AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Opplever det mye med min kollega "Bente" som er superflink i jobben sin, faktisk nerd, og elsker å snakke jobb. Hvis jeg skal fortelle henne noe fra mitt privatliv eller noe jeg opplevde på jobb når hun ikke var tilstede, får hun aldri med seg poenget eller den viktige delen. Vet ikke om det kun er med meg eller om hun er slik med andre, men det er irriterende at hun alltid misforstår eller tror noe annet enn det jeg fortalte henne. Feks: Jeg møtte vår tidligere kollega på 68 år tilfeldigvis i pausen i dag, og hun hadde tatt mc lappen og det var overraskende og kult. Fortalte til Bente hvor jeg møtte 72 åringen, og at hun hadde med seg mc sykkelen som var knallrød. Minuttet etterpå spør Bente om jeg hadde vært hjemme hos kollegaen og snakket med henne, men jeg gjentok at jeg møtte henne i matpausen borte ved kiwi. Et annet eksempel er når jeg fortalte henne at min mormor hadde fått rullator pga dårlig syn, fordi hun ikke skulle snuble. Presiserte at fysikken hennes var god men synet dårlig. Så spurte hun opp igjen hvorfor hun hadde fått rullator, og om det var pga dårlig til beins? Da ble jeg litt irritert og klarte ikke å holde meg, og sa til henne at hun måtte høre etter når jeg snakket til henne, og da svarte hun at hun fokuserte på noe annet. Når hun tar kontakt med meg og spør om ting, svarer jeg og så gjentar hun ofte svaret mitt, men det er ikke riktig for det mangler en detalj. Hun har vært sånn i 6 år på jobb og hun er 43 år. Opplever det av og til når jeg snakker med folk som ikke har tankene med seg fordi de holder på med noe annet, men Bente står og ser rett på meg og klarer ofte ikke å få med seg essensen av det jeg sier. Har også opplevd da flere av oss var på besøk hos sjefen vår, og vi hadde fått hver vår oppgave der vi skulle lage mat at Bente ble helt forvirret på kjøkkenet, fordi hun fant ikke noe av det hun skulle bruke, som kniver og skjærebrett. Hun fikk beskjed at skjærebrettet lå i andre skuffe ovenifra og at salatbestikket lå i tredje skuffe. Hun surret rundt på kjøkkenet lenge og åpnet skuffer og skap, istedenfor å åpne skuffe 2 og 3, og kom til slutt inn med salaten men hadde tatt ned et salatbestikk som hang til pynt på veggen og stappet ned i salatbollen. Sjefen vår ble veldig forundret og begynte å le og lurte på hvorfor i alle dager hun hadde plukket ned bestikket som hadde kjøpt i Tanzania og som hang til pynt. Hun sa da at hun ikke kunne finne noe salatbestikk i skuffene. Hun virker ikke som en distre person og har selvtillit i bøtter og spann. Noen tips? Anonymkode: 37968...fda
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Opplever det mye med min kollega "Bente" som er superflink i jobben sin, faktisk nerd, og elsker å snakke jobb. Hvis jeg skal fortelle henne noe fra mitt privatliv eller noe jeg opplevde på jobb når hun ikke var tilstede, får hun aldri med seg poenget eller den viktige delen. Vet ikke om det kun er med meg eller om hun er slik med andre, men det er irriterende at hun alltid misforstår eller tror noe annet enn det jeg fortalte henne. Feks: Jeg møtte vår tidligere kollega på 68 år tilfeldigvis i pausen i dag, og hun hadde tatt mc lappen og det var overraskende og kult. Fortalte til Bente hvor jeg møtte 72 åringen, og at hun hadde med seg mc sykkelen som var knallrød. Minuttet etterpå spør Bente om jeg hadde vært hjemme hos kollegaen og snakket med henne, men jeg gjentok at jeg møtte henne i matpausen borte ved kiwi. Et annet eksempel er når jeg fortalte henne at min mormor hadde fått rullator pga dårlig syn, fordi hun ikke skulle snuble. Presiserte at fysikken hennes var god men synet dårlig. Så spurte hun opp igjen hvorfor hun hadde fått rullator, og om det var pga dårlig til beins? Da ble jeg litt irritert og klarte ikke å holde meg, og sa til henne at hun måtte høre etter når jeg snakket til henne, og da svarte hun at hun fokuserte på noe annet. Når hun tar kontakt med meg og spør om ting, svarer jeg og så gjentar hun ofte svaret mitt, men det er ikke riktig for det mangler en detalj. Hun har vært sånn i 6 år på jobb og hun er 43 år. Opplever det av og til når jeg snakker med folk som ikke har tankene med seg fordi de holder på med noe annet, men Bente står og ser rett på meg og klarer ofte ikke å få med seg essensen av det jeg sier. Har også opplevd da flere av oss var på besøk hos sjefen vår, og vi hadde fått hver vår oppgave der vi skulle lage mat at Bente ble helt forvirret på kjøkkenet, fordi hun fant ikke noe av det hun skulle bruke, som kniver og skjærebrett. Hun fikk beskjed at skjærebrettet lå i andre skuffe ovenifra og at salatbestikket lå i tredje skuffe. Hun surret rundt på kjøkkenet lenge og åpnet skuffer og skap, istedenfor å åpne skuffe 2 og 3, og kom til slutt inn med salaten men hadde tatt ned et salatbestikk som hang til pynt på veggen og stappet ned i salatbollen. Sjefen vår ble veldig forundret og begynte å le og lurte på hvorfor i alle dager hun hadde plukket ned bestikket som hadde kjøpt i Tanzania og som hang til pynt. Hun sa da at hun ikke kunne finne noe salatbestikk i skuffene. Hun virker ikke som en distre person og har selvtillit i bøtter og spann. Noen tips? Anonymkode: 37968...fda Jeg skrev 72 lenger ned i innlegget, men det skal være 68 selvfølgelig. Har ikke blitt slik som Bente 🙉 Ts Anonymkode: 37968...fda
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Men kan det ha noe med helsen hennes å gjøre…..? Anonymkode: e6860...f15
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men kan det ha noe med helsen hennes å gjøre…..? Anonymkode: e6860...f15 Hun er fysisk frisk som en fisk iallfall, men forstår ikke hvorfor hun zoomer ut når hun snakker med folk? Hun er 100% fokusert på jobben sin og er veldig opptatt av den, snakker mye jobb med mye utbroderende detaljer. Ts Anonymkode: 37968...fda
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 Jeg hører dårlig,er 45 år + veldig dårlig konsentrasjon🙈Så kan være hu sliter med noe du ikke vet om. Anonymkode: 51800...1a9 2
Sola de Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 Kan kanskje være så enkelt at hun ikke helt forstår dialekten og lukker ørene sine for prat som ikke er direkte rettet mot henne. Derfor ber deg gjenta en gang, så hun får det med seg?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er fysisk frisk som en fisk iallfall, men forstår ikke hvorfor hun zoomer ut når hun snakker med folk? Hun er 100% fokusert på jobben sin og er veldig opptatt av den, snakker mye jobb med mye utbroderende detaljer. Ts Anonymkode: 37968...fda Jeg er sånn på grunn av ptsd. Soner helt ut av og til, får ikke med meg noe, men er ansett som veldig dyktig i jobben min, med nærmest fotografisk minne i jobbsammenheng. Anonymkode: f54ca...340 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hører dårlig,er 45 år + veldig dårlig konsentrasjon🙈Så kan være hu sliter med noe du ikke vet om. Anonymkode: 51800...1a9 Hun har ikke dårlig hørsel sier hun. Saken er at hun er fullt fokusert på jobben sin og alt hun interesserer seg for, og misforstår ikke da, men hun er sånn når jeg snakker med henne og sikkert andre også. Hun er litt nerd og veldig begavet i sitt felt, og har ikke dårlig konsentrasjon når det gjelder hennes jobb og liv, der har hun full kontroll. Ts Anonymkode: 37968...fda
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 Sola de skrev (2 minutter siden): Kan kanskje være så enkelt at hun ikke helt forstår dialekten og lukker ørene sine for prat som ikke er direkte rettet mot henne. Derfor ber deg gjenta en gang, så hun får det med seg? Vi har samme dialekt Ts Anonymkode: 37968...fda 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 Jeg vet det er som å banne i kirken her inne å synse i diagnoser, men har tenkt litt på om hun kan ha et snev aspberger. Min venn har to voksne barn som har aspberger på hver sin måte, men fellesnevneren deres er at de er veldig oppslukt av sitt fagfelt/ interesser men får ikke alltid med seg ting man forteller de eller så spør særlig den ene, om igjen og forstår ikke poenget med historien eller detaljene. Ts Anonymkode: 37968...fda 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 Mannen min er slik fordi han ikke har norsk som morsmål. Han snakker veldig godt norsk så det er lett å glemme at det kan være vanskelig for han å få med seg alle detaljer om noen snakker fort f. Eks. Anonymkode: 28877...d35
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #12 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er sånn på grunn av ptsd. Soner helt ut av og til, får ikke med meg noe, men er ansett som veldig dyktig i jobben min, med nærmest fotografisk minne i jobbsammenheng. Anonymkode: f54ca...340 Kjenner meg igjen. Anonymkode: 75781...fa2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mannen min er slik fordi han ikke har norsk som morsmål. Han snakker veldig godt norsk så det er lett å glemme at det kan være vanskelig for han å få med seg alle detaljer om noen snakker fort f. Eks. Anonymkode: 28877...d35 Hun er norsk Ts Anonymkode: 37968...fda
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 Hold deg til å snakke jobb med Bente. Anonymkode: 97403...4c2 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 Jeg tenker adhd, (c)PTSD, eller at hun har hatt ekstra mye å tenke på i en periode. Jeg var også slik tidligere, har blitt mye bedre nå. Anonymkode: 36c00...3d9 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #16 Skrevet 15. august 2023 Mulig det har med interesse å gjøre? Blir det lengre samtaler om ting/mennesker jeg ikke er så opptatt av/ vet hvem er så soner jeg ofte ut. Dersom det i tillegg blir repetativt og altfor detaljert så orker jeg ikke å høre skikkelig etter, jeg blir utrolig sliten av sånt småsnakk og bruker mye energi på å høre etter og svare - så klarer kun korte sånne samtaler. Anonymkode: 2bd94...6e1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #17 Skrevet 15. august 2023 Lukker øra 90% for skravlete kolleger selv. Heia Bente. Anonymkode: ffa53...316 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #18 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Lukker øra 90% for skravlete kolleger selv. Heia Bente. Anonymkode: ffa53...316 Nei jeg er ikke spesielt skravlete, helt vanlig. Når hun spør meg om noe og jeg svarer med én setning, klarer hun ikke alltid å få med seg poenget. Feks: Bente: Hvilke damer er det som skal med på yogaen på lørdag? Jeg: Det er søsteren til Helen, Janne og muligens hun i 3 etg- litt usikker. Bente: Åja men hvorfor blir ikke Janne med da? En sånn samtale er veldig typisk for henne, og man blir litt oppgitt og lei. Men alt som handler om jobben hennes har hun stålkontroll på. Ts Anonymkode: 37968...fda
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #19 Skrevet 15. august 2023 Forstår ikke helt hvorfor du orker å kave deg opp over dette. Du høres skravlete ut (jo, det gjør du, ikke særlig interessant å høre om rullatorer og folk du har møtt på Kiwi), og da har hun sikkert blitt vant til å skru av ørene og tenke jobb mens du snakker. Anonymkode: f04d8...506 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #20 Skrevet 15. august 2023 Tipper hun gir en blanke f i hvorfor bestemoren din bruker rullator, hvor salatbestikket ligger og hvem som var på Yoga klasse. Hun forsøker helt sikkert å være med i samtalen for å være hyggelig, men kunne sikkert like gjerne droppet det. Hun bryr seg sannsynligvis ikke om disse tingene, i det hele tatt. Anonymkode: a7b41...656 2 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå