AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Jeg har en hund som piper ved å sitte i kurv bakpå sykkel. Så fort hun får løpe ved siden av istedenfor er hun fornøyd. Ikke overraskende. Så det å veksle funker en liten stund, helt til hun får hentet seg inn igjen, da er det på`n igjen å pipe. Siden det er en liten hund kommer vi ikke særlig langt på sykkelturer, og pause må de jo ofte ha. Og hva med varmen liksom. Har prøvd å variere i hastighet på sykkelen, og ja, det blir mer piping hvis vi kjører fort og gjerne på grusveier i tillegg. Kan det være mest redsel eller kjedsomhet? PS; uenig med kona her. Hun mener at hvis hunden slutter å pipe så skal hunden ganske så fort belønnes med å få løpe ved siden av.Den elsker å løpe. Etter min mening, ja kanskje noen ganger. Ikke som den definitive løsning. Noen tips? Anonymkode: 752bd...46d
Tabris Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Det kan høres ut som om hunden er redd eller ikke trives i kurv. Har dere tilvendt hunden kurven og trent det inn gradvis?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Den vil kanskje føle seg tryggere om den får sitte i en god ryggsekk på ryggen? Da får den litt ly fra vinden, samt mer demping. Noe ala dette: https://levinsgoods.com/products/ryksekk Anonymkode: 7c616...bf5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 Tabris skrev (10 minutter siden): Det kan høres ut som om hunden er redd eller ikke trives i kurv. Har dere tilvendt hunden kurven og trent det inn gradvis? Så godt vi kan. På det minste har vi trillet sykkelen med hunden i, i et kortere tidsrom. Selv da kan det bli piping. Og vekselsvis korte økter med sykling, deretter egen løping, som hun altså elsker. Løpe, løpe, løpe....❤️ Få hun til å være i kurv, kanskje gi litt godbit i den innendørs? Det er i så fall ikke gjort. Ser ikke ut for oss som hun har noe fysisk ubehag i kurven.. Men hun prøver hele tiden å se rundt ryggen for å få oversikt fremover. I bil piper hun hvis kona er med. Ikke med meg alene eller sammen med en fremmed person. Derfor tenkte vi å bytte slik at kona istedenfor hadde hunden bak på sykkelen. Det ble kun marginalt bedre. Jeg får følelsen av at hunden egentlig sier; "jeg synes dette er kjedelig, jeg vil løpe istedenfor". Anonymkode: 752bd...46d 1
Tabris Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Så godt vi kan. På det minste har vi trillet sykkelen med hunden i, i et kortere tidsrom. Selv da kan det bli piping. Og vekselsvis korte økter med sykling, deretter egen løping, som hun altså elsker. Løpe, løpe, løpe....❤️ Få hun til å være i kurv, kanskje gi litt godbit i den innendørs? Det er i så fall ikke gjort. Ser ikke ut for oss som hun har noe fysisk ubehag i kurven.. Men hun prøver hele tiden å se rundt ryggen for å få oversikt fremover. I bil piper hun hvis kona er med. Ikke med meg alene eller sammen med en fremmed person. Derfor tenkte vi å bytte slik at kona istedenfor hadde hunden bak på sykkelen. Det ble kun marginalt bedre. Jeg får følelsen av at hunden egentlig sier; "jeg synes dette er kjedelig, jeg vil løpe istedenfor". Anonymkode: 752bd...46d Nei, hun trenger ikke ha fysisk ubehag, men kan være at hun mistrives i kurven. Hvis hun synes det er kjedelig, og har mer energi til overs, kan hun ikke få løpe litt til? Evt sette kurven foran, se om det hjelper? 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 Tabris skrev (5 minutter siden): Nei, hun trenger ikke ha fysisk ubehag, men kan være at hun mistrives i kurven. Hvis hun synes det er kjedelig, og har mer energi til overs, kan hun ikke få løpe litt til? Evt sette kurven foran, se om det hjelper? Jo takk, for energi har hun i massevis. Oppdretter innrømmer at denne er godt over gjennomsnittet giret på aktivitet i forhold til rasen. Men ok, det enkle er ofte det beste. Løpe litt mer. Bare det at jeg har hørt at så mange er i mot for mye løping og evt.ballkasting da det kan føre til økt stress og enda større ringvirkninger for behov av aktivitet. Anonymkode: 752bd...46d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Den vil kanskje føle seg tryggere om den får sitte i en god ryggsekk på ryggen? Da får den litt ly fra vinden, samt mer demping. Noe ala dette: https://levinsgoods.com/products/ryksekk Anonymkode: 7c616...bf5 Ja, kanskje det kan være noe. Har prøvd tre forskjellige kurver nå. Men jeg har en følelse av at hun vil trives best med å se fremover. Anonymkode: 752bd...46d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, kanskje det kan være noe. Har prøvd tre forskjellige kurver nå. Men jeg har en følelse av at hun vil trives best med å se fremover. Anonymkode: 752bd...46d Da kan man ha sekken på magen, eller ha den så høyt på ryggen at hun får sett over skulderen din Anonymkode: 7c616...bf5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Da kan man ha sekken på magen, eller ha den så høyt på ryggen at hun får sett over skulderen din Anonymkode: 7c616...bf5 God idé. Anonymkode: 752bd...46d
Tabris Skrevet 16. august 2023 #10 Skrevet 16. august 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Jo takk, for energi har hun i massevis. Oppdretter innrømmer at denne er godt over gjennomsnittet giret på aktivitet i forhold til rasen. Men ok, det enkle er ofte det beste. Løpe litt mer. Bare det at jeg har hørt at så mange er i mot for mye løping og evt.ballkasting da det kan føre til økt stress og enda større ringvirkninger for behov av aktivitet. Anonymkode: 752bd...46d Du må se an hunden din, om den får økt stress av å løpe mer. Noen gjør det, noen gjør det ikke. Hvis du har en hund som har mer energi enn gjennomsnittet så er det også lurt å la den få utløp for det. Når det er sagt så må man også tenke på belastningsskader. Ved løping så må man passe på god oppvarming, ikke løpe på asfalt, holde et tempo som er ok for en liten hund, gå ned etter løping osv. Samt selvsagt også variere aktivitetene slik at det ikke bare blir løping. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #11 Skrevet 16. august 2023 Tabris skrev (2 timer siden): Du må se an hunden din, om den får økt stress av å løpe mer. Noen gjør det, noen gjør det ikke. Hvis du har en hund som har mer energi enn gjennomsnittet så er det også lurt å la den få utløp for det. Når det er sagt så må man også tenke på belastningsskader. Ved løping så må man passe på god oppvarming, ikke løpe på asfalt, holde et tempo som er ok for en liten hund, gå ned etter løping osv. Samt selvsagt også variere aktivitetene slik at det ikke bare blir løping. Dette var nyttig, takk. Tror jeg må medgi at hun trenger det. Hun blir stresset hvis det blir altfor lenge ro, ikke omvendt. Hun slapper virkelig av(timeout) etter en god økt med motivasjon og utløp for energi. Jeg har forøvrig tenkt noe av det samme med tanke på løp som du sier. Variere i tempo slik at det ikke blir for statisk over tid, og etter litt tøft tempo skru sakte ned mot en evt. pause. En pause for henne kan imidlertid være at hun tar morsomme raptuser for seg selv, gjerne i høyt og spennende gress. Hvordan orker hun.. Hun skjønner at vi som tilskuere synes det er litt gøy å se på også, med påfølgende leke-knurring på kjøpet. Men av-knapp beskjed tar hun likevel kjapt til tross for å være kun litt over året gammel. Nei, som du sier. Vi har hatt flere hunder opp igjennom over 20 år og ingen er like. Kan ikke hvile på våre laurbær og tro at samme metode og filosofi er det beste for neste hund. Vi har tatt det innover oss. Men er virkelig grusveier bedre enn asfalt? Sykler forøvrig mest på grus faktisk. Og i går tok vi hunden i kurven når vi kom til nylagd svart asfalt som stekte i solen. Den fremsto litt selvsagt. Det er poteputene du tenker på i tema; løpe underlag? Anonymkode: 752bd...46d
Tabris Skrevet 16. august 2023 #12 Skrevet 16. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette var nyttig, takk. Tror jeg må medgi at hun trenger det. Hun blir stresset hvis det blir altfor lenge ro, ikke omvendt. Hun slapper virkelig av(timeout) etter en god økt med motivasjon og utløp for energi. Jeg har forøvrig tenkt noe av det samme med tanke på løp som du sier. Variere i tempo slik at det ikke blir for statisk over tid, og etter litt tøft tempo skru sakte ned mot en evt. pause. En pause for henne kan imidlertid være at hun tar morsomme raptuser for seg selv, gjerne i høyt og spennende gress. Hvordan orker hun.. Hun skjønner at vi som tilskuere synes det er litt gøy å se på også, med påfølgende leke-knurring på kjøpet. Men av-knapp beskjed tar hun likevel kjapt til tross for å være kun litt over året gammel. Nei, som du sier. Vi har hatt flere hunder opp igjennom over 20 år og ingen er like. Kan ikke hvile på våre laurbær og tro at samme metode og filosofi er det beste for neste hund. Vi har tatt det innover oss. Men er virkelig grusveier bedre enn asfalt? Sykler forøvrig mest på grus faktisk. Og i går tok vi hunden i kurven når vi kom til nylagd svart asfalt som stekte i solen. Den fremsto litt selvsagt. Det er poteputene du tenker på i tema; løpe underlag? Anonymkode: 752bd...46d Bare hyggelig. Jeg vet ikke hvor gammel hun er, men det er alltid en balansegang. Det er viktig å gi hunder den fysiske og mentale aktivisering de har behov for. Samtidig er det også viktig å lære dem å finne roen og kunne slappe av når det trengs. Ved pauser kan dere f.eks ha et lite godbitsøk i grøften? Evt sette dere ned og kose litt med henne. Slik at hun må være litt i ro mellom løpeøktene. Ordentlig pause og hvile er like viktig som fysisk aktivitet, for både hund og mennesker. Ang belastning så tenker jeg også på muskler og ledd, der også det samme med oss mennesker. Det finnes flere ressurser på nett ang hva man bør tenke på når man sykler med hund, du kan lese mer f.eks her: https://www.paastreif.no/Friluftsliv-med-hund/Sykling-med-hund 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå