AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Jeg har tenkt å handle noe fra utlandet, fra england for å være mer presis. Truser for å si hva slags vare. Får ikke tak i de, utenom hjemmesiden deres. De oppgir at alle som handler må følge de «nye reglene» i sitt hjemland i forhold til dette med skatt og toll. Jeg bare lurer litt på praksisen her. For tolletaten sine sider skriver de om dette fortollingsgebyret, antar at jeg evt. betaler det på posten når jeg henter pakken. Men dette med 25% mva. Får jeg en regning på dette? Hvordan fungerer det? Det står ikke akkurat direkte dette på nettsidene, kun at det vil være rundt 200kr i mva. Anonymkode: 253a1...9d7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Det er toll på klær. I tillegg kommer mva og fortollingsgebyr. Dersom butikken du kjøper fra har registrert seg, trekker de fra eget lands mva og legger på norsk mva og toll. Da slipper du fortollingsgebyr. Anonymkode: b5e08...56c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 10,8% toll på klær, i tillegg kommer 25% moms/mva og et fortollingsgebyr (ofte 200-250) fra spedisjonsfirmaet som tar seg av fortollingen for deg Anonymkode: 97f7b...c59
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 10,8% toll på klær, i tillegg kommer 25% moms/mva og et fortollingsgebyr (ofte 200-250) fra spedisjonsfirmaet som tar seg av fortollingen for deg Anonymkode: 97f7b...c59 Men får jeg regning tilsendt med dette? Er vel egentlig det jeg lurer på 😅 hvordan betaler jeg 😅 Anonymkode: 253a1...9d7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 Dette er det kalkulatoren sier meg. Ingen toll, kun mva på truser. Det kommer oppe en «obs» melding når jeg la inn «undertøy», da truser og bh har ulik toll. Og truser ser ut til å ha ingen 😅 Men lurer enda på hvordan jeg skal betale dette. Kommer det regning fra tolletaten? Anonymkode: 253a1...9d7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er toll på klær. I tillegg kommer mva og fortollingsgebyr. Dersom butikken du kjøper fra har registrert seg, trekker de fra eget lands mva og legger på norsk mva og toll. Da slipper du fortollingsgebyr. Anonymkode: b5e08...56c Er akkurat det de ikke gjør. Kanskje det ikke kom godt nok frem i hi. Men denne nettbutikken gjør ikke denne jobben. Er derfor jeg spør hvordan dette fungerer, om jeg vil få en regning i posten, eller om jeg betaler alt når jeg henter pakken? Anonymkode: 253a1...9d7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men får jeg regning tilsendt med dette? Er vel egentlig det jeg lurer på 😅 hvordan betaler jeg 😅 Anonymkode: 253a1...9d7 Om du får regning i posten eller om du betaler ved henting varierer. Med posten betaler du ved henting, ups og dhl sender regning. Så det kommer rett og slett an på hvem som behandler pakken i Norge😅 Anonymkode: 97f7b...c59 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 Hvis de du kjøper fra ikke er voec-registrert må du betale mva og fortollingsgebyr til den som transporterer pakken. Posten, DHL eller lignende. Anonymkode: 76d83...4e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå