Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår har hatt utfordringer med søvnen hele veien i tillegg til kolikk og allergi som har gjort det første året veldig utfordrende for oss alle tre. Barnelegen som følger oss med allergien ga oss derfor resept på melatonin til vår 13 måneder gamle sønn. Jeg kjenner jeg er veldig skeptisk og redd for å ødelegge ting på sikt. Vet at det ikke er avhengighetsskapende, men kan det ødelegge evnen hans til å finne søvnen selv feks? Barnelegen har kommet med noen litt suspekte forslag tidligere så har ikke 100% tiltro til henne 😅.

Andre som kan dele erfaring med melatonin til så små barn?

Anonymkode: a6986...20f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville unngått det. Melaton påvirker hormonene.

• Liker 2
Skrevet

Ikke...vi har en på 4 år som forsatt sliter med å sove om kvelden.. ville bare stått i det dessverre 

Skrevet

Jeg har brukt melatonin på min nå 16 år gamle gutt siden han var, tja 4-5 år? Han har autisme blant annet, og snur døgnet totalt uten melatonin. Fortsatt får han melatonin hver kveld. 

Jentungen som nå er 14 år startet med melatonin rundt 6 års alderen. Hun sliter med å sovne på kvelden, og kan ligge våken til 04-05, uansett hva vi gjorde. På henne virket det litt varierende, så hun har måttet ha en gammel allergi-medisin type i perioder. Viser seg at hun også nok har autisme. 

Jeg var helt desperat når vi endelig fikk hjelp. Jeg var alene med dem, og eldste våknet 04-05, og yngste sovnet 03-04. Og begge to trengte at jeg var våken. Jeg fikk slumret delvis med yngste i senga, da hun kunne ligge rolig, men når eldste våknet var det bare å stå opp. Slik holdt vi på i flere år. Og det er ikke overdrivelse eller tull, selv om det høres helt galskap ut. 

Eneste vi er litt uslitt usikre på om tidlig pubertet hos jenta kom pga. melatonin, eller andre årsaker. Hun var akkurat på grensa til å komme under medisinsk for tidlig pubertet, typ snakk om et par uker over. Så innen normalen, men veldig tidlig. (Hår nedentil allerede i 3-4 klasse, mens i 5 klasse om jeg ikke husker feil). Men, det kan være tilfeldig. 
Fordelen er at nå som hun er 14 år er hun verdens roligste, null tenårings-hormoner der. :knegg:

Hadde jeg hatt tilbudet når eldste var 1 år, og fortsatt hadde kolikk, og sov ca ingenting, så hadde jeg takket ja. Men den gangen var kun vallergan alternativet, og det ville jeg ikke gi. 

Anonymkode: 6a075...498

• Hjerte 2
Skrevet

Ikke erfaring med Melatonin til små barn, men jeg har testet Melatonin selv; jeg reagerte på det ved å bli depressiv og nedenfor. I tillegg fikk jeg konstant hodepine. Med engang jeg sluttet med det forsvant mine problemer. 

Jeg ville vært svært forsiktig med å gitt noe slikt til ungene mine, med mindre det var helt strengt nødvendig. 

Anonymkode: c3e9a...5cf

Skrevet

Melatonin kan trygt gies. Virker ikke hvis man ikke mangler melatonin.

Tror en lege vet litt mer enn brukere på KG.

Anonymkode: 049d7...dcd

• Liker 1
Skrevet

Melatonin har god effekt hvis han mangler melatonin. Usikker på om det er bivirkninger dersom han allerede har normale nivåer. Men det selges over disk i Norge nå, så det er et relativt harmløst «legemiddel». Dersom legen deres råder dere til å prøve ville jeg gjort det. 

Anonymkode: cd7fd...4d4

Skrevet

Vi var i en lignende situasjon da vår var rundt året for noen år siden. Fikk melatonin utskrevet av barnelege. Skulle prøve det ut i 4 uker for å se om det ble endring i søvnmønster med og uten etterpå. Barnelege tenkte barnet aldri hadde funnet et søvnmønster og at melatonin i en periode kunne hjelpe med å få et søvnmønster. Vår erfaring var at barnet sovnet mye lettere ved legging kl 1830, rundt 5 min, og sov da til ca kl 21(ca en time lengre enn "normalt"), men alle de andre oppvåkningene 10-20 ganger, skrikingen og tiden det tok før barnet sovnet igjen resten av netterne var helt likt som før. Vi sluttet etter rundt 3 uker.

Anonymkode: f47a1...bba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...