Gå til innhold

Noen med Fibromyaligi her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 23.15):

Hei. Ts her. Takk for svar😀 

Jeg ser nå hvor ekstremt ulik diagnosen treffer forskjellige. Jeg har heldigvis ikke smerter hver dag, og drikker også mye brus/glad i godteri så ser også at kosthold ikke er bra nok selv om jeg er veldig slank. For meg kommer smertene kun av psykiske belastninger så tviler på at behandling med yoga etc vil fungere. Hos meg er det søvn og heftig trykk på de vonde punktene nakke/skulderblader som kun hjelper. Søvn fordi da slapper hodet av ( ingen tankekjør).

Høres ut som flere her har fibro av ukjente årsaker?? Altså ikke kun psykiske traumer?

Jeg jobbet før. Uføre nå. Men har både stort hus,barn, driver en del med veldedighet og har ellers normalt liv,MEN må hvile mye og unngår ofte sosiale samkomster. 

Anonymkode: f62e3...b1a

Jeg har av psykiske belastninger, og yoga har vært en av de tingene som hjelper. Ikke slik tung yoga, men slik rolig hvor man fokuserer på pust. 

Nå har jeg faktisk begynt å lese meg opp på tantra. Altså ikke for det seksuelle primært, men for å se om tantra- teknikker kan dempe indre stress. Jeg vet jo at kroppen min sliter fordi den har vært under psykisk stress i mange år. Har gjennom akkurat yoga merket at pust er veldig viktig. 

Anonymkode: 4660a...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

flusa skrev (7 timer siden):

Jeg har vondt i kroppen konstant.

Hovedsaklig i hender,føtter,skuldre,nakke og hoftene.

Men også diffuse smerter på steder som; midt på leggen,låret,ansiktet,tennene, etc.

Kulde og værforandringer gjør smertene verre.

Varmt bad fungerer,men da må det være veldig varmt..og jeg tåler ikke det så bra..

Paralgin er det som fungerer best for min del. Har prøvd 'alt' annet.

Tar også tramadol/nobligan retard tidvis.

Er hypersensitiv , spesielt i huden.

For berøring,varme,kulde,klær som gnisser mot huden.

Om noen prikker forsiktig i armen min for eksempel, får jeg kjempevondt-og blåmerker.

Sokker og klær generelt med mye struktur, gjør huden om og sår.

Er veldig stiv i kroppen når jeg våkner, må rulle meg ut,av sengen.

Spesielt fingre og tær er stive,og tykke som tømmerstokker.

Dukker også opp blåmerker hele tiden,på rare steder som inni hender, under føttene,på brystene osv.

Tinnitusen er forverret.

Har hodepine,men tok daith piercinger flere år tibake pga.mye migrene,og har heldigvis mindre hodepine nå.

(Migrenen forsvant umiddelbart da jeg tok piercingene,hadde da forsøkt flere migrenemedisiner.)

Er mye/ofte trøtt og sliten,med lite energi.

Sover i gj.snitt 3 timer om natten, mye smerterelatert.

Hukommelse er em saga blott.

Distré.

Hvis jeg spiser mye fet mat, men  spesielt mye sukker, forverres smertene til det uutholdelige.

Alkohol hjelper ikke akkurat det,heller..

Er hele tiden sliten av å ha det vondt, hele tiden.

Mye gjenkjennelig her. Kan anbefale tinnitus mestringskurs hos HLF Briskeby, gratis kurs, gratis kost og losji og reisen dekker nav (må legge ut og søke men de betaler alltid). Kurssted er i Oslo sentrum. Du trenger ikke henvises via lege, du melder deg på helt selv.

Anonymkode: 7885d...f76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har av psykiske belastninger, og yoga har vært en av de tingene som hjelper. Ikke slik tung yoga, men slik rolig hvor man fokuserer på pust. 

Nå har jeg faktisk begynt å lese meg opp på tantra. Altså ikke for det seksuelle primært, men for å se om tantra- teknikker kan dempe indre stress. Jeg vet jo at kroppen min sliter fordi den har vært under psykisk stress i mange år. Har gjennom akkurat yoga merket at pust er veldig viktig. 

Anonymkode: 4660a...00a

Jeg begynner på yoga neste uke, har hatt nytte av det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mye gjenkjennelig her. Kan anbefale tinnitus mestringskurs hos HLF Briskeby, gratis kurs, gratis kost og losji og reisen dekker nav (må legge ut og søke men de betaler alltid). Kurssted er i Oslo sentrum. Du trenger ikke henvises via lege, du melder deg på helt selv.

Takk for omtanken, men jeg fungerer nokså godt i hverdagen.

Har øreapparat, med motlyd ;)

Veldig fornøyd med dem,-når jeg bruker de🤣(får litt sånn..gnagsår inni øret,jeg🥲)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...