken kategori jeg skulle velge, men det ble denne. Har dere noen gang blitt stalket av en fremmed? Hvordan vite om du møter vedkommende sykt ofte tilfeldig, eller om det er noe mer på gang? Jeg frykter at det er en person som "følger litt med på meg". Vi har snakket såvidt sammen, og nå dukker han stadig opp. Nesten hver dag.. Og han søker kontakt med meg når vi møtes, selv om jeg later som at jeg er travel. Anonymkode: 3b788...e2f 2
Gjest Hoia Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Hadde jeg møtt på noen tilfeldig veldig ofte over tid, som det ikke er naturlig å se ofte, hadde jeg bare vært veldig tydelig på at jeg ikke er i en setting med vedkommende. F.eks hvis jeg hadde sett en eks fra 20-årene som det ikke er naturlig å se senere i livet på rare steder der jeg er, hadde jeg gitt et sterkt signal om "VI ER IKKE DUS". Et høflig signal er jo tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Hoia skrev (1 minutt siden): Hadde jeg møtt på noen tilfeldig veldig ofte over tid, som det ikke er naturlig å se ofte, hadde jeg bare vært veldig tydelig på at jeg ikke er i en setting med vedkommende. F.eks hvis jeg hadde sett en eks fra 20-årene som det ikke er naturlig å se senere i livet på rare steder der jeg er, hadde jeg gitt et sterkt signal om "VI ER IKKE DUS". Et høflig signal er jo tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller. Ja, jeg har forsøkt å gi signal om at jeg ikke er interessert i noe. Sist så forsøkte jeg å bare si hei og gå forbi, men vedkommende fortsatte å snakke til meg etter at jeg hadde gått forbi. Jeg ble liksom tvunget til å snu meg og anerkjenne at vedkommende var der. Anonymkode: 3b788...e2f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var usikker på hvilken kategori jeg skulle velge, men det ble denne. Har dere noen gang blitt stalket av en fremmed? Hvordan vite om du møter vedkommende sykt ofte tilfeldig, eller om det er noe mer på gang? Jeg frykter at det er en person som "følger litt med på meg". Vi har snakket såvidt sammen, og nå dukker han stadig opp. Nesten hver dag.. Og han søker kontakt med meg når vi møtes, selv om jeg later som at jeg er travel. Anonymkode: 3b788...e2f Jeg har samme problem som deg, ts... Med en eldre kollega. Vi bor i en tettbygd, men merkelig hvor ofte jeg skal treffe han kontra anndre i bygden. Ser han kjørende forbi meg, møter han på butikken hvor jeg har parkert. Han er 23 år eldre enn meg og vet ikke hva jeg skal gjøre om dette fortsetter. Jeg kan ikke føle meg overvåket på jobb heller... k34 Anonymkode: e1754...68a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har samme problem som deg, ts... Med en eldre kollega. Vi bor i en tettbygd, men merkelig hvor ofte jeg skal treffe han kontra anndre i bygden. Ser han kjørende forbi meg, møter han på butikken hvor jeg har parkert. Han er 23 år eldre enn meg og vet ikke hva jeg skal gjøre om dette fortsetter. Jeg kan ikke føle meg overvåket på jobb heller... k34 Anonymkode: e1754...68a Føler med deg. Det er utrolig ubehagelig! Jeg har opplevd lignende kun en gang før. Da jeg fortsatt bodde hjemme så var det en eldre mann som oppsøkte meg hele tiden, og det var utrolig ubehagelig. Sjefen min så det også, så hun ba meg faktisk gå på bakrommet for å slippe det hver gang han kom innom fordi hun hadde sett det selv. Jeg måtte rett og slett gi tydelige tegn på at jeg ikke var interessert overhodet - og det funket til slutt. Men denne gangen er det annerledes. Jeg føler meg mer overvåket.. Og det gjør det hele enda mer ubehagelig denne gangen. Jeg håper at det bare er tilfeldigheter.. Anonymkode: 3b788...e2f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 Vær tydelig uten å bli frekk eller fiendtlig. Få gjerne noen andre du stoler på til å ta det opp med han. I hans hode kan dette bare være en forelskelse og noe han ser på som koselig og søtt, betatthet og forelskelse kan gjøre enkelte helt merkelige. Mulig han ikke forstår at du synes det er ubehagelig. Men sånne ting ER jo ubehagelig. Anonymkode: 26bb3...70f 2
