Gå til innhold

Herregud, jeg har så dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde en veldig hektisk morgen i dag tidlig. Vi har en kattunge og en sønn på snart 1,5 år. Mye styr, dårlig tid og fant ikke bilnøkkelen, og oppå det hele bestemte pus seg for å stikke ut døra ikke bare en, men to ganger. Han har veldig lyst, men er for liten til å være ute alene ennå, og vi hadde virkelig ikke tid til å drive og lokke ham inn igjen før jobb. Men i det sekundet ytterdøra åpnes, tar han sats og setter fart for å komme seg ut i hagen. Har knapt sjans til å reagere når han gjør det.

Andre gangen han stakk hadde jeg sønnen vår i armene, og jeg utbrøt "faen" litt for høyt. Hever aldri stemmen rundt sønnen vår (med mindre det er helt nødvendig for å avverge skumle situasjoner), og banner selvsagt heller ikke foran han, så han reagerte jo med å bli veldig fortvilet og gråt. Satte oss ned og trøstet, og så ble det  heldigvis fort bra igjen. Siden han er vårt første barn kommer jo vi i nye situasjoner hele tiden, så jeg kjente det stakk veldig da han ble så lei seg for at jeg hevet stemmen.

Jeg vet jo selvsagt at han ikke tar skade av et sånn engangstilfelle, men kjenner veldig på dårlig samvittighet etter mitt lille utbrudd. Skriver egentlig bare for en liten utblåsning nå, og så hadde det vært godt å  høre at jeg ikke er den eneste slitne småbarnsmoren som har litt for kort lunte noen ganger 😅

Anonymkode: af528...dbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt største spørsmål er om du fikk inn kattungen også andre gangen?

Ellers tenker jeg du gjorde ting rett - prøv å holde stresset litt lavere på morgenene, så unngår du både utbrudd og kattunge på rømmen. Har dere fått kattungen for tidlig kan jo det være en grunn også, at den får separasjonsangst og vil være med dere når den vet dere forsvinner på morgenen.

Anonymkode: 61198...fef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle foreldre har hevet stemme til barna sine en eller annen gang. De som påstår noe annet lyver. Litt som de som sier de aldri har kjørt over fartsgrensen, ikke bittelitt en gang.

Anonymkode: ea139...547

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Såså

For noen år siden krangla mine kids ut dørene til barnehage/ skole. Var allerde sent ute. 

Var klink is ute  v bilen og klarte å dette på halebeinet med sekker i hendene.

Faen i helvete!!!@ 

Barna erter meg for d ennå. 

Anonymkode: 1299e...1cd

• Nyttig 1
Skrevet

Herrefaensgud - er dette innlegget seriøst ment?

Jeg er oppriktig bekymret for hvordan det skal gå med denne persillegenerasjonen av noen barn. Nivået er sjokkerende. 

Psykiatrien brenner, og har ikke kapasitet til å møte denne kommende horden av barn med mentale lidelser påført av foreldrene.

Gud hjelpe oss alle.

Anonymkode: 27704...4cb

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt største spørsmål er om du fikk inn kattungen også andre gangen?

Ellers tenker jeg du gjorde ting rett - prøv å holde stresset litt lavere på morgenene, så unngår du både utbrudd og kattunge på rømmen. Har dere fått kattungen for tidlig kan jo det være en grunn også, at den får separasjonsangst og vil være med dere når den vet dere forsvinner på morgenen.

Anonymkode: 61198...fef

Ja, måtte jo det. Første gangen måtte jeg bort på terassen til naboen for å hente han og det bidro til at jeg ble ekstra stressa, men heldigvis gikk andre gangen bedre. Pus var 14 uker gammel da vi fikk ham, men når han stikker ut så handler det nok mest om at han synes det er veldig gøy å være ute og utforske.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er oppriktig bekymret for hvordan det skal gå med denne persillegenerasjonen av noen barn. Nivået er sjokkerende. 

Psykiatrien brenner, og har ikke kapasitet til å møte denne kommende horden av barn med mentale lidelser påført av foreldrene.

Gud hjelpe oss alle.

Så du hadde ikke følt deg dårlig om du hadde et sinneutbrudd som fikk barnet ditt til å gråte? Det er med andre ord helt ok å rope faen eller lignende mens du holder et lite barn som ikke har noen forutsetninger for å forstå? 

Skrevet

Trøst deg med at dårlig samvittighet hører med til det å ha barn. Det kommer mange flere episoder der du har større grunn enn dette, dessuten taklet du det fint etterpå. 

Barn lærer før eller siden at voksne også har følelser. Det er bedre å få det inn gradvis enn som et sjokk siden. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du hadde ikke følt deg dårlig om du hadde et sinneutbrudd som fikk barnet ditt til å gråte? Det er med andre ord helt ok å rope faen eller lignende mens du holder et lite barn som ikke har noen forutsetninger for å forstå? 

Finnes det ikke gråsoner i din verden? Kun sort og hvitt?

• Liker 12
Gjest Middelmådig
Skrevet

Øh. Barnet skvatt. Det går fint! Barnet skal også lære at det går fint å skvette. 😅 Tenk om du beskytter barnet mot ALLE liiiittt vanskelige følelser, slik at det HELT UFORBEREDT møter verden uten din tilrettelegging. Fint at han allerede har lært at å skvette er helt ok, da bare venter man litt til man får hjertefrekvensen ned igjen. ;) 

Skrevet
Violetta skrev (4 minutter siden):

Selvsagt finnes det gråsoner, men det kan du jo spørre vedkommende jeg siterte også om. Veldig rart å prate om "persillegenerasjonen av barn", for det er en aldeles grunnløs antakelse. Emnet handler om min samvittighet, ikke om hvorvidt vi kommer til å ta på barnet med silkehansker gjennom oppveksten og dermed oppdra en persillekvist av et barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selvsagt finnes det gråsoner, men det kan du jo spørre vedkommende jeg siterte også om. Veldig rart å prate om "persillegenerasjonen av barn", for det er en aldeles grunnløs antakelse. Emnet handler om min samvittighet, ikke om hvorvidt vi kommer til å ta på barnet med silkehansker gjennom oppveksten og dermed oppdra en persillekvist av et barn. 

Slik det høres ut her inne, så blir det oppdratt mange persillebarn. Og hvis man får dårlig samvittighet over at barnet skvatt en gang, så lurer også jeg på hvordan dette skal  gå. 

Anonymkode: dfcdd...9d3

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er ingen som har sagt det er helt ok. Men, livet skjer, ting skjer, og det er overhodet ingen krise og ingen skade skjedd. Barn er robuste og tåler ganske mye. Barnet skatt. Get over it. 

Anonymkode: dfcdd...9d3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Eneste jeg lurer på er om den lille kattungen ikke stakk av??

En kattunge skal ikke være ute 😿

Anonymkode: 55a6c...a41

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Eneste jeg lurer på er om den lille kattungen ikke stakk av??

En kattunge skal ikke være ute 😿

Anonymkode: 55a6c...a41

Les tråden da, så finner du det ut. Herregud.

Anonymkode: f015e...9da

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Barnet ditt skvatt nok litt og reagerte deretter. Syns ikke du trenger å føle deg dårlig på grunn av det. Jeg har en på snart 3 år og han har fått hørt mye rart de gangene jeg har tråkket på legoen hans eller slått tåa i stuebordet. Han har greid å gjøre meg rimelig sur også med å kaste ting ned trappa eller i do (har dog aldri banna til han, men snakket hardere). Tenker at han ser at jeg har følelser jeg også 😅 Jeg blir sur/lei meg når jeg får vondt og jeg reagerer også ved at mine ting blir ødelagt. Han reagerer jo på samme måte. Det er fint at du trøstet i etterkant og barnet vil nok forstå mer etterhvert. 

Anonymkode: 43741...332

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
39 minutter siden, Violetta said:

Så du er enig i dette?

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Gud hjelpe oss alle.

Anonymkode: f015e...9da

Skrevet

Dette var vel litt krisemaksimering eller? Godt at katten kom seg inn tenker jeg.

Anonymkode: eab59...3c0

• Liker 1
Skrevet

Øhm, dette er da fullstendig menneskelig - og det at barnet ditt reagerte med fortvilelse og gråt av det tyder jo på at det blir litt beskyttet fra før, eller?

• Liker 1
Skrevet

Dårlig samvittighet, redsel og bekymring er tre ting en bør ønske velkommen som forelder....

Anonymkode: ed354...3d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...