Gå til innhold

Er en sak i BT om en som ikke får tatt ut 80.000 i kontanter fra banken sin.

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Madame Butterfly skrev (På 15.8.2023 den 19.41):

Så prøvde han å overføre pengene til en annen bank, og møtte på det samme der.

Det sto i artikkelen, at de opererer med max uttak for privatpersoner per år på 50.000,- Jeg forsto det slik at det var banken sin praksis, ikke noe lovpålagt utover at de må forsikre seg om hva kontantuttak skal brukes til. 

Det var skjema, begrunnet søknad, og avslag for å ta ut egne penger. 

Er litt sjokka for å være ærlig. Jeg og mannen snakker om det av og til, om vi skulle begynt med kontanter igjen. Det kommer nok aldri til å skje, da jeg ikke gidde bruke bankkort, bare telefon, for det er så mye enklere…. men det er jo egentlig ikke en stor jobb å bruke et bankkort, det er heller ikke så fryktelig stress å bruke kontanter. 

Det hadde jo egentlig vært litt ok, men det går jo ikke an om man kun kan ta ut 50.000 i året. Det kan man ji nesten sette iver styr på my, bensin og annet, på en litt dyr måned, sånn som nå når skolen starter, og innkjøp skal gjøres. 

Hva om man bare enkelt og greit liker å se egne penger. Skal banken nekte oss det? Vet ikke om dette gjelder alle banker, eller bare disse to? 

Kanskje vi alle bør bruke litt mer kontanter, kanskje det er en god ting å ikke være så sporbare og overvåket vi faktisk er? 

Vet ikke hva jeg ville her, det bare forbauset meg. Det var ikke at de var forpliktet til å rapportere det til myndighetene, de nektet han å ta it sine egne penger. Det er litt sært? 

Helt enig med deg. Vi bør absolutt bli flinkere til å bruke kontanter. Hvis (når) de forsvinner og vi får programmerbar digital valuta (CDBC) så kan bankene/myndighetene få hele kontrollen på hva vi får bruke pengene VÅRE på. Skremmende! Og det ‘var jo bare en konspirasjonsteori’. Men nå kan man lese om CDBC på Sr banks egne sider.

Og dersom kontantene forsvinner, hva hindrer banken i å innføre negative renter?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NysgjerrigeNilsi skrev (3 minutter siden):

Det er veldig tydelig hvem som jobber med økonomi her, og hvem som tror de har greie på økonomi 😉 

Hvitvaskingsreglementet er noe man må forholde seg til, og bankene gjør akkurat som de skal. 
Som statsautorisert regnskapsfører er jeg også pålagt å utføre en risikoanalyse på alle mine kunder, og vurderer bransjen de er i, blant annet om det er kontantomsetning (=høy risiko) mht hvitvasking og terrorfinansiering . Dette sjekker Finanstilsynet om er gjort om når de kommer på kontroll. 
Bare sånn til opplysning for de som synes bankene han var i var strenge. Dette må man forholde seg til. 

Min personlige mening er at dette helt sikkert skulle gå til svartarbeid. «Kompiser som hjelper hverandre». Rørleggeren hjelper snekkeren hjelper elektrikeren. Og så fakturerer de noen få timer hvitt og betaler resten svart. 

Terrorfinansiering? Hallo. Hvor aktuelt er egentlig det? Hvitvasking av svarte penger forstår jeg at er  relativt vanlig, men terrorfinansiering, det er det sånn ca ingen som driver med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NysgjerrigeNilsi said:

Dette må man forholde seg til.

Men man kan vel protestere, at man ytrer at man ikke liker det, betyr ikke at man ikke forholder seg til det. 

Det er for øvrig ikke vanskelig å omgå disse reglene for de som ønsker det. 
De stopper jo ikke hvitvasking og svart økonomi. De finner veier å sno seg unna. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkk om jeg var glad i dyr vin eller dyrt brennevin, og ikke ønsket å legge igjen digitale spor på Vinmonopolet. 50000 i kontanter holder ikke til to MacAllan nr 6 engang. Og tenk om jeg kjøpte 20 flasker vin i uka? Er det sikkert at jeg ville ha vært komfortabel med å legge  igjen digitale bevis på det? Hva om den informasjon kom i hendene på noen som ville meg vondt?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (6 minutter siden):

Men man kan vel protestere, at man ytrer at man ikke liker det, betyr ikke at man ikke forholder seg til det. 

Det er for øvrig ikke vanskelig å omgå disse reglene for de som ønsker det. 
De stopper jo ikke hvitvasking og svart økonomi. De finner veier å sno seg unna. 

Er det det man har kryptovaluta til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kontanter av og til, og måten de unge folkene i kassa reagerer på er ofte ubetalelig. No pun intended.

De ser ned på lappene i hånden som om de ikke aner hva de holder, og bruker fort 30 sekunder på å forstå hva 500 + 200 er. Enda verre med småpenger. 

Norge er litt rare på kontanter syns jeg, uten at jeg skal påberope meg å være over snittet verdensvant.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (37 minutter siden):

Terrorfinansiering? Hallo. Hvor aktuelt er egentlig det? Hvitvasking av svarte penger forstår jeg at er  relativt vanlig, men terrorfinansiering, det er det sånn ca ingen som driver med.

Dette har du ikke satt deg spesielt godt inn i ser jeg. Du kan Google den nasjonale rapporten som tar for seg risiko for hvitvasking og terrorfinansiering for i fjor og lære litt. Det er ikke slik at finansiering av terror handler om penger til en spesifikk bombe, det er enorme nettverk, kjøp av våpen, lønn til medlemmer ect. Terror er ofte et resultat av store ekstremist-grupper det koster enorme summer å holde gående. 

Terror holder seg ikke innenfor landegrenser. De er avhengige av nettverk for å få tilgang til penger igjen å hvitvaske penger av den skalaen det er snakk om. Å forhindre terrorfinansiering er et internasjonalt samarbeid og er forebyggende arbeid. Ekstremister vil hvitvaske penger der hvor de slipper unna med det, uansett hvilket land det er snakk om. Trygdeytelsene er såpass gode i Norge, og det å sende penger til hjemlandet er svært vanlig innenfor visse kulturer. Derfor er vi også utsatt her i Norge. Når vi har en politikk som gir så mye til flyktninger som vi gjør, så er vi et svært attraktivt land å sende ekstremist-medlemmer til. Vi tenker at det ikke er så mye penger, men for dem er det en gullgruve og dette har vist seg å være en risiko man må være obs på. Derfor er interessen i å blant annet overvåke hyppige transaksjoner til utlandet svært stor.

Senest i 2018 ble en mann dømt for å ha overført nesten en halv million kroner via Tyskland som til slutt havnet i Syra i direkte tilknytning til en aktiv ekstremist-gruppe. De avdekket et enormt nettverk i Norge, Tyskland og Finland som til sammen hadde finansiert svært store summer direkte til terror i Syria. Penger fra Norge har også blitt sporet tilbake direkte til å finansiere menneskesmugling.

Det å tro og påstå at terrorfinansiering er et ikke-eksisterende tema bare fordi du føler deg trygg i din egen bakgård er bare naivt og vitner om lite kunnskap. Terror er først og fremst et internasjonalt problem, og det å si at vi ikke har terror i Norge er bare naivt. Den ene gangen det skjer er en gang for mye, og dermed er selvfølgelig interessen for forebygging enorm.

Og PST forhindrer også flere i å utføre terrorhandlinger fordi de tar dem i planleggingsfasen. Så at du føler at terror ikke angår oss er falsk trygghet. 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/07/29/flere-planlagte-terrorangrep-mot-norge-er-stanset-eller-forhindret-de-siste-manedene/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (1 minutt siden):

Dette har du ikke satt deg spesielt godt inn i ser jeg. Du kan Google den nasjonale rapporten som tar for seg risiko for hvitvasking og terrorfinansiering for i fjor og lære litt. Det er ikke slik at finansiering av terror handler om penger til en spesifikk bombe, det er enorme nettverk, kjøp av våpen, lønn til medlemmer ect. Terror er ofte et resultat av store ekstremist-grupper det koster enorme summer å holde gående. 

Terror holder seg ikke innenfor landegrenser. De er avhengige av nettverk for å få tilgang til penger igjen å hvitvaske penger av den skalaen det er snakk om. Å forhindre terrorfinansiering er et internasjonalt samarbeid og er forebyggende arbeid. Ekstremister vil hvitvaske penger der hvor de slipper unna med det, uansett hvilket land det er snakk om. Trygdeytelsene er såpass gode i Norge, og det å sende penger til hjemlandet er svært vanlig innenfor visse kulturer. Derfor er vi også utsatt her i Norge. Når vi har en politikk som gir så mye til flyktninger som vi gjør, så er vi et svært attraktivt land å sende ekstremist-medlemmer til. Vi tenker at det ikke er så mye penger, men for dem er det en gullgruve og dette har vist seg å være en risiko man må være obs på. Derfor er interessen i å blant annet overvåke hyppige transaksjoner til utlandet svært stor.