Andro Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 Du gjør rett i å ikke anerkjenne vedkommendes eksistens, så han tror at du vil snakke. Det er veldig viktig nå at du fører en logg over alle "tilfeldige" treff og kontaktforsøk. Dersom det eskalerer så ser du mønsteret, og det gjør evt. også politiet. Gjør en sjekk på hvem han er, hvor han bor osv. Returstalking er ikke så dumt altså, for å få noe informasjon. Da ser du også om dere har naturlige passeringspunkter, f.eks. mellom hjemmet og butikken / holdeplassen e.l. eller om det er omveier han går for å se deg. Lukk dine sosiale medier-profiler, så innholdet kun ses av venner, skaff lås på postkassa (om du ikke har det), og be gjerne en nabo følge med på om noen lusker utenfor hos deg når du antas å være hjemme. Dersom det blir ubehagelig: Kontakt politiet! De som holder på slik har ofte en historie på det fra før. 3 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 Bytt rutiner Anonymkode: 3ccff...3c5 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Føler med deg. Det er utrolig ubehagelig! Jeg har opplevd lignende kun en gang før. Da jeg fortsatt bodde hjemme så var det en eldre mann som oppsøkte meg hele tiden, og det var utrolig ubehagelig. Sjefen min så det også, så hun ba meg faktisk gå på bakrommet for å slippe det hver gang han kom innom fordi hun hadde sett det selv. Jeg måtte rett og slett gi tydelige tegn på at jeg ikke var interessert overhodet - og det funket til slutt. Men denne gangen er det annerledes. Jeg føler meg mer overvåket.. Og det gjør det hele enda mer ubehagelig denne gangen. Jeg håper at det bare er tilfeldigheter.. Anonymkode: 3b788...e2f Uff så ille. . Hva med å virkelig vise at du ikke er interessert? Si du har fått deg kjæreste? Han kollegaen min er for smart. Han vet hvor han skal trykke og er varsom med å vise noe. Han dukker bare opp på butikker, ser hvor jeg er på jobb. Prøver å vise en vennskapelig tone på jobb men innerst inne sier magefølelsen noe annet... Anonymkode: e1754...68a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var usikker på hvilken kategori jeg skulle velge, men det ble denne. Har dere noen gang blitt stalket av en fremmed? Hvordan vite om du møter vedkommende sykt ofte tilfeldig, eller om det er noe mer på gang? Jeg frykter at det er en person som "følger litt med på meg". Vi har snakket såvidt sammen, og nå dukker han stadig opp. Nesten hver dag.. Og han søker kontakt med meg når vi møtes, selv om jeg later som at jeg er travel. Anonymkode: 3b788...e2f Spørsmålet er om han har vært i omgivelsene før uten at du har lagt merke til det. Om han har gått forbi deg dengang du ikke tenkte over det. Nå tenker du over det og da virker det oftere. Men er det egentlig det? Samme når når du mistenker noen holder øye med deg; snur du deg for å se om de ser, da merker de blikket ditt og ser på deg. Altså vil personen som holdt øye med deg se på deg, men også personen som ikke holdt øye med deg. Fordi han følte at du så på ham. Det er absolutt ekte stalkere der ute, men ikke alle man tror er det som er det. Anonymkode: e1d06...