Gå til innhold

Åpner for at Ukraina avgir territorium i bytte mot Nato-medlemskap

Gjest Tycho Urke

Anbefalte innlegg

ltfutt skrev (10 minutter siden):

Hva slags land ønsker du for familien din, hvis du er villig til å la Ukraina falle for en diktator. Det er kanskje ikke så nøye når det ikke er en selv det gjelder? Vi er de eneste generasjonene på lenge som ikke har opplevd krig, og forhåpentligvis kommer vi ikke til å gjøre det heller. Derfor må nettopp denne russiske aggresjonen stoppe med Ukraina, og ikke få lov til å spre seg. At du er redd, mens Ukrainerne ligger i skyttergraver og forsvarer landet, og friheten sin er feigt ja! Forhandlinger med Russland kan skje, men vi veit alle at begge sider vil komme til å komme med krav som er så og si uakseptable for den andre parten på dette stadiet. 

Jeg har aldri snakket om å la Russland ta Ukraina, jeg har sagt at begge må få noe for å ville ønske å forhandle. Fredssamtaler er eneste og tryggeste vei til fred, og jeg snakker ikke på vegne av meg og min familie i Norge. Jeg snakker om de som bor og kriger i Ukraina nå og ikke ønsker det. De ofrer sitt og sin familie sitt liv, men krigen bare fortsetter. Skal de miste alt før forhandlinger er beste utvei?

Endret av anonym111111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anonym111111 skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri snakket om å la Russland ta Ukraina, jeg har sagt at begge må få noe for å ville ønske å forhandle. Fredssamtaler er eneste og tryggeste vei til fred, og jeg snakker ikke på vegne av meg og min familie i Norge. Jeg snakker om de som bor og kriger i Ukraina nå og ikke ønsker det. De ofrer sitt og sin familie sitt liv, men krigen bare fortsetter. Skal de miste alt før forhandlinger er beste utvei?

Europa må selvsagt gjøre alt de kan for å hjelpe Ukrainske familier som flykter fra krigen. Men kan ikke folk i Ukraina få snakke for seg selv? Kanskje flertallet av dem ønsker et land som er fritt, og ikke styrt av en Puitin-vennlig diktator, og hva er det du mener Russland bør "få" som belønning for denne krigen de har startet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (5 minutter siden):

Europa må selvsagt gjøre alt de kan for å hjelpe Ukrainske familier som flykter fra krigen. Men kan ikke folk i Ukraina få snakke for seg selv? Kanskje flertallet av dem ønsker et land som er fritt, og ikke styrt av en Puitin-vennlig diktator, og hva er det du mener Russland bør "få" som belønning for denne krigen de har startet? 

Jeg har ikke snakket om at Putin skal styre Ukraina, jeg snakker om fredsforhandlinger som kan komme både Ukraina og Russland til gode. Nå dør både ukrainere og russere hver dag, og det uten at krigen nærmer seg slutten. Klart de kan snakke for seg selv, men de døde kan faktisk ikke det. Nøyaktig hva som skal til for at begge parter går med på forhandlinger vet jeg ikke, men jeg mener det er det vi må jobbe for. Alt annet fører til enorme tap av menneskeliv, uten noen som helst garanti for at Ukraina blir som før.

Endret av anonym111111
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
likestilling skrev (1 time siden):

Zelenskys "fredsplan" er altså at Russland skal trekke seg ut og gi fra seg Krim, som ønsker å være i Russland, og så bygge internasjonal støtte for Ukraina og presse Russland.

Krim ønsker å fortsette å være en del av Ukraina, slik de var før krigen. Støtten til Russland har kollapset i de okkuperte områdene og de fleste snakker nå ukrainsk og regner seg som ukrainere, ikke russere.

Ønsker Russland fred kan de få de på dagen ved å trekke seg ut av de okkuperte områdene og respektere ukrainsk territoriell integritet og internasjonal lov.