Senest i 2018 ble en mann dømt for å ha overført nesten en halv million kroner via Tyskland som til slutt havnet i Syra i direkte tilknytning til en aktiv ekstremist-gruppe. De avdekket et enormt nettverk i Norge, Tyskland og Finland som til sammen hadde finansiert svært store summer direkte til terror i Syria. Penger fra Norge har også blitt sporet tilbake direkte til å finansiere menneskesmugling.

Det å tro og påstå at terrorfinansiering er et ikke-eksisterende tema bare fordi du føler deg trygg i din egen bakgård er bare naivt og vitner om lite kunnskap. Terror er først og fremst et internasjonalt problem, og det å si at vi ikke har terror i Norge er bare naivt. Den ene gangen det skjer er en gang for mye, og dermed er selvfølgelig interessen for forebygging enorm.

Og PST forhindrer også flere i å utføre terrorhandlinger fordi de tar dem i planleggingsfasen. Så at du føler at terror ikke angår oss er falsk trygghet. 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/07/29/flere-planlagte-terrorangrep-mot-norge-er-stanset-eller-forhindret-de-siste-manedene/

Men hvorfor må JEG overvåkes mot terrorfinansiering, det burde egentlig holde at de som har disse nettverkene etterforskes.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor må JEG overvåkes mot terrorfinansiering, det burde egentlig holde at de som har disse nettverkene etterforskes.

Det gjør du ikke så lenge du ikke overfører hyppige og uforklarelige summer til utlandet 🤷🏼‍♀️

Og det er jo nesten litt komisk at du virker å tro at man skal vite hvem som bedriver hvitvasking og terrorfinansiering på forhånd. Som om staten automatisk vet hvem de skal overvåke for å forhindre det.

Dette angår oss alle, du må faktisk bare ta av deg foliehatten, senke skuldrene og være glad for at ekstremister og økokriminelle ikke får herje fritt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (9 minutter siden):

Det gjør du ikke så lenge du ikke overfører hyppige og uforklarelige summer til utlandet 🤷🏼‍♀️

Og det er jo nesten litt komisk at du virker å tro at man skal vite hvem som bedriver hvitvasking og terrorfinansiering på forhånd. Som om staten automatisk vet hvem de skal overvåke for å forhindre det.

Dette angår oss alle, du må faktisk bare ta av deg foliehatten, senke skuldrene og være glad for at ekstremister og økokriminelle ikke får herje fritt.

Hvordan jeg bruker mine penger burde være en privatsak. Og det med foliehatten kunne du spart deg for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (7 timer siden):

Men nå er det sånn at mange mindre summer raskt kan bli store. 1000 fra tante til jul og 1000 til bursdag for hvert av to barn. 500 fra grandtante til jul og 500 til bursdag for hvert barn. 3000 fra bestefar til jul og 3000 til bursdag fra hvert barn. 1750 kr inn på klassebursdag til eldstemann. 1400 inn på klassebursdag til yngstemann. 3 4-pakninger med Pepsi Max i året blir 1872 kr i året i pant. 1399 kr i retur for ei jakke, pluss en bluse til 899 og en kjole til 699.  

500 kr i gevinst på et skrapelodd. 

Noen småsalg på Finn eller Marketplace blir raskt 10 000 kr eller mer.  

En baguett og en Cola til Vidar på jobben hver arbeidsdag i et år blir 98 kr × 190 = 18 620 kr.

At Marit i resepsjonen spytter i et par tusenlapper for bensin i året siden hun sitter på til jobben jevnlig er helt normalt.

Å få en 50-lapp eller en eske mokkabønner hver gang man måker unna på gårdsplassen hos sin 92 år gamle nabo kan skje. 

Og vips har man rundet 50 000 kr cash inn på et år, og er kortet aldri tomt blir kontanter ofte bare liggende. Og innen man drar til banken med de er det fort gått litt tid, spesielt siden en del av oss har mange timer med bil til nærmeste bankfilial, og med kollektiv enda lenger. Ikke så ofte man gidder ta seg ubetalt fri fra jobben for å sette inn penger i banken.

Så hvorfor burde man bli mistenkeliggjort og sett på som kriminell fordi man kommer til banken med pengene sine? I min naivitet trodde jeg innskudd, oppbevaring og uttak av penger på mange måter var essensen i hva en privatbank var ment å være, ikke hva den prøver å unngå å være. 

Bankene kommer ikke til å bry seg om skarve 50 000 kr som du setter inn på konto uansett. Du har lov til å motta 40 000 kr cash for en vare eller en tjeneste, og så lenge du ikke har en hel haug med mistenkelige transaksjoner og utenlandshandler i tillegg til flere mistenkelige kontantinnsett så er det ingen som bryr seg.

Banken melder videre til økokrim, og økokrim sitter selvfølgelig ikke å bruker ressurser på 50 000 kr i kontanter fra tante Olga og finn.no. Og skulle man da likevel bli etterforsket så er det jo uansett ingenting noen kan ta deg på.

Folk virker som å ha litt vanskelig å forstå hensikten med loven og saken som diskuteres. Hvitvaskingsloven er ikke der for å mikrokontrollere befolkningen. Den er der for å oppdage økokriminalitet i førstelinjen. At det skal taes opp hvert eneste hvis om og men-eksempel blir bare usaklig, og i saken som diskuteres var det reell mistanke om finansiering av svart arbeid. Det beviser bare at loven og bankens retningslinjer fungerer i den grad den er tiltenkt.

At folk er paranoide og nekter å tilpasse seg 2023 og digitalisering av økonomi er noe annet. Ingen av dere er interessante så lenge dere faktisk ikke driver med noe ulovlig. Det blir som å reagere på at man må blåse i alkometeret under en politikontroll fordi "JEG HAR JO IKKE DRUKKET, KAN DE IKKE HELLER SJEKKE DE SOM HAR DRUKKET!??!?!?".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (32 minutter siden):

Hvordan jeg bruker mine penger burde være en privatsak. Og det med foliehatten kunne du spart deg for. 

Det kan du mene, men når du lever i et digitalt og moderne samfunn og likevel velger å benytte deg av de samme metodene som kriminelle gjør så må du også godta at du må svare for deg.

Du står også fritt til å selge samlingen din med pokemonkort, men hvis du velger å gjøre det i mørket under en bro iført finlandshette med kortene på innerlomma så må du tåle spørsmål fra politiet om de passerer. Nettopp fordi du velger å framstå på en måte som fraviker fra normen i samfunnet og som får varsellampene til å blinke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (5 minutter siden):

Det kan du mene, men når du lever i et digitalt og moderne samfunn og likevel velger å benytte deg av de samme metodene som kriminelle gjør så må du også godta at du må svare for deg.

Du står også fritt til å selge samlingen din med pokemonkort, men hvis du velger å gjøre det i mørket under en bro iført finlandshette med kortene på innerlomma så må du tåle spørsmål fra politiet om de passerer. Nettopp fordi du velger å framstå på en måte som fraviker fra normen i samfunnet og som får varsellampene til å blinke. 

Jeg skal love deg at om jeg hadde hatt et pokemonkort skulle jeg solgt det i mørket under en bro. Jeg er født i det førdigitale samfunnet og liker ikke utviklingen mot overvåkning og diktatur. Så nå er liksom det normen. Når det er sagt. Sist jeg handlet noe brukt så var det med vipps. Jeg er for lat til å beskytte meg mot overvåkning, men det betyr ikke at jeg liker det. 

Du sammenstiller handel med kontanter med metoder kriminelle bruker. Det er ikke noen god eller høflig sammenstilling. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (6 minutter siden):

Jeg skal love deg at om jeg hadde hatt et pokemonkort skulle jeg solgt det i mørket under en bro. Jeg er født i det førdigitale samfunnet og liker ikke utviklingen mot overvåkning og diktatur. Så nå er liksom det normen. Når det er sagt. Sist jeg handlet noe brukt så var det med vipps. Jeg er for lat til å beskytte meg mot overvåkning, men det betyr ikke at jeg liker det. 

Du sammenstiller handel med kontanter med metoder kriminelle bruker. Det er ikke noen god eller høflig sammenstilling. 

Nei, jeg sammenstiller uttak av store pengesummer og innsett av penger uten dokumenterbar opprinnelse med metoder kriminelle bruker. Å gå i minibanken og ta ut penger for å bruke på rema er ikke en del av diskusjonen.

Hvis du er opptatt av høflighet så kan du i det minste prøve å holde deg til det som diskuteres og ikke prøve å vri poengene over til noe som ikke har noe med saken å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg sammenstiller uttak av store pengesummer og innsett av penger uten dokumenterbar opprinnelse med metoder kriminelle bruker. Å gå i minibanken og ta ut penger for å bruke på rema er ikke en del av diskusjonen.

Hvis du er opptatt av høflighet så kan du i det minste prøve å holde deg til det som diskuteres og ikke prøve å vri poengene over til noe som ikke har noe med saken å gjøre.

Dette er helt normal atferd blant lovlydige borgere med førdigital oppvekst. Hvor gammel er du? Under førti vil jeg tro.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (Akkurat nå):

Dette er helt normal atferd blant lovlydige borgere med førdigital oppvekst. Hvor gammel er du? Under førti vil jeg tro.

Er under førti ja, og å ta ut flere titalls tusen fra konto jevnlig er ikke normal atferd i 2023 uansett alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
addict skrev (20 timer siden):

Er under førti ja, og å ta ut flere titalls tusen fra konto jevnlig er ikke normal atferd i 2023 uansett alder.

Jo visst er det det. Det finnes fortsatt haugevis av pensjonister som tar ut pensjonen sin den dagen den kommer inn på konto. Jeg kjenner også mange yngre som bruker tt-kortet sitt på å komme seg til banken slik at de kan ta ut det meste fra konto. Hvordan skulle de ellers kunne få kommunen til å handle for seg? I en del boliger tas alt som ikke går med til faste utgifter ut i kontanter, slik at det kan brukes av de som eventuelt har de med seg ut.

Det er også mange steder som ikke har kortterminal, så de som ikke har vipps må faktisk betale i kontanter og må ta ut en del av pengene sine. Atar du er klar over at ikke alle kan ha vipps. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (12 minutter siden):

Jo visst er det det. Det finnes fortsatt haugevis av pensjonister som tar ut pensjonen sin den dagen den kommer inn på konto. Jeg kjenner også mange yngre som bruker tt-kortet sitt på å komme seg til banken slik at de kan ta ut det meste fra konto. Hvordan skulle de ellers kunne få kommunen til å handle for seg? I en del boliger tas alt som ikke går med til faste utgifter ut i kontanter, slik at det kan brukes av de som eventuelt har de med seg ut.

Det er også mange steder som ikke har kortterminal, så de som ikke har vipps må faktisk betale i kontanter og må ta ut en del av pengene sine. Atar du er klar over at ikke alle kan ha vipps. 

https://www.sparebank1.no/nb/helgeland/om-oss/nyheter/faerre-kontanter-og-minibanker.html

4% utgjør ikke normen for normal atferd. At du "kjenner noen" representerer ikke befolkningen generelt.

Og forøvrig, nok et innlegg som ikke har noe med trådens tema eller hva som diskuteres å gjøre. En pensjonist som får fast pensjon på konto og fast tar ut kontanter for å betale hjemmetjenesten som går på butikken er langt ifra innenfor interessefeltet for banken og er heller ikke mistenkelig. Det er både dokumenterbar inntekt og forklarelige uttak.

Igjen; ingen bryr seg om hensikten med uttaket er helt legitim og opprinnelsen av pengene kan dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 16.8.2023 den 20.43):

Hvitvasking av penger skjer over stor skala, men det skjer oftest på et statelig nivå. Organiserte kriminelle som mottar falske støtteordninger via staten m.m - for å hvitvaske pengene sine. 

Ingen «skikkelig» kriminell virksomhet eller person, hvitvasker under hundretusen kr i sin egen bank. Satt på spissen. De aller fleste som driver med vinningskriminalitet, narkotikasmugling m.m bruker kontanter og kryptovaluta, men de kontantene har ikke nylig blitt tatt ut fra banken for å si det sånn. 

Terrorfinansiering skjer vel bare via Islamnet her i Norge, hvis man skal være dønn ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (2 timer siden):

Terrorfinansiering skjer vel bare via Islamnet her i Norge, hvis man skal være dønn ærlig. 

Hvis det er tilfelle så er det  jo ikke verre enn at man bør overvåke islamnetterne og la oss andre  være i fred.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...