Gå til innhold

Dere arb giver, kan dere forklare OTP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Fikk idag brev fra skatteetaten ang tvangsmulkt og pålegg om otp. Det var visst en ny regel som kom i 2021 som jeg ikke er oppdatert på.  Har lest meg grønn, og håper på hjelp fra deg som kan dette.

Har ENK med noen ansatte og oppfyller krav om otp.

1: skal jeg opprette otp gjennom en bank? Og skutte inn 2% av hver ansattes lønn? Feks: ansatt A tjente 20.000kr den ene mnd. Så før jeg betaler ut lønn skal jeg trekke 400kr og sette det inn i denne otp kontoen,eller 2% av netto lønn?

2: hva skjer med den lønna den ansatte har  fått utbetalt i 2021 og 2022? Jeg kan ikke ta tilbake 2% av den lønna som allerede er betalt ut?

3: er det noe annet jeg ikke har fått med ang otp?

Skjelver enormt nå. Og famler litt i blinde. Regnskapsføreren er på ferie og jeg får ikke tak i han. 🤢🤢🤢

Anonymkode: f41e5...975

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du melder inn til forsikringsselskapet hvilken lønn de ansatte har, så får du faktura basert på dette. 
De ansatte skal ikke trekkes i lønn, dette er arbeidsgivers kostnad. Du må betale for perioden fra 2021 frem til nå. 
Det må betales arbeidsgiveravgift av beløpet.

Anonymkode: 5c35e...97f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du melder inn til forsikringsselskapet hvilken lønn de ansatte har, så får du faktura basert på dette. 
De ansatte skal ikke trekkes i lønn, dette er arbeidsgivers kostnad. Du må betale for perioden fra 2021 frem til nå. 
Det må betales arbeidsgiveravgift av beløpet.

Anonymkode: 5c35e...97f

Takk for enkelt forklart. Velger jeg forsikringsselskapet selv? 

Så får jeg faktura fra dem. Dette er de 2% for alle ansattes bruttolønn + gebyr el hva de tar? Overfører de selv disse 2% til en konto for lagring for den enkelte ansatte? 

Så rapporterer jeg dette for hver ansatt i altinn,helt tilbake til 2021? Trodde det gjaldt fra januar 2022 jeg

Skrevet

Ta kontakt med banken bedriften din har så får du både info og hjelp til det praktiske. 

Anonymkode: 80038...4c5

• Nyttig 1
Skrevet

OTP har vært lovpålagt i mange år, og gjelder fra dine ansatte hadde sin første arbeidsdag. 
Lovendringen som kom i 22 var at innslagspunktet nå var fra første kr og ikke fra 1G.

2% er minimumskravet, syns du godt om arbeidstakerene dine bør du spare mer for dem. 

siden du ikke har fått med deg dette, hvordan er det da med lovpålagte forsikringer for dine ansatte?

Anonymkode: 63e5f...d20

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for enkelt forklart. Velger jeg forsikringsselskapet selv? 

Så får jeg faktura fra dem. Dette er de 2% for alle ansattes bruttolønn + gebyr el hva de tar? Overfører de selv disse 2% til en konto for lagring for den enkelte ansatte? 

Så rapporterer jeg dette for hver ansatt i altinn,helt tilbake til 2021? Trodde det gjaldt fra januar 2022 jeg

Du skal ikke rapportere på de ansatte. Du skal rapportere inn på selskapet slik at du betaler arbeidsgiveravgift av beløpet. 

Anonymkode: 89401...e36

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

OTP har vært lovpålagt i mange år, og gjelder fra dine ansatte hadde sin første arbeidsdag. 
Lovendringen som kom i 22 var at innslagspunktet nå var fra første kr og ikke fra 1G.

2% er minimumskravet, syns du godt om arbeidstakerene dine bør du spare mer for dem. 

siden du ikke har fått med deg dette, hvordan er det da med lovpålagte forsikringer for dine ansatte?

Anonymkode: 63e5f...d20

Mener du ts skal nå betale inn 2% av brutto for de som jobbet i 2022 også,og ikke 2021?

Endret av BareMegAlene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...