Endret av GP950mAh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (7 minutter siden):

men de døde kan faktisk ikke det

Nå har Ukraina sagt at de er uaktuelt å forhandle om å gi fra seg territorium. Skal vesten bare slutte å gi dem våpenstøtte slik at Russland til slutt tar dem over helt, eller skal vi fortsette å hjelpe majoriteten av Ukrainere som ønsker å leve i et fritt og uavhengig land?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (8 minutter siden):

Nå har Ukraina sagt at de er uaktuelt å forhandle om å gi fra seg territorium. Skal vesten bare slutte å gi dem våpenstøtte slik at Russland til slutt tar dem over helt, eller skal vi fortsette å hjelpe majoriteten av Ukrainere som ønsker å leve i et fritt og uavhengig land?

Tror mange av de som må ofre livet sitt nå, skulle ønske forhandlinger ble aktuelt. Tenker vesten bør påvirke Zelensky til å prøve fredsforhandlinger. Jeg tror ikke løsningen er mer våpenstøtte. Det forlenger krigen og øker tapet av menneskeliv uten noen garanti for Ukraina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym111111 skrev (5 minutter siden):

Det forlenger krigen og øker tapet av menneskeliv uten noen garanti for Ukraina. 

Hvilke forhandlingskort hadde Ukraina hatt uten å stille sterkt militært? -Og slutt med denne idiotiske taktikken med å snakke om de "døde". Tror du de som støtter Ukraina ønsker mer død en nødvendig? Vesten sin våpenstøtte beskytter millioner av liv hver eneste dag, og det gir Ukraina et sterkere forhandlingskort om det skulle komme til at partene ønsker å forhandle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (4 minutter siden):

Hvilke forhandlingskort hadde Ukraina hatt uten å stille sterkt militært? -Og slutt med denne idiotiske taktikken med å snakke om de "døde". Tror du de som støtter Ukraina ønsker mer død en nødvendig? Vesten sin våpenstøtte beskytter millioner av liv hver eneste dag, og det gir Ukraina et sterkere forhandlingskort om det skulle komme til at partene ønsker å forhandle.

Vi er uenige, men vi ønsker begge fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (1 time siden):

Krim ønsker å fortsette å være en del av Ukraina, slik de var før krigen. Støtten til Russland har kollapset i de okkuperte områdene og de fleste snakker nå ukrainsk og regner seg som ukrainere, ikke russere.

Ønsker Russland fred kan de få de på dagen ved å trekke seg ut av de okkuperte områdene og respektere ukrainsk territoriell integritet og internasjonal lov.

Eller blir de indirekte tvunget til og ikke snakke russisk? Dette var et problem allerede før 2014.

Du kan selv høre hva denne Ukrainske mannen selv har å si. Det er demokratiet sitt det, i et land hvor 17% er etniske russere og mange flere russisktalende.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KILDE?

Altså, jeg sier ikke at du tar feil, men er det så vanskelig å legge ved kilder på ting?

For alt jeg vet kan dere bare finne på ting som passer dere!

Se og lær:

2014 Crimean status referendum - Wikipedia

Sitat

Post-referendum polls[edit]

The results of a survey by the U.S. government Broadcasting Board of Governors agency, conducted April 21–29, 2014, showed that 83% of Crimeans felt that the results of the March 16 referendum on Crimea's status likely reflected the views of most people there, whereas this view is shared only by 30% in the rest of Ukraine.[149]

According to the Gallup's survey performed on April 21–27, 82.8% of Crimean people consider the referendum results reflecting most Crimeans' views,[150] and 73.9% of Crimeans say Crimea's becoming part of Russia will make life better for themselves and their families, while 5.5% disagree.[150]

According to survey carried out by Pew Research Center in April 2014, the majority of Crimean residents say they believed the referendum was free and fair (91%) and that the government in Kyiv ought to recognize the results of the vote (88%).[151]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Tutte skrev (30 minutter siden):

Eller blir de indirekte tvunget til og ikke snakke russisk? Dette var et problem allerede før 2014.

Russisk propaganda, faktum er at etter annekteringen av Krim har folket på krim vendt seg mot russerne og sluttet å snakke russisk og begynt å regne seg som ukrainere.

likestilling skrev (5 minutter siden):

KILDE?

Altså, jeg sier ikke at du tar feil, men er det så vanskelig å legge ved kilder på ting?

For alt jeg vet kan dere bare finne på ting som passer dere!

Se og lær:

2014 Crimean status referendum - Wikipedia

Folkeavstemningen et samlet verdenssamfunn har avvist som utgyldig og full av juks og uregelmessigheter. Realiteten er at ukrainerne som bor i Krim ikke ønsker å bli tvunget inn i Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (9 timer siden):

Grunnen til at dette fremstilles som propaganda , er fordi det er propaganda : man tillegger fakta en helt annen betydning enn den faktisk har for å forsvare  hva som har skjedd

Nei, det behøver vi ikke, fordi en borgerkrig er et helt annet problem enn en invasjonskrig. De har absolutt INGENTING med hverandre å gjøre.  Dette ble ikke et problem som krevde internasjonal oppmerksomhet før det ble en invasjonskrig. 

Dette var HELE grunnen til at Putin slapp unna med Krim. 

Borgerkrigen var ganske godt dekket i media, gitt at de generelt sett regnes som interne politiske konflikter. Det som trakk fram internasjonal presses interesse, var i stor grad hvor mye Russland faktisk var involvert i konflikten allerede da

Kanskje du hadde sett det annerledes hvis du ikke var så gjennomsyret av dagens vestlige media, og faktisk tok deg tid til og f eks lese gamle nyheter også. Søk på den ukrainske revolusjonen. Da finner du masse informasjon, både fra NRK, det Norske leksikon m.m. Jeg har ikke skaffet informasjon om bakgrunn og eskaleringen til dagens krig gjennom russisk propaganda, bare så det er sagt. Det er heller ikke noe annet som har vært lagt ut i denne tråden.

Hersketeknikkene flere av dere bedriver med å kalle alt som ikke får Russland til å fremstå verst mulig, begynner å bli oppbrukt nå.

Dette stemmer, men gruppen som ønsket å knytte seg til russisk føderasjon var ubetydelig. Man ønsket større selvstendighet. 74 % ønsket å være i Ukraina, men ganske mange ønsket føderering av Ukraina ... noe tilsvarende Sveits.

Øst i Ukraina så ønsket de et godt forhold til Russland å være mer knyttet til de, mens i Vesten var de mer for EU. En splittet befolkning.

Ukraina HAR demokrati, faktisk et mer funksjonelt demokrati enn mange andre land.

Kom med flere eksempler på at Ukraina er et så demokratisk land.... Ved å fryse ut og bli fiendtlige mot etniske russere i Ukraina og mange russisktalende som snakker russisk kanskje? Noe som har pågått i mange år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (3 minutter siden):

Russisk propaganda, faktum er at etter annekteringen av Krim har folket på krim vendt seg mot russerne og sluttet å snakke russisk og begynt å regne seg som ukrainere

Det begynte før annekteringen av Krim. Etniske russere og russisktalende, spesielt i Øst, følte at det stadig var mer fiendtlighet mot russisk identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folkeavstemningen et samlet verdenssamfunn har avvist som utgyldig og full av juks og uregelmessigheter. Realiteten er at ukrainerne som bor i Krim ikke ønsker å bli tvunget inn i Russland.

Er du helt ... 🤯 ?

Leste du i det hele tatt hva du svarer på? Det er undersøkelser gjort av USA etc. i ETTERKANT hvor de spør innbyggerne om de tror at valget var gyldig og reflekterte hva majoriteten ønsket, og svaret er alltid ja....

Edit:

Og hvor er kildene dine? Jeg sa "les og lær" og håpte at du kanskje tok det til deg... men det nytter ikke å gå foran med et godt eksempel tydeligvis.

Edit2:

Crimea was annexed six years ago. - The Washington Post

Sitat

Here’s what we found: Support for joining Russia remains very high (86 percent in 2014 and 82 percent in 2019) — and is especially high among ethnic Russians and Ukrainians.

Ikke dum strategi å lyve så det renner av deg samtidig som du beskylder andre for å spre propaganda, helt til noen faktisk gidder å sjekke om det du skriver.

Igjen, mulig dette har endret seg etter at krigen brøt ut, men det er din påstand som er tatt ut fra nedre del av ryggen din, og som du får dokumentere.

Endret av likestilling
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (52 minutter siden):

Russisk propaganda, faktum er at etter annekteringen av Krim har folket på krim vendt seg mot russerne og sluttet å snakke russisk og begynt å regne seg som ukrainere.

De ble ikke bare indirekte tvunget til å ikke prate russisk som jeg skrev i et innlegg istad, de ble direkte tvunget.

Dette visste jeg ikke før nå faktisk, en artikkel fra Nettavisen i 2019:

Tilhengere av Ukrainas avtroppende president Petro Porosjenko i Kiev mandag. Porosjenko er svært fornøyd med at nasjonalforsamlingen har vedtatt en ny språklov, som krever at alle ukrainere snakker ukrainsk.

Loven pålegger alle ukrainere å snakke ukrainsk. Offentlige tjenestemenn, leger, lærere og advokater risikerer bøter hvis de ikke bruker ukrainsk

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/ukraina-har-vedtatt-omstridt-spraklov/s/12-95-3423676766&ved=2ahUKEwielq2mqeSAAxXQR_EDHZt0B9QQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw1iRFnEshs4QjRC5vNLi8EV

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
likestilling skrev (40 minutter siden):

Ikke dum strategi å lyve så det renner av deg samtidig som du beskylder andre for å spre propaganda, helt til noen faktisk gidder å sjekke om det du skriver.

Meningsmålingen er like lite verdt som folkeavstemningen, begge er tatt under russisk okkupasjon hvor folk tvinges til å svare det russerne vil med gevær rettet mot ryggen. Det forstår alle som ikke har svelger russisk propaganda med hud og hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
GP950mAh skrev (7 minutter siden):

Meningsmålingen er like lite verdt som folkeavstemningen, begge er tatt under russisk okkupasjon hvor folk tvinges til å svare det russerne vil med gevær rettet mot ryggen. Det forstår alle som ikke har svelger russisk propaganda med hud og hår.

Hvor er kildene dine på alt tøyset som er sant i hodet ditt, men ikke i virkeligheten?

Meningsmålingene er utført av USA, PEW og Gallup, i tillegg til den fra 2020 som var New York Times.

Du er bra infisert av vrangforestillinger om du tror at disse ville blitt publisert av disse om det var russere som sto med gevær i ryggen når de ble gjort.

Fint om du holder vrangforestillinger for deg selv, og holder deg til fakta. Også fint om du slutter å komme med påstander tatt fra fantasiene dine og presenterer dem som "fakta".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
likestilling skrev (14 minutter siden):

Meningsmålingene er utført av USA, PEW og Gallup, i tillegg til den fra 2020 som var New York Times.

Du er bra infisert av vrangforestillinger om du tror at disse ville blitt publisert av disse om det var russere som sto med gevær i ryggen når de ble gjort.

Undersøkelsene ble gjort mens krim var okkupert og med russiske soldater og myndigheter som truer og undertrykker dem med feil meninger, da forstår man at disse meningsmålingene ikke er troverdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (14 minutter siden):

Undersøkelsene ble gjort mens krim var okkupert og med russiske soldater og myndigheter som truer og undertrykker dem med feil meninger, da forstår man at disse meningsmålingene ikke er troverdige.

I en meningsmåling utført av Amerikanske Gallup i 2014 viser en stor antall av innbyggere i Krim støtter den russiske okkupasjonen. Et år senere ble undersøkelsen utført på nytt av tyske GfK i feburar i år som viser at 82% av innbyggerene i Krim støtter annektering av Krimhalvøya

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://roysta15.wordpress.com/2015/04/12/situasjonen-i-krim-halvoya-etter-annekteringen/&ved=2ahUKEwjAqLnKveSAAxWrQfEDHU6TBvs4ChAWegQIAxAB&usg=AOvVaw2Cve8lKLeiYAP6laHi6o6P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Tutte skrev (48 minutter siden):

I en meningsmåling utført av Amerikanske Gallup i 2014 viser en stor antall av innbyggere i Krim støtter den russiske okkupasjonen. Et år senere ble undersøkelsen utført på nytt av tyske GfK i feburar i år som viser at 82% av innbyggerene i Krim støtter annektering av Krimhalvøya

En undersøkelse som ble gjort mens befolkningen på krim var under okkupasjon og feil svar kunne gi fatale konsekvenser. Altså null verdt, akkurat som "folkeavstemningen" de holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...