AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Vet det bor et troll her inne, så får vel tyn av trollkjærringa som mener det er fullt mulig å amme opp ned 4 barn samtidig som man støvsuger og bretter klær, helst i søvne mens man synger. Men til kvinner med normal kapasitet: Nedprioriterte du husarbeid og godtok skitt og rot? Og hvor lenge? Skaffet du deg vaskehjelp? Prioriterte du vekk noe annet viktig til fordel for å ha orden hjemme som feks. middag? Anonymkode: d45fc...28b 4
mereo Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Jeg er ikke super ordens frik, så når du sier skitt og rot begynner jeg å lure hvor rotete din husstand kan klare å få det på kort tid. Vi har robotstøvsuger som går på natten. Mannen bidrar også. Og noen ting tar veldig kort tid å få gjort unna. Men å nedprioritere middag har jeg aldri gjort. Men igjen, den trenger heller ikke å lages komplisert. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Har en 3 åring, hund som røyter OG baby på noen uker som helst vil sove på meg. Mannen jobber offshore. Føler ikke det er grusomt her. Tar 10 minutter å rydde lekene til eldste. Robotstøvsuger i hver etasje. Går lett over badet med en klut osv.. middag får jeg laget med baby i bæresele, samme med bretting av klær😊 "Storrengjøring" får bli gjort når mannen er hjemme. Anonymkode: e3bfc...5b5 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vet det bor et troll her inne, så får vel tyn av trollkjærringa som mener det er fullt mulig å amme opp ned 4 barn samtidig som man støvsuger og bretter klær, helst i søvne mens man synger. Men til kvinner med normal kapasitet: Nedprioriterte du husarbeid og godtok skitt og rot? Og hvor lenge? Skaffet du deg vaskehjelp? Prioriterte du vekk noe annet viktig til fordel for å ha orden hjemme som feks. middag? Anonymkode: d45fc...28b Nedprioriterte husarbeidet ja i allefall i den verste perioden. Middagene ble også nedprioritert. Prioriterte baby og søvn.. Anonymkode: 9e001...54d 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 Fjern alt som blir rot fungerte her. Barn leker mye bedre med ferre leker. Kutt ned antall kopper og fat og bestikk og andre ting så får du aldri stappfull maskin med oppvask. Ha mindre klær, da hoper ikke vask seg opp og du kan fint vaske tørke og brette kun en maskin hver dag. Det lar seg gjøre. Fjern alt som må støvtørkes så sparer du masse tid. Har ikke hatt pynt fremme etter jeg fikk barn. Anonymkode: 49b6d...ede 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 Har nedprioritert rydding i 20 år. Begynner endelig å komme ovenpå nå. Mange unger er lik mye rot.. Anonymkode: 2e637...f26
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 Er du alene med barnet? Siden du er opptatt av kvinner med normal kapasitet. Hvor er far? Vi nedprioriterte noen småting som å ikke vaske klær om vi var slitne, tok det dagen etter eller støvsugde tre dager senere enn planlagt; men det var ikke spesielt rotete og kaotisk, selv med baby, hund og tre katter. Anonymkode: 9e029...b0a 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 Hvor mange små barn har du, siden det blir så mye rot? Anonymkode: 1438a...25b 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 Tja... Barseltiden er unntakstilstand hos oss, og jeg overlever litt rot. Men har ryddet og vasket skikkelig før fødsel, så det har vært "lett" å holde det iorden. Pluss en mann/pappa som har tatt sitt tak, enten ved rydde og vaske, eller tatt babyen. Har prioritert de eldre barna, og hverdagsrotet. (Feks treningsklær til ungene, eller ta vekk leker på kvelden) Anonymkode: 44133...a28
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 Jeg hadde all verdens tid til husarbeid 😃. Skikkelig sovebaby hele permisjonstiden. Litt unntakstilstand de første to ukene, men da var jo far hjemme også. Er jo ikke sikkert at du får en "krevende" baby. Ikke unormalt at de sover mye. Lykke til 🙂 Anonymkode: 6bd1c...5b7 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 Mannen var på sykehuset i 3 uker da baby var 8-11 uker. Dette gjorde jeg som "alenemamma" i 3 uker. Vasker klær når de blir svette, flekker lever jeg greit med. Prioriterer å ha skikkelig mat og vaske opp etter det før jeg spiser. Baby er i sele på magen. Toro, foodora og grønnsaker i frossen pose ble redningen. For ikke p snakke om å ha oppskjært brød i fryseren som jeg kunne toaste og ha på bare smør. Om jeg legger meg kl 22, setter jeg på en alarm kl 20:45. Mellom 20:45-21:00 rydder/vasker jeg "diverse" i huset. Da sov baby. Så slappet jeg bare av den siste timen. Robotstøvsuger. Godtar rot, men ikke skitt. Skitt fører med seg uhygene og evt fluer. Anonymkode: 4e154...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #12 Skrevet 15. august 2023 Mannen min gjorde det meste av husarbeidet. Jeg laget mat. Anonymkode: e724b...56d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 Har det mye ryddigere i perm enn når begge jobber. Da er det alt for få timer for å gjort alt jeg helst vil ha gjort for å føle at huset er «shinet». Nå i perm går jeg og rydder hele dagen, føler jeg. Men babyer og barseltid er individuelt. Hvis du vil ha vaskehjelp og har råd kan du jo spandere på deg det. Selv blir jeg stresset av tanken på at noen andre skal vaske mitt hjem, så jeg hadde bare blitt mer stressa av det. Anonymkode: a7980...93c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 Kjøpte meg robotstøvsuger. Anonymkode: a1435...c69
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 Har 4 barn og synes det ser ganske bra ut her for det meste. Alle, utenom baby, hjelper. De to eldste støvsuger, vasker et bad, vasker trappen, tar dokassen til kattene. Nr.3 vanner blomster, tørker støv, banker puter, tar dokassen til kattene, bretter sammen klær. Vi foreldre vasker 1 gang i uka, støvsuger, banker tepper, vasker vinduer, vasker og tørker klær osv. ungene rydder selvsagt opp sine egne leker. Det har de gjort siden de var 2 år gamle. Vi har én dag i uka vi shiner opp huset og ellers gjør vi småting hver dag. Ingen av oss er supermennesker, men som sagt: vi gjør noe hver dag og huset ser bra ut, det vil jeg tørre å påstå. Anonymkode: c5120...514 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #16 Skrevet 15. august 2023 De første dagene eller ukene etter fødselen kan være utfordrende for noen. Får man en kolikk baby,så går vel det meste ut vinduet. Men ellers så blir jo baby og småbarn den nye normalen og man må jo inn i en rutine på et tidspunkt. Anonymkode: 43c67...525
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #17 Skrevet 15. august 2023 Prøvde å være effektiv med husarbeid mens babyen sov en av lurene sine (satt på en vask ned klær, rydda kjøkken, dro ev over gulv med en tørrmopp etc). Gjorde det veldig enkelt med mat til meg selv. Lagde en enkel middag hver dag. Og ikke minst fikk far til å gjøre litt på kvelden mens jeg måtte amme - ev fikk ham til å passe baby så jeg kunne gjøre noe og få en pause😊 Anonymkode: c01e4...023
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #18 Skrevet 16. august 2023 Mannen gjorde så og si alt husarbeid etter jobb. Babyen var klistret til meg 14/7, inkludert da hun sov. Da jeg begynte med bæresele kunne jeg gjøre litt mer produktivt gjennom dagen, feks sette inn oppvask, men de første månedene gjorde jeg null. Anonymkode: 47645...dd4
Lorieen Skrevet 16. august 2023 #19 Skrevet 16. august 2023 Rydd og vask ned i god tid før fødsel. Forbered middager som kan fryses ned i forkant, minimum til de første to ukene. Invester i robotstøvsuger som både støvsuger og mopper. Bruk 10-15 minutter per rom på overflaterot på kjøkken, stue og bad hver ettermiddag. Men altså: Om det er en periode i livet man IKKE skal trenge å ha dårlig samvittighet for litt støv i krokene og ubrettet klesvask, så er det de første månedene etter fødsel. Å ta seg av en nyfødt er fulltidsjobb for mor. Bare matinga alene tilsvarer en 37,5 timers arbeidsuke hver uke, enten man ammer eller gir flaske. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #20 Skrevet 16. august 2023 Har egentlig ikke slitt med rot eller husarbeid i babytiden, med noen av ungene, til tross for at eldstemann var ekstremgulper. Har robotstøvsuger med mopp, og mann 😛 Og et godt system, ikke minst. Hylle med lekekasser i stuen, så alt av leker kan kastes oppi der på ett minutt. Eldstemann får beskjed om å rydde vekk ting før han finner frem nye ting. Robotstøvsugeren går når vi er på trilletur/ute av huset, den gjør en så god jobb at ytterligere støvsuging og vask ikke er nødvendig. Klesvask var bøygen med eldstemann, siden det var så ekstreme mengder gulp. Alt sengetøy måtte vaskes hver dag, minst to maskiner med klær. Men det satt mannen på, mens jeg ammet. Mannen laget også middag mens jeg ammet, eller jeg laget middag med baby i bæresele. Anonymkode: f2532...907
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå