Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å ta to år hvor jeg bare frilanser. Min mann jobber online, og kan jobbe fra hvor som helst. Vi har to barn på 8 og 11. Har bodd på ulike steder i Norge, men aldri Nord-Norge. Så på finn etter ledige hus i ulike små kommuner. Kom over en kommune som heter Gratangen og forelsket meg i bildene av fjordene og stedet. Ble medlem av en facebookside som hadde masse bilder av kommunen. Det er vel knappe 1000 innbyggere der så der er vel et slikt sted hvor alle kjenner alle, og alles business… både på godt og vondt kan jeg tenke meg. 
Noen som bor eller har bodd i Gratangen eller som kjenner til stedet?

Kan du fortelle litt om kommunen, fordeler og ulemper? Trives/trivdes du? Hvor er det best å bosette seg i kommunen etc?

Anonymkode: 09d4c...9b1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratangen....er du helt alvorlig nå?

Anonymkode: 74f21...fa7

• Liker 1
Skrevet

Det er et sted hvor det er fint å oppholde seg i to til fem dager på de fineste sommerdagene. Bor dere i en stor by nå? Jeg tror dere kommer til å kjede vettet av dere, både barn og voksne.

Jeg bor i Tromsø, så det er ikke Nord-Norge jeg har noe i mot altså.

Anonymkode: 9a069...2e6

Skrevet

Jeg ville gått for det!
Jeg kjenner ikke Gratangen annet enn fra Foldvikdagene og diverse fjellturer i området der, så kan ikke svare for folkene som bor der, men det er vel som småsteder flest antar jeg. Gratangen er forholdsvis nært både Harstad, Narvik og Finnsnes. Og for så vidt Lofoten og Senja. Fin plassering i forhold til å utforske Nord-Norge! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gratangen....er du helt alvorlig nå?

Anonymkode: 74f21...fa7

Hva mener du? Hvorfor ikke?

• Liker 1
Skrevet

Du er kjent med Læstadianere og kystsamisk kultur fra før håper jeg?

Anonymkode: b2b02...461

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er et sted hvor det er fint å oppholde seg i to til fem dager på de fineste sommerdagene. Bor dere i en stor by nå? Jeg tror dere kommer til å kjede vettet av dere, både barn og voksne.

Jeg bor i Tromsø, så det er ikke Nord-Norge jeg har noe i mot altså.

Nei vi bor på Valdres for øyeblikket. Har ellers bodd på Averøy, Tustna, og kommer opprinnelig fra Råholt/Eidsvoll. Vi elsker natur og landlige omgivelser hele familien! Er ute på tur så mye vi kan 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er kjent med Læstadianere og kystsamisk kultur fra før håper jeg?

Nei ikke så mye, er det et krav? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har tenkt å bosette deg i Gratangen så vil jeg si at du bør sette deg bittelitt inn i hva du begir deg ut på ja... 🙄

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

De har svært mye makt der, og de som ikke innretter seg blir utstøtt.

Læstadianerne mener blant annet at den norske kirken er altfor liberal fordi de godtar homofile, og fordi de tillater kvinnelige prester.

Jeg er kanskje for dømmende nå, men for meg blir det som å bosette seg et sted hvor de fleste følger reglene til en sekt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du har tenkt å bosette deg i Gratangen så vil jeg si at du bør sette deg bittelitt inn i hva du begir deg ut på ja... 🙄

Kan du utdype litt? Har fått med meg varslingssaka og krangel om brannstasjon, svømmebasseng og bønder. 😅 hva er greia med læstadianere og samer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare tull! Jeg har vært innflytter i Gratangen og vil ikke akkurat si at dette er noe man trenger å bry seg med. Har fint levd som totalt ureligiøs her og ikke følt noe behov for at jeg måtte sette meg inn i noe for å skjønne noe - så mange praktiserende læstadianere er det virkelig ikke. Dersom man ikke er totalt trangsynt, skjønner man at folk er folk og man velger å omgi seg med folkene man trives med.  Ikke spesielt nødvendig å sette seg inn i noen kystsamisk kultur heller. Det er ganske mange mennesker som bor i gratangen og som ikke kommer derfra. 

Jeg ville bosatt meg i Gratangsbotn, Årstein eller kanskje Foldvik - rett og slett fordi veiene utover på nordsiden ( Myrlandshaugen, Hesjeberg, Grøsnes osv..) er veldig trange og slitsomme å kjøre på vinteren. 

Anonymkode: 81f03...0a0

• Liker 2
Skrevet

Læstadianerne mener blant annet at den norske kirken er altfor liberal fordi de godtar homofile, og fordi de tillater kvinnelige prester.

Jeg er kanskje for dømmende nå, men for meg blir det som å bosette seg et sted hvor de fleste følger reglene til en sekt.

Okei skjønner, så kommunen består utelukkende av læstadianere sier du. 

Skrevet

Når bodde du i Gratangen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Okei skjønner, så kommunen består utelukkende av læstadianere sier du. 

Det er ikke sant. 

• Liker 2
Skrevet

Psh, er fra evenes. Har ikke måtte forholde meg til samer eller læstadianere på noe som helst vis gjennom livet. Man vet det er noen som er samer, noen er læstadianere, men utover det har det nada å si for din hverdag 🤣

Anonymkode: d36c7...4e5

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil heller foreslå Bardu kommune som du finner 30 minutters kjøretur unna. På grunn av vakker natur og hyggelige innbyggere. Det er en forsvarskommune så hvis du har barn så er det helt vanlig med nye elever hvert år. Alle tas hjertelig imot. Det er bygget en flott ny skole og fritidstilbudene er mange og allsidige. 

Anonymkode: a9f7b...c79

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Når bodde du i Gratangen? 

Jeg har ikke bodd der, bor i Tromsø. Har vært på besøk der hos familien til ei venninne som har flyttet derfra. Det er hun som har fortalt hvordan det er å bo der, men det er kanskje annerledes for innflyttere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil heller foreslå Bardu kommune som du finner 30 minutters kjøretur unna. På grunn av vakker natur og hyggelige innbyggere. Det er en forsvarskommune så hvis du har barn så er det helt vanlig med nye elever hvert år. Alle tas hjertelig imot. Det er bygget en flott ny skole og fritidstilbudene er mange og allsidige. 

Anonymkode: a9f7b...c79

Jeg kom som femteklassing til Bardu. Åpenhet og tatt godt i mot er vel kanskje å overdrive litt. Jeg ble ofte ertet for dialekten min, og sleit med å få innpass hos de andre elevene ganske lenge. Enda var jeg et ganske ordinært barn altså. Flyttet som voksen til en kommune ikke så langt fra, og ble overrasket over hvor imøtekommende folk var der.

Kan godt være det er mange fritidstilbud. Da jeg var ung måtte man spille handball eller fotball. Om man gikk på svømming var man en nerd og taper som regel. Skisport er stort, men ganske nøytralt. 

Gikk på videregående med folk fra Gratangen. Virker som helt normale trivelige folk, ift kommentarene om lestadianere.

Anonymkode: 9a84e...4b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei vi bor på Valdres for øyeblikket. Har ellers bodd på Averøy, Tustna, og kommer opprinnelig fra Råholt/Eidsvoll. Vi elsker natur og landlige omgivelser hele familien! Er ute på tur så mye vi kan 😊

På Valdres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...