Gå til innhold

Noen plass å melde ulovlige leieforhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått nok! Jeg leter etter leiebolig (nei får ikke lån), og det er så mye dritt dær ute! Utleiere som leier ut muggfylte rom uten godkjente rømningsveier med en million rare krav. Er det noe sted å melde dette inn ? Hvis man ikke bor dær selv? Har lyst å melde inn alle ulovlige jeg ser fra nå av. 

Anonymkode: 544c7...f43

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teknisk etat?

Anonymkode: 7be5f...ec3

Skrevet

Kommunen om det ikke er godkjent. 

Usikker når det gjelder mugg, vet ikke om det er noen som reagerer på det? 

Anonymkode: 7d0f2...079

Skrevet

Du vet at jo flere du melder inn, jo færre leiligheter leies ut, jo høyere leie vil de andre kreve? 

Anonymkode: a26eb...bd3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet at jo flere du melder inn, jo færre leiligheter leies ut, jo høyere leie vil de andre kreve? 

Ikke nødvendigvis, hvis nok klager kommer inn, kan det på sikt føre til en bedre regulering av utleiemarkedet, slik at det blir tryggere å leie. Det vil ikke nødvendigvis føre til høyere priser.

Anonymkode: db8cd...e2f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller de må faktisk utbedre? 

Anonymkode: 1bf57...61d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, hvis nok klager kommer inn, kan det på sikt føre til en bedre regulering av utleiemarkedet, slik at det blir tryggere å leie. Det vil ikke nødvendigvis føre til høyere priser.

Selvfølgelig blir det høyere priser. Færre utleieboliger, fører til økt etterspørsel. Selvfølgelig skrur vi opp prisene da.

Ring til sentralbordet i egen kommune, de vet nok hvor de skal sette deg over. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller de må faktisk utbedre? 

Anonymkode: 1bf57...61d

Og når de har utbedret, så skrur de opp prisen fordi boligen da er godkjent

• Liker 4
Skrevet

Har noen av dere sett denne annonsen som ligger i facebook-gruppen som er om finn-annonser? Der de ønsker en "vosken dame"? Muligheter for oppvask må diskuteres med utleier, det samme med bruk av vaskerom. Kjøleskapet er plassert liggende, slik at hengslene er ned mot gulvet😂 Og de vil fortrinnsvis ha langtidsleieboere, over 3 år.

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=306171354&fbclid=IwAR3wgiHJDcpef61LFaWW40db60o7U3QP0GoRoQ9-rgbdNE7hjXUJBtYdqaY&ci=8

Dette skal de ha 10 000 for, og jeg googlet utleier. Han er, .... trommevirvel .... TAKSTMANN!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har noen av dere sett denne annonsen som ligger i facebook-gruppen som er om finn-annonser? Der de ønsker en "vosken dame"? Muligheter for oppvask må diskuteres med utleier, det samme med bruk av vaskerom. Kjøleskapet er plassert liggende, slik at hengslene er ned mot gulvet😂 Og de vil fortrinnsvis ha langtidsleieboere, over 3 år.

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=306171354&fbclid=IwAR3wgiHJDcpef61LFaWW40db60o7U3QP0GoRoQ9-rgbdNE7hjXUJBtYdqaY&ci=8

Dette skal de ha 10 000 for, og jeg googlet utleier. Han er, .... trommevirvel .... TAKSTMANN!

Det så ikke akkurat seriøst ut. Men kjøleskapet er selvfølgelig ikke liggende, det er bare bildet som er snudd feil vei. Det står oppå et skap.

Anonymkode: 0593c...854

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det så ikke akkurat seriøst ut. Men kjøleskapet er selvfølgelig ikke liggende, det er bare bildet som er snudd feil vei. Det står oppå et skap.

Anonymkode: 0593c...854

Oi, det har du faktisk rett i. Det så jeg nå.

Men det er jo bare enda en ting som tyder på at de ikke er spesielt opptatte av å fremstå som seriøse utleiere. Når annonsen er som den er, og utleieren jobber med det han gjør, er det så dumt at det nesten virker komisk.  En ting er at de praktiske tingene er under enhver kritikk, men de har heller ikke giddet å lage en tillitvekkende annonse, uklare bilder, rotete rom, det bildet som du oppdaget var snudd feil vei osv... Og så skal de ha depositum på 30 000 i tillegg. Fristet til å spørre til hva, det kan vel ikke bli så veldig mye verre enn det der nå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fy søren, så da skal man heller godta helsefarlige forhold mener du? Tvilsom utleier selv kanskje?

Anonymkode: 63657...462

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er bare noe av det jeg mener... hva faen liksom ?? 

Anonymkode: 544c7...f43

Skrevet

En leilighet er ikke ulovlig selv om den ikke oppfyller din standard og krav☺️ Man kan leie ut det man vil. Der skal være rømningsvei fra soverom, røykvarsler og brannslukningsapparat. Ellers står man ganske fritt. Du kan melde bekymring til brannvesenet om du leier en leilighet som er brannfarlig. 

Anonymkode: 06ba2...6dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En leilighet er ikke ulovlig selv om den ikke oppfyller din standard og krav☺️ Man kan leie ut det man vil. Der skal være rømningsvei fra soverom, røykvarsler og brannslukningsapparat. Ellers står man ganske fritt. Du kan melde bekymring til brannvesenet om du leier en leilighet som er brannfarlig. 

Leier man ut en «godkjent» leilighet full av mugg, er man per definisjon et rævhøl, for det er direkte helseskadelig. Ville ikke ramlet meg inn i måneskinn engang, forstår ikke at folk greier å være så griske og kyniske.

De gangene jeg har vært utleier selv har absolutt alt vært i orden og jeg har fikset eventuelle småproblemer som oppsto i løpet av leieforholdet umiddelbart.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er krav til størrelse på vindu og antall vindu også for å være godkjent. 

Anonymkode: 95fba...436

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er en hybel så at deler vaskerom er ikke så unaturlig. Man kan også stille andre krav som feks «voksen dame» når selv bor i huset og særlig om deler inngang og fasiliteter. 
Jeg har sett mye verre hybler enn dette og at ikke har oppvaskmaskin er jo ikke så uvanlig. Prisen er en annen ting, men utleiepriser har jo skutt i været og om dette er sentralt med strøm osv inkludert er det ikke sikkert den heller er helt på bærtur. 

• Liker 2
Skrevet

Oi, det har du faktisk rett i. Det så jeg nå.

Men det er jo bare enda en ting som tyder på at de ikke er spesielt opptatte av å fremstå som seriøse utleiere. Når annonsen er som den er, og utleieren jobber med det han gjør, er det så dumt at det nesten virker komisk.  En ting er at de praktiske tingene er under enhver kritikk, men de har heller ikke giddet å lage en tillitvekkende annonse, uklare bilder, rotete rom, det bildet som du oppdaget var snudd feil vei osv... Og så skal de ha depositum på 30 000 i tillegg. Fristet til å spørre til hva, det kan vel ikke bli så veldig mye verre enn det der nå.

3 mnd leie i depositum er det forsikringsselskap krever for å tegne utleieforsikring. Kommer ikke så langt med 30 000 og er jo en sum de fleste klarer. 

• Liker 2
Skrevet

Du vet at det bare er bildet av kjøleskapet som er snudd feil vei? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er krav til størrelse på vindu og antall vindu også for å være godkjent. 

Størrelse på vindu på soverom er pga rømningsvei. Ellers så gjelder kravene stort sett nybygg, det har ikke tilbakevendende kraft på gamle boliger. Det må være rom med varig opphold da, du kan ikke innrede kjellerboden til et soverom og leie ut den. Men det er altså ikke så store krav.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...