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg har forsøkt å gi signal om at jeg ikke er interessert i noe. Sist så forsøkte jeg å bare si hei og gå forbi, men vedkommende fortsatte å snakke til meg etter at jeg hadde gått forbi. Jeg ble liksom tvunget til å snu meg og anerkjenne at vedkommende var der. Anonymkode: 3b788...e2f Har fått samme problem. Jeg passerer en fyr hver gang jeg skal på et butikksenter. ( han står ofte utenfor butikken sin og har en røykepause). Finnes ikke annen vei jeg kan gå. Det er helt ok for meg å kun si hei , men han sier feks god helg da ( som gjør at jeg må snu meg og svare det samme). Og nå sist sa han : lenge siden sist, går det bra med deg? Jeg bare nikket og smilte kort, men stoppet ikke opp. Men det er plagsomt, for nå tenker jeg hver gang jeg går der om han er der. Anonymkode: a9ca5...e46 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #12 Skrevet 16. august 2023 Andro skrev (8 timer siden): Du gjør rett i å ikke anerkjenne vedkommendes eksistens, så han tror at du vil snakke. Det er veldig viktig nå at du fører en logg over alle "tilfeldige" treff og kontaktforsøk. Dersom det eskalerer så ser du mønsteret, og det gjør evt. også politiet. Gjør en sjekk på hvem han er, hvor han bor osv. Returstalking er ikke så dumt altså, for å få noe informasjon. Da ser du også om dere har naturlige passeringspunkter, f.eks. mellom hjemmet og butikken / holdeplassen e.l. eller om det er omveier han går for å se deg. Lukk dine sosiale medier-profiler, så innholdet kun ses av venner, skaff lås på postkassa (om du ikke har det), og be gjerne en nabo følge med på om noen lusker utenfor hos deg når du antas å være hjemme. Dersom det blir ubehagelig: Kontakt politiet! De som holder på slik har ofte en historie på det fra før. Jeg har begynt å skrive logg og stikkord bare i tilfelle nå. Har politiet mulighet til å sjekke hvem vedkommende er? Føler kanskje at det bryter med taushetsplikten, dersom det ikke er tydelig at det er snakk om liv og helse? (Vet at dette gjelder for helsesektoren i hvert fall). Denne mannen har introdusert seg for meg, så jeg vet hva han heter - og jeg har forsøkt å søke på han for å se hvilken type dette egentlig er. Men - jeg finner absolutt ingen verdens ting. Jeg begynner å føle på litt angst knyttet til dette, men jeg har også en tendens til å tenke det beste om folk - som gjør at jeg får dårlig samvittighet for å tenke noe galt om han. Men jeg har en rar magefølelse som gjør at jeg tenker på det hver dag. Jeg har lukket profil på instagram, facebook og nummeret mitt er heller ikke tilgjengelig for noen på internett. Så jeg skal være ganske vanskelig å få tak i. Han har ikke kontaktet meg på andre måter enn fysisk. Anonymkode: 3b788...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Skrevet 16. august 2023 Du kunne jo gitt noen flere opplysninger. Møter du han i oppgangen hvor dere begge bor, eller på fremmede steder i byen? Noen er mer ute enn andre, og ofte rundt der de bor. Da vil du alltid møte på dem. Anonymkode: 7b542...f07
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #14 Skrevet 16. august 2023 Jeg skal ikke avdramatisere, men tenk på om det kan være tilfeldig. Jeg ble nesten beskylt for stalking en gang, av en da begynnende kjendis. Kan til en viss grad skjønne det, men det var virkelig tilfeldig (selv om vi over 4 uker møttes over 4-5 ulike byer) Anonymkode: 5e5b2...d99
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #15 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du kunne jo gitt noen flere opplysninger. Møter du han i oppgangen hvor dere begge bor, eller på fremmede steder i byen? Noen er mer ute enn andre, og ofte rundt der de bor. Da vil du alltid møte på dem. Anonymkode: 7b542...f07 Vi bor veldig nærme hverandre - og derfor så har jeg ikke reagert før nå, nettopp fordi det ga mening at vi møttes ofte. Men etter en stund så var det flere hendelser som gjorde at selv om vi bor nærme, så blir det merkelig. Det faktum at jeg reagerer sier noe i seg selv, for jeg tenker alltid det beste om folk og har som oftest forklaringer som gir meninger. Jeg tenker veldig logisk, men etter å ha snakket med min far, mor og en venninne om dette så ble de bekymret og synes at dette er merkelig - og de reagerte på det jeg fortalte. Jeg på min side har lenge tenkt at det hele er tilfeldig, men det har som sagt skjedd noe med magefølelsen. Anonymkode: 3b788...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #16 Skrevet 16. august 2023 Ikke ignorer magefølelsen! Den har som regel rett! slutt å svare- selv om han snakker til deg. Ha på øreklokker og lat som du ikkke hører eller ser. Skriv logg som noen her foreslår. noter ned ALT du vet om ham- også bagateller. Mann deg opp til å konfrontere ham hvis en ny underlig situasjon oppstår. Bare det at du blir sint og virker psyko kan være avskrekkende på ham. Ikke vis ham den snille siden din. Vis ham en psykobitch crazy lady side så kanskje han mister interessen. Anonymkode: a84aa...b92 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #17 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi bor veldig nærme hverandre - og derfor så har jeg ikke reagert før nå, nettopp fordi det ga mening at vi møttes ofte. Men etter en stund så var det flere hendelser som gjorde at selv om vi bor nærme, så blir det merkelig. Det faktum at jeg reagerer sier noe i seg selv, for jeg tenker alltid det beste om folk og har som oftest forklaringer som gir meninger. Jeg tenker veldig logisk, men etter å ha snakket med min far, mor og en venninne om dette så ble de bekymret og synes at dette er merkelig - og de reagerte på det jeg fortalte. Jeg på min side har lenge tenkt at det hele er tilfeldig, men det har som sagt skjedd noe med magefølelsen. Igjen så gir du jo ikke noe informasjon. Hopper av denne siden du ikke kan dele noen informasjon. Anonymkode: 7b542...f07
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #18 Skrevet 16. august 2023 Endre rutinene dine. Gjør dine nærmeste obs på vedkommende. Noter ned og ta gjerne bilde av han i skjul. Gir det seg ikke selv om du ikke endrer rutiner så ringer du bare til ditt lokale politikontor og å forteller om din bekymring. Anonymkode: 7d486...0f6 1
Luckiness Skrevet 16. august 2023 #19 Skrevet 16. august 2023 Alliere deg med en venninne, familiemedlem eller noen. Gå plasser hvor du tenker denne personen kan finne på å dukke jobb. La din venninne/annen være observatør, ikke vis at dere kjenner hverandre. Forhold deg til normal rutine. Feks å handle rett etter jobb om du pleier det, gå kveldsturen som normalt osv. beskriv personen/vis bilde til venninne/den som er med deg. Så kan de forsøke å observere hvordan personen opptrer rundt deg. 1
skk Skrevet 17. august 2023 #20 Skrevet 17. august 2023 Ja, jeg har opplevd ekstrem stalking hvor vedkommende stalket meg daglig og prøvde å bryte seg inn i leiligheten flere ganger i uka. Måtte ha hund for å unngå at han kom inn, da han var livredd hund. Helt fremmed mann. Politi og hele pakka. Det verste var at jeg FØLTE det lenge før jeg faktisk var 100% sikker. Til å begynne med sto han kun og fulgte med og så på meg før han ble mer ekstrem. Jeg tenkte selv at dette var angst og at jeg overdrev. Han var totalt fremmed og det var vanskelig å tro at han gjorde dette. Jeg tror magefølelsen ofte stemmer, kjenner du i deg at det er noe som ikke stemmer så er det ofte riktig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå