AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Vet noen hvor mange timer det faktisk er vanlig å gå hos psykolog hvis man ikke har noen diagnose, men typ dårlig selvfølelse e.l? På mange sider står det at man ofte må gå 10-15 timer og at noen går lenger. Jeg har gått minst det dobbelte og lurer ofte på om det er noe spesielt galt med meg siden jeg «trenger» så mange timer. Anonymkode: 191c7...398
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Man går ikke til offentlige psykolog for dårlig selvfølelse. Da går man til lavterskel i kommunen Anonymkode: 1f7da...e00 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Nå er det ikke snakk om offentlig da.. Anonymkode: 191c7...398
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Man går ikke til offentlige psykolog for dårlig selvfølelse. Da går man til lavterskel i kommunen Anonymkode: 1f7da...e00 Lav selvfølelse kan være et symptom på noe. Dessuten, dersom ts går til en privat psyklog kan man vel gå dit for det man ønsker, så lenge psykologen er enig i at det er hensiktsmessig. Anonymkode: 5113c...167 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 TS, jeg vil oppfordre deg til å snakke med psykologen om dette. Hvis dere ikke laget en plan og satt noen tydelige og målbare mål for behandlingen, bør dere absolutt vurdere å gjøre det. Anonymkode: 5113c...167 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er det ikke snakk om offentlig da.. Anonymkode: 191c7...398 Så lenge du ikke betaler alt av egen lomme så er det en det av den offentlige helsetilbudet. Anonymkode: 02b5b...faf
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Man går ikke til offentlige psykolog for dårlig selvfølelse. Da går man til lavterskel i kommunen Anonymkode: 1f7da...e00 Snurt for at du ikke kom inn i det offentlige? 😂 Lav selvfølelse kan være et symptom på noe, så hvis TS har kommet inn hos en offentlig psykolog - er det en grunn til det. Anonymkode: 12c7e...f28 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): TS, jeg vil oppfordre deg til å snakke med psykologen om dette. Hvis dere ikke laget en plan og satt noen tydelige og målbare mål for behandlingen, bør dere absolutt vurdere å gjøre det. Anonymkode: 5113c...167 Enig i dette. Eventuelt bytte psykolog. Anonymkode: 1b8b6...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 Det vil komme helt an på hvor mottakelig du er for hjelpen, og hvor flink du er til å jobbe mellom timene, samt hvilken kjemi du har med psykologen. Det er egentlig ganske likt oss som har diagnoser. Noen har svært stor nytte av noen få timer, andre trenger lengre tid for å komme til bunns i problematikken. Så det er ikke noe "normalt" antall timer, det er så mye som spiller inn at det er like vanlig med fem timer som med tjuefem. Anonymkode: 48312...790
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Snurt for at du ikke kom inn i det offentlige? 😂 Lav selvfølelse kan være et symptom på noe, så hvis TS har kommet inn hos en offentlig psykolog - er det en grunn til det. Anonymkode: 12c7e...f28 Du burde kanskje sette deg ned å lese prioriteringsveilederen. Du får ikke plass på DPS for dårlig selvfølelse. Eller for vanlige livskriser og fordi man er ensom og uten venner. Du må ha en psykisk lidelse og en diagnose. Men bare fordi man har en diagnose og er psykisk syk, så betyr det ikke at man har automatisk rett på plass hos DPS heller. For de følger prioriteringsveilederen. På toppen av det så spiller kapasitet og ventelister en rolle om du får plass også. Anonymkode: 516f3...187 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Man går ikke til offentlige psykolog for dårlig selvfølelse. Da går man til lavterskel i kommunen Anonymkode: 1f7da...e00 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så lenge du ikke betaler alt av egen lomme så er det en det av den offentlige helsetilbudet. Anonymkode: 02b5b...faf Hvor leser dere at det er offentlig? Jeg klarer ikke lese at det står noe om offentlig psykolog, uansett hvor mye godvilje jeg legger i det... Anonymkode: 48312...790 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #12 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nå er det ikke snakk om offentlig da.. Anonymkode: 191c7...398 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor leser dere at det er offentlig? Jeg klarer ikke lese at det står noe om offentlig psykolog, uansett hvor mye godvilje jeg legger i det... Anonymkode: 48312...790 Jeg har ikke skrevet at det er offentlig. Men poengterer at det er en del av det offentlige tilbudet hvis hun kun betaler egenandel. Anonymkode: 02b5b...faf
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke skrevet at det er offentlig. Men poengterer at det er en del av det offentlige tilbudet hvis hun kun betaler egenandel. Anonymkode: 02b5b...faf Jeg ser ikke formålet med å poengtere dette. TS har et tilbud, enten om det er det ene eller det andre, noe som innebærer at hun enten har rett på behandling, eller så er det blitt vurdert til at det er hensiktsmessig siden hun har gått over tid. Anonymkode: 5113c...167 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 TS her. Som jeg skrev ovenfor er det ikke snakk om offentlig, men privatpraktiserende. Psykologen har sagt at det er jeg som må bestemme dette med hvor lenge jeg skal gå, men jeg blir så usikker på om det er normalt i det hele tatt å gå så mange timer og det ikke er snakk om alvorlige psykiske lidelser. Anonymkode: 191c7...398
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 Jeg fikk plass på DPS pga moderat depresjon. Hadde ikke noe peiling på tidsperspektiv (ingen tidligere erfaring med noenting, ingen historie med psykiske utfordringer) så etter en måned med ukentlige timer hos psykiater spurte jeg. Da fikk jeg beskjed om at de tok sikte på minst seks måneder. I ettertid vet jeg at det blir minst 9 mnd (har satt opp timer fremover, alltid ukentlig). Kan ta lang tid. Jeg har en del utfordringer med å åpne meg, så det gjør også at det tok tid å komme skikkelig i gang. Opplever at han tar tak i mye ved min «personlighet» som ligger bak depresjonen, har tålmodighet og et fokus på å grave litt dypere i ting for å minske tilbakefallsrisikoen. Overraska men takknemlig over det. Føler meg skikkelig tatt på alvor, og at noen faktisk for første gang klarer å se bak..hjelpe meg til å ta tak i enorme mengder skam. Hadde aldri hatt økonomi til å gått privat mer enn 10 ganger.. Anonymkode: a5325...ee6 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #16 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Som jeg skrev ovenfor er det ikke snakk om offentlig, men privatpraktiserende. Psykologen har sagt at det er jeg som må bestemme dette med hvor lenge jeg skal gå, men jeg blir så usikker på om det er normalt i det hele tatt å gå så mange timer og det ikke er snakk om alvorlige psykiske lidelser. Anonymkode: 191c7...398 Kommer jo an på hva slags terapi du går i og. Er det mer psykodynamiker eller mer kognitiv? Jeg går til psykodynamiker, har gått i 4 år. Det er privatpraktiserende med avtale. Anonymkode: 41ff3...3fa
Lea Skrevet 15. august 2023 #17 Skrevet 15. august 2023 Lav følelse er veldig hemmende for livsutfoldelsen og livet generelt. Ikke godt i det hele tatt. Håper det blir bedre for deg❤️
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #18 Skrevet 15. august 2023 Har gått ukentlig i 1,5 år. Men har hatt dårlig selvbilde siden jeg var tre år og er 40 nå. Så tar tid. Anonymkode: bd80b...f2b
Daria Skrevet 16. august 2023 #19 Skrevet 16. august 2023 Det relevante spørsmålet her er jo om du føler at du har nytte av det og opplever endring? Jeg går i privat terapi (psykodynamiker) uten diagnose, med et variert utvalg nytt og gammelt "grums" av ymse størrelse og alvorlighetsgrad, fra håndtering av somatiske helseproblemer til gammel mobbehistorikk og kontakt med egne følelser. I disse dager er det to år siden jeg begynte, jeg går mer eller mindre ukentlig og har ingen umiddelbare planer om å avslutte. Jeg hadde ikke sett for meg at det skulle bli så omfattende, men heller ikke at jeg skulle ha så mye utbytte av det, og så lenge jeg (og han) fortsatt føler at jeg har nytte av det og at det gjør en forskjell, ser jeg ingen grunn til å slutte bare fordi jeg har overskredet gjennomsnittlig antall timer (som jeg for lengst har sluttet å telle...).
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #20 Skrevet 16. august 2023 Lav selvfølelse gikk faktisk veldig fort "over". Den er jo der men ikke plagsom. Jeg behandlet traumer også, med emdr. Og tror emdr var løsningen på velsig mange av mine problemer. Emdr gir en slik indre ro at det gjør det lettere å få ting på plass. Med tanke på at jeg er en skeptiker og trodde emdr var tull, så har det fikset veldig mye for meg. I tillegg til vanlig terapi. Anonymkode: f6f1b...1af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå