Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førsteårsstudent her. Fadderuken er godt i gang i hele Norge. Denne uken skal være et sosialt tilbud som får studentene bedre kjent med hverandre.

For meg virker ikke fadderuken. Jeg har droppet alt av oppleggene så langt, både på grunn av geografiske og tekniske problemer som irriterer vettet av meg. I tillegg synes jeg opplegget er spesielt engasjerende. Drikking og skriking er ikke noe for meg.

Nå har jeg stilt meg selv i en vanskelig situasjon. De andre studentene som jeg studere med blir godt kjent, mens jeg blir husket som hen som ikke var med på noe. 

Burde jeg delta på fadderaktiviteter de kommende dagene, eller har dette mindre å si enn hva jeg innbiller meg?

Anonymkode: 27e33...8f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg droppet alt av sosialt alle 3 årene. Har venner og hobbyer utenom. Studiegruppe finner du uansett, for du er garantert ikke den eneste som ikke ønsker dette fadder-tullet.

Anonymkode: 080c2...581

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker at det kan være greit å dukke opp på det som skjer på dagtid, ikke nødvendigvis drikke noe, og heller droppe ting på kvelden. Jeg har ei venninne som gjorde det. vi møttes på studiet for 17 år siden og er fortsatt nære venner 😊 Det som var riktig med det hun gjorde, var at hun viste seg og var sosial nok til at hun var et kjent ansikt og noen man satt seg sammen med i forelesning og lunsjen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg deltok ikke noen av årene jeg var student. Helt i starten av studieåret vil du merke at de andre har blitt bedre kjent, men du vil nok fort nok bli kjent med de andre på studiet du også.

Anonymkode: 0e3a5...c0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Førsteårsstudent her. Fadderuken er godt i gang i hele Norge. Denne uken skal være et sosialt tilbud som får studentene bedre kjent med hverandre.

For meg virker ikke fadderuken. Jeg har droppet alt av oppleggene så langt, både på grunn av geografiske og tekniske problemer som irriterer vettet av meg. I tillegg synes jeg opplegget er spesielt engasjerende. Drikking og skriking er ikke noe for meg.

Nå har jeg stilt meg selv i en vanskelig situasjon. De andre studentene som jeg studere med blir godt kjent, mens jeg blir husket som hen som ikke var med på noe. 

Burde jeg delta på fadderaktiviteter de kommende dagene, eller har dette mindre å si enn hva jeg innbiller meg?

Var nylig i samme sko som deg. Og for meg er dette heller ikke noe med drikking, festing og alt det der. Valgte å prøve å være med første dagen, men følte bare at jeg presset meg selv til å være med på noe som ikke hele tatt var meg så jeg droppet ut i åttetiden og lot dem bare fortsette uten meg resten av tiden.

Tror ikke du vil ende opp med å få et like stort sosialt nettverk som dem som er med på alt det der, men kanskje du kan skaffe deg et bedre nettverk med færre folk - og tipper det er noe du mer foretrekker. Jeg er åpen for å bli bedre kjent med andre studenter som ikke er for den slags med festing og drikking og kanskje vi har en del til felles? Gjerne send en melding om du vil 🙂

Skrevet

Sistebussen min gikk hjem kl 22 pluss at jeg hadde forpliktelser som gjorde at jeg ikke alltid kunne gjøre noe etter skolen, så jeg var aldri med på de store festene, men jeg deltok på noen vors. Jeg deltok på en del alkoholfrie arrangementer.

Men ja, mange vennegjenger dannes under fadderuken, og det er ikke så lett å komme inn i de festglades vennegjenger om man ikke er interessert i fest. Du må finne de på kullet som ikke er interessert i fest, de andre som står over festingen.

Anonymkode: ae29e...bc7

Skrevet

Jeg fant venner etter fadderuken var over, bare prat med noen som tar samme fag og lag kollokvie/studiegrupper :) det er bare tull at du MÅ være med for å få studievenner. 

Anonymkode: d8946...d79

• Liker 2
Skrevet

Kommer nok litt an på studiet. ER det store klasser uten gruppeoppgaver, kan du nok havne utenfor.
Er det små grupper med mye gruppeoppgaver vil du nok bli kjent med folk etterhvert.

Enig, veldig synd at alt skal dreie seg om drikking.

Skrevet

Jeg var med på fadderuka. Men de beste vennene møtte jeg etterpå, i kollokviegrupper, studentforeninger og så videre. De fra faddergruppa ble bare bekjente.

Anonymkode: 5da7b...a9e

• Liker 1
Skrevet

Jeg var med på noen ting, men fikk ikke kontakt med noen der. Fikk gode venner etterhvert på studie. Ikke stress😊

Anonymkode: 3492c...392

• Liker 1
Skrevet

Begynner å bli en god stund siden, men jeg fant én god venn under fadderuken som hadde akkurat samme innstilling som meg: På tross av at vi egentlig syntes det var idiotisk så ble vi med bittelitt i starten. Jeg er veldig glad for at jeg gadd å prøve litt og dermed ble kjent med vedkommende, hvertfall.

Jeg ville prøvd å delta litt nå, og så passe litt på og se meg rundt etter andre som virker å være i litt samme situasjon som deg. Er du heldig så treffer du på noen likesinnede som også har pushet seg litt ekstra :)

Skrevet

Det kommer jo litt an på hva du ønsker/ikke ønsker. Jeg har vært voksen student og har ikke vært med på noe. Min sønn er nå student og er med på ALT. Det er jo en del uten drikking også. Men om du ikke har behov for å skape relasjoner til dine medstudenter eller har vansker med det, så er det jo greit å stå over. Det løser seg som regel etter hvert, når man har kommet i gang med studiet. 

Anonymkode: 985c2...05e

Skrevet

Jeg var ikke med på noe. Jeg studerte med et stort kull, og det var ikke nok faddere heller, så fikk ikke fadder. Jeg fikk venner og kom inn i miljø likevel. Blir du aktiv med noe i studietiden så vil det også løsne litt. Er det et veldig lite studium, med noe få og tette faddergrupper så mulig det blir litt annerledes da. Gikk ihvertfall fint for meg.

Å bli med på noe på dagtid er også en god ide som andre har kommet med før meg. 

Skrevet

Kommer an på både deg og studiet. Er du student i en by der du allerede er etablert og har en omgangskrets så er det jo ikke krise om det sosiale lar vente på seg i studiesammenheng, men er du flyttet til ett nytt sted og ikke kjenner noen så bør du forsøke å bli med på litt. Du trenger jo ikke være med på fest hver kveld til  lang på natt, men det går fint an å bli med på dagtid og på vors, og så rusle hjem når de andre går ut. Går du på et studie med mange studenter er det kjent å ha noen kjente fjes å sitte med på forelesningene frem til man blir bedre kjent, er dere 20-30 stykker så blir dere kjent uansett. 

Anonymkode: cfefc...a1e

Skrevet

Jeg skulle til å opprette samme tråd, TS. Klem til deg! 

Faddergruppa mi er kun opptatt av drikking. Det var en aktivitet som var alkoholfri, og den bestemte fadderne at vi skulle droppe slik at vi heller kunne begynne vorset tidligere. Ellers er alle aktivitetene ting hvor alkohol blir i fokus. Jeg drikker ikke, har ingenting imot å være rundt folk som drikker moderat, men når det er grøftefylla orker jeg faktisk ikke. 

Nei, satser på at jeg blir kjent med folk etterhvert, selv om jeg ikke var med på fyllefesten. Mitt studie har heldigvis mye gruppeoppgaver, så jeg får snakket med folk uansett. Håper jeg treffer på "min" person etterhvert. Virker som at alle andre har funnet seg bestevenner og klikker, mens jeg er eneste som står utenfor... Men det er nok litt i hodet mitt også :) 

Hvor er det du studerer, TS? Hvis vi er i samme område kunne vi funnet på noe! 

Anonymkode: b2d91...5fd

Skrevet

Det er minst like mange som dropper fadderuken som de som blir med. Det er ikke sånn at "alle" digger Fadderuken. Jeg har vært student i flere omganger, og jeg droppet alle Faddergreiene. Det har ingenting å si.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg droppet også fadderuke, men kom greit inn i miljøet uansett. De seriøse på studiet plukket meg opp etter hvert, da de gjerne ville ha noen litt roligere å samarbeide med. 

Hadde vært interessant å vite om studenter generelt anser fadderuken for å være inkluderende.

Anonymkode: 8a9af...d2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg deltok ikke på noe som helst i fadderuken. Det var Russetiden 2.0, og overhodet ikke noe for meg. Jeg har null interesse av fest og fyll, barnslige rebusløyper og ståk og drit. 

Jeg fikk meg venner som heller ikke var av fest-typen. Via kollokviegrupper, studentforeninger, o.l. 

De som deltar på fadderuken blir ikke nødvendigvis kjempegodt kjent heller. Hvor "godt kjent" blir man egentlig av å rave dritings rundt sammen i et ekstremt støyete lokale hvor man ikke kan prate sammen? 

Anonymkode: 6b1c9...e80

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også førsteårsstudent i år, og er heller ikke den store festløven. Jeg var på et vors fra kl 17 til 21 ca, og drakk da bittelitt, men det var bare litt her og der. Deltok på drikkeleker, men var ikke helt ærlig på alt, fulgte med på hva andre «svarte». Ellers deltar jeg på arrangementer som bli kjent i byen og liknende som er alkoholfrie. 

Anonymkode: 0ac0e...113

Skrevet

Var på tur i går kveld, og så disse festglade studentene som feiret fadderuken; vanskelig å tro at de kunne ha en IQ på over 80 med oppførselen de viste, så jeg forstår godt at noen synes det er meningsløst å fortsette russetiden.

Overraskende at disse umodne individene faktisk klarte å fullføre videregående.

Anonymkode: 8fb27...0b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...