Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nok søke meg inn på barnevern bachelor neste år, men har hørt at 98 % er kvinner som pleier å gå der. Vil det være noen fordel/ulempe som mann å studere til barnevernspedagog? 

Hvordan er det å få seg jobb i barneverntjenesten etter endt bachelor som mann? Vet om master kravet, men vil helst ut i jobb og heller ta master ved siden av jobb. 

Anonymkode: 674b0...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vil si en av fordelene er at du kan møte guttebarn på en måte kvinner ikke kan, fordi du er mann. Kan være en stor fordel når du skal hjelpe ungdom. En ulempe er jo at du har stor risiko for å bli kjerringifisert når du bare skal jobbe med damer 😂

Pleier også generelt å være veldig enkelt for menn å få jobb i kvinnedominerte yrker. Vet ikke hvordan det er i barnevernet, men de har jo alltid stort behov for folk.

Endret av Millinea
  • Liker 2
Skrevet

For en mann kommer det til å være enkelt å få jobb. Arbeidsplassene ønsker kjønnsbalanse, og det er dessverre alt for få menn som tar den utdanningen. 

Anonymkode: ae3be...0db

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Millinea skrev (2 timer siden):

Jeg vil si en av fordelene er at du kan møte guttebarn på en måte kvinner ikke kan, fordi du er mann. Kan være en stor fordel når du skal hjelpe ungdom. En ulempe er jo at du har stor risiko for å bli kjerringifisert når du bare skal jobbe med damer 😂

Pleier også generelt å være veldig enkelt for menn å få jobb i kvinnedominerte yrker. Vet ikke hvordan det er i barnevernet, men de har jo alltid stort behov for folk.

Det er sant. Kjerringifisert? Haha

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

For en mann kommer det til å være enkelt å få jobb. Arbeidsplassene ønsker kjønnsbalanse, og det er dessverre alt for få menn som tar den utdanningen. 

Anonymkode: ae3be...0db

Håper du har rett! Vil helst jobbe i barneverntjenesten og ikke i institusjoner. 

Skrevet

Go for it!

Jeg studerte barnevern, og det var kanskje 5-10% av studentene som var menn. Dessverre er dette feltet veldig kvinnedominert, så flere menn trengs. Du vil ikke få problemer med å få jobb etterpå, foråsidetsånn.

Anonymkode: 5f4c6...182

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Go for it!

Jeg studerte barnevern, og det var kanskje 5-10% av studentene som var menn. Dessverre er dette feltet veldig kvinnedominert, så flere menn trengs. Du vil ikke få problemer med å få jobb etterpå, foråsidetsånn.

Anonymkode: 5f4c6...182

Håper du har rett! :) 

Skrevet

Det har vel blitt strengere kompetansekrav. Så nå må alle ha bachelor eller master for å jobbe på institusjon, Bransje som har vært avhengig av mye ufaglærte ekstrahjelper Pedagoger er ikke akkurat kjent for å være fleksible så vil tro det er eller blir bemanningskrise 

Anonymkode: 65b3c...7bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 19.55):

Det er sant. Kjerringifisert? Haha

Blir at han snart går i kjole på jobb.

Anonymkode: ce08a...7d8

Skrevet

Det trengs mindre angstriddne kjerringer i barnevernet, ja

Anonymkode: efc1d...1af

• Liker 1
Skrevet

Det trengs absolutt flere menn. Vi hadde 12 menn i mitt kull på BVP studiet. 

Anonymkode: c6363...ff7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble oppfordret til å ta videreutdannelse innen barnevern mens jeg fikk oppfølging av barnevernet 😆.

Men alvorlig, brenner du for dette mener jeg du skal gjøre det. Ikke bare trengs det menn i BV, det trengs horder av oppegående mennesker som kan ta for seg denne livsviktige jobben.

Er du en som elsker å vri og vende på alt i stedet for å jakte sannheter og fokusere på barns best bør du derimot holde deg unna.

Du skal være veldig sterk for det yrket, så der er absolutt noe du bør gå inn i deg selv å tenke igjennom

Det var forresten en mann innom utredningen her. Han trakk seg da han kjente seg så igjen.

Men jeg heier på deg. Hadde det ikke vært for at jeg må prioritere stabilitet og nå har fullt ansvar for mine barn så hadde jeg vurdert det selv.

M

Anonymkode: d71c9...9b6

• Hjerte 2
Skrevet

Takk for alle svar!

Skrevet

Bare vær klar over at innen 2030, så vil ikke bachlor lengre være nok for å få jobb i kommunal barneverntjeneste. Da må man ha master. 

Anonymkode: 49ac9...491

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...