Gå til innhold

Leie ut når boligen ikke blir solgt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i tre måneder nå forsøkt å selge boligen min, men det kommer ingen bud. Vi har tilogmed satt ned prisen. Megleren mente dette kom til å bli et kjempelett salg, men jeg begynner å bli utålmodig fordi jeg allerede har flyttet inn i nytt hus. Men i området jeg bor er det manko på leieboliger, så vet jeg hadde fått leid ut på dagen. Har jeg lov til det, eller bryter jeg noen kontrakter da? Jeg vil jo helst selge, men er jo ikke noe tak i megleren min og jeg har ikke råd til å sitte på to lån så lenge 😟

Anonymkode: dce8f...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen problem å leie ut, men husk du må skatte av gevinst når selger dersom ikke har bodd der siste året før salg. 
Det er 22 % skatt på gevinst ved boligsalg. 

Leieprisene har jo skutt i taket så kan være lønnsomt med utleie nå. 

Anonymkode: 1fce1...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke leieboere vil bo der om det skal være visning innimellom og vite at de må flytte ut innen tre mnd når som helst. høres uforutsigbart. 

Anonymkode: 0bed7...c52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde leie ut det nye huset for å unngå 22%av skatt av gevinsten på det gamle.
( Du må bo der siste året før salg)

Det blir fortsatt 22% skatt på månedlig utleie.

Bo i det gamle huset imens du selger det, og lei ut det nye, da taper du minst til staten.

Anonymkode: 8f575...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som skjønner problemstillingen her ser jeg.

Regner med at TS har mellomfinansiering. Den innvilges somregel for 6 mnd, er ikke et langvarig lån og har krav om at boligen skal selges.

Du må kontakte banken din, TS. Høyst sannsynlig er svaret nei fordi huset ikke vil være aktivt til salgs når du leier ut.

Anonymkode: 1e34a...743

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ingen som skjønner problemstillingen her ser jeg.

Regner med at TS har mellomfinansiering. Den innvilges somregel for 6 mnd, er ikke et langvarig lån og har krav om at boligen skal selges.

Du må kontakte banken din, TS. Høyst sannsynlig er svaret nei fordi huset ikke vil være aktivt til salgs når du leier ut.

Men det går an å gå fra mellomfinansiering til en boliglån med krysspant i to boliger, der utleie også telles som inntekt. Forventet måneds utleie gange 10. 

TS, vi har leid ut vår bolig, istedenfor å selge. Det er ikke nylig men for 4 år siden. Det ble økonomisk riktig valg for oss, for nå 4 år senere kan vi si at det har definitivt lønnet seg. Både nåværende og forrige bolig har gått opp i prisantydning, og vi har også betalt ned på boliglånet. Vår "egenkapital" har økt totalt med 3 mil.

Anonymkode: a2887...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det går an å gå fra mellomfinansiering til en boliglån med krysspant i to boliger, der utleie også telles som inntekt. Forventet måneds utleie gange 10. 

TS, vi har leid ut vår bolig, istedenfor å selge. Det er ikke nylig men for 4 år siden. Det ble økonomisk riktig valg for oss, for nå 4 år senere kan vi si at det har definitivt lønnet seg. Både nåværende og forrige bolig har gått opp i prisantydning, og vi har også betalt ned på boliglånet. Vår "egenkapital" har økt totalt med 3 mil.

Anonymkode: a2887...640

Ikke hvis betjeningsevnen og eller gjeldsgraden ikke tillater det. TS sier hn ikke har råd til mellomfinansieringen i seg selv, så der skriker ikke betjeningsevne akkurat. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken må vurdere om du kan sitte med begge lån, det er det jo få som kan. 

Anonymkode: 696a3...49f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 19.54):

Du burde leie ut det nye huset for å unngå 22%av skatt av gevinsten på det gamle.
( Du må bo der siste året før salg)

Det blir fortsatt 22% skatt på månedlig utleie.

Bo i det gamle huset imens du selger det, og lei ut det nye, da taper du minst til staten.

Anonymkode: 8f575...ea8

Hvis jeg har bodd i det gamle huset i 20 og og sett en stor verdistigning. Og så leier det ut i 13 mnd mens jeg venter på å få solgt. Må jeg betale 22% skatt av all verdistigningen over 20år?

Anonymkode: d75e1...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mellomfinansiering må du snakke med banken først. Du kan uansett ikke leie ut og sparke ut leietaker om det plutselig skulle komme et bud.

Anonymkode: 38a75...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis jeg har bodd i det gamle huset i 20 og og sett en stor verdistigning. Og så leier det ut i 13 mnd mens jeg venter på å få solgt. Må jeg betale 22% skatt av all verdistigningen over 20år?

Anonymkode: d75e1...fce

Ja

Anonymkode: 7b56a...c7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...