Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :-)

Er sammen med en deilig danske :)

Hva kan jeg forvente av kultursfoskjeller nå?

Håper på seriøse svar her nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler meg kvalifisert til å svare siden jeg bodde sammen med en danske noen år en gang i forrige århundre :sjarmor: .

Kan ikke huske at det var noen særlige kulturforskjeller, men språket og måten å uttrykke seg på førte til noen misforståelser helt i begynnelsen. Matvanene var også litt forskjellige, særlig til jul og andre festlige anledninger, men ikke mer enn at det ikke var noe problem å tilpasse det. Generelt er vel også danskene mer høflige og utadvendte enn nordmenn, men det varierer selvfølgelig. Følte også noen ganger at kvinnesynet deres/hans var mer tradisjonelt enn vi er vant til, men det kan like gjerne ha vært personavhengig.

Min siste eks. og min nåværende er begge trøndere og jeg må vel konkludere med at det er like store/små forskjeller mellom Trøndelag og det sentrale Østlandet som det er hvis man i stedet vender nesen sydover mot Danmark.

Skrevet

jeg er sammen med en danske, og flyttet til han for ca 6 mnd siden. ikke noen andre forskjeller enn det en annen skrev. de er nok mer tradisjonsmennesker, han jeg er sammen mener at min plass er på kjøkkenet, men holder på å oppdra han, slik at han også skal ta sin del.

så, bare gled deg sammen med dansken din du.

Skrevet

Jeg er kjærester med en danske, og vil si at det er noen kulturforskjeller, men ikke det helt store. Danskene har en litt annen måte og være sammen på - de "hygger". Ellers har de et mere liberalt syn på alkolhol, det er øl i de aller fleste kjøleskap, både i hjemmene og på arbeidsplasser. Og så er det som nevnt litt annen matkultur, ihvertfall tradisjonelt. Mye svinekjøtt. Og de sykler masse. Det var vist det, i store trekk.

Piglet

Skrevet

Jeg har bodd sammen med en danske i 6½ og har ikke opplevd de store kulturforskjellene, selv om det selvfølgelig finnes noen. Den største forskjellen er nok synet på alkohol, som så og si alltid er en del av sosiale sammenhenger. Dessuten synes jeg dansker generelt er mindre åpne mot folk fra andre land enn det er jeg vant til fra der jeg kommer fra, men dette varierer selvfølgelig fra person til person, fra landsdel til landsdel.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Nå tror jeg det er ganske store forskjeller mellom København/hovedstadsområdet og andre deler av Danmark.

Jeg bor i København, og det jeg merker er at folk er riktig hyggelige på et overflatisk nivå, men hvis du forsøker å bli bedre kjent trekker de seg veldig unna. Hvis du ikke snakker dansk eller engelsk er det også vanskelig å komme i kontakt med folk feks på byen.

Som andre har nevnt er man mye mer liberal enn i Norge når det gjelder alkohol - man drikker gjerne øl i lunsjpausen, og man har alltid kjøleskapet fullt i øl. I tillegg går man mye mer ut og spiser på restaurant enn i Norge. En annen ting er at man spiser varme måltider til lunsj - måltider som på ingen måte skiller seg fra hva man også spiser til middag. (Hvis man kun spiser et smørbrød eller to, flirer folk og sier at det var en veldig diskret lunsj, eller de spør om du slanker deg.)

Som det også har blitt nevnt er det stor skepsis til de nye landsmennene her.

Ellers er det slik at subkulturer er mer eller mindre ikke-eksisterende i gatebildet.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Ellers er det slik at subkulturer er mer eller mindre ikke-eksisterende i gatebildet.

Hva mener du med det?

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Hva mener du med det?

Med det mener jeg at du sjelden ser feks en punker, hippie (utenfor Christiania), gother eller metalhode på gaten.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Med det mener jeg at du sjelden ser feks en punker, hippie (utenfor Christiania), gother eller metalhode på gaten.

neeei, det er vel feil. det spörs jo bare hvor du oppholder deg (utenfor Christiania);)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
neeei, det er vel feil. det spörs jo bare hvor du oppholder deg (utenfor Christiania);)

Du ser de innimellom, men langt fra så ofte som man gjør i andre storbyer eller Bergen der jeg kommer fra.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Du ser de innimellom, men langt fra så ofte som man gjør i andre storbyer eller Bergen der jeg kommer fra.

For det förste er ikke Bergen er storby :) Heller i representativ i forhold til å sammenlignes med köbenhavn.

Det yrer av sub-kulturer i Köben. Mest av alle de skandinaviske storbyene vil jeg si.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
For det förste er ikke Bergen er storby  :)  Heller i representativ i forhold til å sammenlignes med köbenhavn.

Det yrer av sub-kulturer i Köben. Mest av alle de skandinaviske storbyene vil jeg si.

Jeg skrev storbyer *eller* Bergen - der subkulturene er meget tydelige i gatebildet.

Ja, jeg vet godt at det finnes subkulturer i København, men de miljøene jeg har vært innom er ikke veldig store. Jeg hadde forventet meg at det skulle være 4 ganger større ettersom Kbh er 4 ganger større enn Bergen, men det er det ikke. Gothmiljøet er litt større enn hva gothmiljøet i Bergen var for 5-10 år siden, og metalmiljøet er mye mindre.

Skrevet

:ler: Hallo :-)

Nå tok vel diskiusjonen feil vei .

Det er meg som har skrevet innlegget.

:ler:

Skrevet

Dette går ikke på dansker spesielt, men på kulturforskjeller mellom "nære" kulturer:

Referanser og humor kan skille seg, ikke minst de som er hentet fra TV. Om danskene hadde andre serier/barne-tv enn i Norge, kan det komme opp som (for deg) obskure poeng i historier eller vitser. Det er når du er sammen med noen fra et annet land at du oppdager hvor mye tv har å si for kulturen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...