Gå til innhold

Katten har fått en flått like ved endetarmsåpningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget i dag at lille pus har fått en flått på 3-4mm på slimhinnen like ved endetarmsåpningen. Jeg prøvde først med papir for å ta den av, men med en gang jeg kom borti rumpehullet så snurpet katten rumpehullet sammen og jeg kunne ikke se flåtten.

Da han slappet av i musklene så jeg at flåtten hadde flyttet litt på seg, og like etterpå begynte katten å vaske seg i rumpen, men flåtten henger på.

Jeg fikk da panikk og tenkte at nå får han flåtten inni munnen, men jeg vet at flått ikke farlig hvis den ikke har smittsomme sykdommer, og får håpe at dette er en uskyldig flått.

Katten er litt nervøs av seg så jeg har ikke lyst å holde den med tvang for at vi skal prøve å fjerne flåtten.

Har dere gode råd?

Anonymkode: a419a...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flåttmiddel!

Skrevet

Det går nok bra. Katten min var på sommerferie 1uke på landet(gamle trakter), når jeg hentet han hadde han en flott på våtkanten på øyet. Ikke optimalt, men fikk tatt den vekk og gikk fint det også. Får du den av er det bra, hvis ikke får kanskje katten bitt den av når den får litt str på seg.

Anonymkode: 152dd...526

Skrevet

Når kattene mine har fått flått på steder som er vanskelig å komme til så har jeg bare latt den være et døgn og prøvd igjen. Lettere å få dem vekk når de er blitt litt større. Bruker da en flåttfjerner av type "brekkjern" (O'Tom).

Det beste er som Troyamin sier, å bruke flåttmiddel på katten. Men det kan jo skje at en flått kan sette seg i perioden fra flåttmiddelet slutter og virke og frem til du får tatt på nytt.

Å spise en flått er ikke farlig. Flåtten og evt. sykdom overlever ikke magesyren.

Anonymkode: 04d45...6e4

• Nyttig 1
Skrevet

Ta den vekk! Du må jo holde katte, pakk den inn i et håndkle eller noe.

Så går du til vetrinær og får resept på flåttmiddel

Skrevet

Ingen liker å bli pirket i endetarmsåpningen og heller ikke katter, så jeg tror det blir veldig vanskelig å få flåtten bort.

Da jeg prøvde med papir snurpet den sammen rompehullet og da forsvant flåtten inn, og når katten slappet igjen så jeg flåtten.

Katten er utekatt og nå når det er sommer kommer han innom for mat og kos en til to ganger per dag, og så forsvinner han ut igjen.

Ts 

Anonymkode: a419a...04a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...