jeg og ;) Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 Min lille pode er 5 1/2 mnd nå. Om natten våkner han kl 0100, 0330 og kl 0630.. det hjelper ikke å gi han smokken og få han til å sovne igjen han skriker seg vaken og forlanger mat. MME går ned på høykant. Jeg syns han begynner å bli for "gammel" for denne døgnrytmen iallefall begynner jeg å bli for gammel for denne døgnrytmen Er det noen som har erfart lignende og hva gjorde dere for å få babyen til å sove gjennom natten? om dagen gir jeg poden min grøt 2gng.. og mme mellom de måltidene.. han kan umulig være så forbanna sulten da? om natten?
Gjest HB Skrevet 18. januar 2006 #2 Skrevet 18. januar 2006 Prøv å gi mer mat på dagtid, gjerne like før sengetid slik at han sover på full mage. Prøv f.eks. med middagsglass for variasjonens skyld eller evt. mer grøt. Det er ikke mye til trøst, men jenta vår sov ikke hele natten før hun hadde begynt i barnehagen da hun var ett år. Jeg hadde lang tid med to amminger hver natt. Mulig at hun bare søkte kos, men jeg syntes det var enklere å amme litt slik at hun sovnet fort igjen. Hilsen Lille meg
flopp Skrevet 18. januar 2006 #3 Skrevet 18. januar 2006 Jeg har hørt, og erfart at det ikke er så lurt å stappe ungen full av mat rett før leggetid. Tenk deg selv å legge deg med en mage stinn av mat! Gi heller grøt en halv time - times tid før legging så det får sunket litt og evnt litt melk rett før du legger barnet. Det funket hos oss i alle fall . Om natten tror jeg eneste utvei er å la barnet hyle og bruke den berømte "gråtekuren". Han skal ikke trenge å spise om natten lenger nå, men disse barna er utrolig gode på å tillegge seg dårlige vaner , spesielt om nettene! Avvenn han med ett og ett nattemåltid om gangen, kan bli litt voldsomt med alt på en gang. Eldste dattern vår holdt på likedan om det er noen trøst. Vi måtte bare være strenge og tålmodige, til slutt sov hun natten gjennom. En annen ting jeg erfarte var at jo bedre og lenger hun sov på dagen, jo bedre sov hun om natten! Sånn er det gjerne til de er nærmere 1 1/2 år - jo mere søvn jo bedre!
jeg og ;) Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2006 Har prøvd med kos og legge han i sengen med meg.. men nei du ikke den karen så da er det bare å ta frem flasken før det blir ro. Pleier å gi han grøt i 9 tiden om kvelden og flaske i 10 tiden før jeg legger ham men det holder ikke det... så nå prøver jeg mer mat på dagtid og skal prøve å avvenne han med ett og ett måltid om natten.... som dere råder meg til.. med den hylskrikingen så orker jeg ikke hele natten slik.. det går ikke, ihvertfall ikke ennå..
Gjest HB Skrevet 18. januar 2006 #5 Skrevet 18. januar 2006 Han sover ikke for lite da? Jeg synes han blir lagt litt sent. Hvor lenge sover han på morgenen og hvor mye sover han på dagen? Blir barna overtrøtte blir søvnen dårlig. Og det er som flopp sier "at søvn avler søvn". La de få sove når de er trøtte. Vi hadde en runde med innføring av soverutine da jenta vår var ca. 4 mnd. Da ble hun lagt ca. 19.30 og sov vel omtrent til syv på morgenen. Men det var som regel 3 amminger i det tidsrommet. Lykke til! Hilsen Lille meg
Siam Skrevet 18. januar 2006 #6 Skrevet 18. januar 2006 Vi har også det samme "problemet" med vår sønn. Han blir lagt klokka 7, og som regel våkner han en gang før vi legger oss, men da får han ikke mat. Pappa'n går ned og vugger på senga til han sovner igjen. Så våkner han som regel en gang mellom 23 og 01, og rundt klokka 5, før han våkner for morgenen i 9 tiden. For ikke så lenge siden våknet han annen hver time natten gjennom, så vi er ganske fornøyd med hvordan det er nå. Vi fikk han til å hoppe over annenhvert måltid ved å vugge han i søvn før han våknet helt. Jeg har kjøpt en bok som heter "the no-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley, og jeg håper den kan gi oss noen tips om hvordan vi kan få han til å sove uten at han må gå igjennom en skrikekur. Lykke til
jeg og ;) Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #7 Skrevet 18. januar 2006 Jeg var nesten redd en stund at poden sov for mye på dagen og at det var det som gjorde at han holdt "fest" om natten... han sover når jeg er på trilletur ca. 3 timer i strekk hver dag.. sånn fra ca kl 2-5 om dagen, resten av dagen når vi er hjemme så tar han sånne høneblunder 1/2 timer ofte..Jeg setter vognen ut når han sover disse halvtimene.. Er mulig det er forlite søvn for en sånn liten pode.. takk for tips om bok Siam.. skal prøve å kikke etter denne..
Chiquita Skrevet 18. januar 2006 #8 Skrevet 18. januar 2006 3 timer sammenhengende søvn på dagtid! DET kan jo også være en grunn til "festing" på natta da... Hviler jo mye bedre når han får så lang sammenhengende søvn, enn om det bare blir mange korte dupper. Ville ikke latt ham sove så lenge sammenhengende på dagtid jeg nei..
Nanne Skrevet 18. januar 2006 #10 Skrevet 18. januar 2006 Kjenner meg godt igjen som trådstarter, men min sønn han er 1 år og vil ikke sove før han får flaska og da sovner han i armene mine. Har nå prøvd alle mulige ting men ingenting fungerer. Men det at han sover fra de tre timene på dagen kan kasnje være for langt og samtidig som kl 5 er kanskje litt sent å sove til, ikke vet jeg. Ta å snakk med helsesøster eller legen din om de har noen gode råd til deg Vi skal begynne på en liten kur med vallergan hvis jeg tør å gi han det VIl gi deg en go og ønske deg lykke til vidre
marta Skrevet 19. januar 2006 #11 Skrevet 19. januar 2006 3 timer sammenhengende søvn på dagtid! DET kan jo også være en grunn til "festing" på natta da... Hviler jo mye bedre når han får så lang sammenhengende søvn, enn om det bare blir mange korte dupper. Ville ikke latt ham sove så lenge sammenhengende på dagtid jeg nei.. ← Synest ikke tre timer er hårreisende på dagen. Søvn avler søvn og den tretimers duppen har han bare godt av! Det er jeg sikker på. Tror bare han har lagt seg til en uvane på natten, jeg. Prøv å legge han litt tidligere på kvelden. senest åtte eller noe slikt. Jeg synes også at klokken ti var litt sent når han er så stor. Lykke til!
Snuppa Skrevet 19. januar 2006 #12 Skrevet 19. januar 2006 Klokken 19.30 eller 20 er et mer passende tidspunkt for leggetid om kvelden. Synes heller ikke 3 timer sammenhengende søvn midt på dagen er for lenge, så lenge det ikke varer lengre enn til kl 16 (med tanke på leggetid kl 20). Sover forresten poden på eget rom? Jeg er ikke alene om å erfare at barn og foreldre forstyrrer hverandre i løpet av natten hvis de ligger på samme rom, så det beste ville sikkert være å flytte han ut, hvis dere ikke har gjort det enda.
jeg og ;) Skrevet 19. januar 2006 Forfatter #13 Skrevet 19. januar 2006 Kan prøve å legge han kl 8 igjen men jeg har erfart at da er han vaken igjen kl 11 om kvelden derfor har jeg ventet med å legge han til sent... Han ligger på rom med oss.. og jeg vet jeg lager mye bråkelyder når jeg sover, spørs om jeg er den som vekker han uten at jeg vet om det.. men han er ikke så var på lyder da.. men alt har vel grenser...ehhh Denne natten var det full fest igjen, selv om jeg ga han 2 gng grøt igår og middag.. Halv syv var det "full bleie" og da først sovnet han tungt og sov til kl 11 i formiddag.. har han snudd døgnet mon tro??
Snuppa Skrevet 19. januar 2006 #14 Skrevet 19. januar 2006 Jeg kan nesten love deg at du får roligere netter hvis du plasserer han på eget rom! Vi plasserte vår frøken på eget rom da hun var 2 mnd og fra da av sov hun hele natten. Vi har alle perioder i løpet av natten hvor vi er nesten våkne og da skal det kanskje bare litt snorking, litt sukking eller at en av de voksne rører på seg i sengen før minsten våkner helt og tenker at det hadde vært kjekt med litt kos og oppmerksomhet. Trenger ikke være var på lyder - nok å høre at det er noen der. Og dermed er rabalderet i gang. Det at han våkner kl 11 om kvelden hvis dere legger han rundt 20, kan det ha noe med at dere legger dere kl 11? Det at han sov til kl 11 i formiddag, synes jeg tyder på at dere legger han alt for sent om kvelden. Babycall eller en åpen dør mellom soverommene gjør at du hører det hvis poden skulle våkne.
Elle Melle Skrevet 19. januar 2006 #15 Skrevet 19. januar 2006 Jeg har en jente på 8 måneder, og hun våkner hver fjerde time for pupp uansett hva vi gjør. Jeg synes også det er enklere å bare gi henne enn at hun skal våkne helt og ikke få sove igjen. Hun legger seg kl 19, og våkner ca. 23, 3, 7 og 8-9. På dagtid sover hun kun to dupper på 30 min. Jeg synes barnet ditt er litt lite til at du kan forvente rolige netter ennå, det er tross alt ikke noe naturlig for dem å gå lange perioder uten mat når de er designet for å fylle opp magen med jevne mellomrom. Det er sikkert lurt å legge for kvelden i 19-20 tiden og ikke la barnet sove noe særlig etter 16-16.30. Det gjør vel ikke noe om du må gi en flaske i 23-tiden? På den måten får du i alle fall litt voksentid på kvelden uten baby.
Siam Skrevet 20. januar 2006 #16 Skrevet 20. januar 2006 Jeg har en jente på 8 måneder, og hun våkner hver fjerde time for pupp uansett hva vi gjør. Jeg synes også det er enklere å bare gi henne enn at hun skal våkne helt og ikke få sove igjen. Hun legger seg kl 19, og våkner ca. 23, 3, 7 og 8-9. På dagtid sover hun kun to dupper på 30 min. Akkurat sånn er Oliver også!! Jeg lurer litt på om han sover for lite på dagen, og tenkte jeg skulle prøve å få han til å sove litt lenger. Men han er som regel lys våken, så det er ikke alltid så lett. Ikke vet jeg om det vil føre til at han sover noe lengre om natta heller...
jeg og ;) Skrevet 21. januar 2006 Forfatter #17 Skrevet 21. januar 2006 Ser at mange av dere har dette vaken om natten problemet iallefall til babyene er rundt 7-8 mnd så kanskje jeg er for tidlig ute å prøver å få laaang nattesøvn. Dessuten tar poden min så lite av gangen av flasken bare 100 ml hver gang han er sulten og da begynner han bare å tygge på smokken og er da mett. Blir fort sulten igjen..Så gjør han mett for å sove hjelper ikke heller.. I tillegg er det mye sikling og tygging på gommene om dagen så kanskje han sliter med at det begynner å røre seg med tenner langt nedi der.. tror jeg konkluderer med det jeg så langt tusen takk for alle de fine svarene jeg har fått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå