AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Jeg føler meg alltid så godt i varetatt når jeg har time hos fastlegen, han er så rolig og grundig, henviser videre om man mener det er nødvendig og uten at jeg er bedt om det, og tar seg god tid til å snakke og diskutere problemstillinger. Føler meg alltid så veldig bra når jeg går ut døren, og føler jeg blir tatt på alvor. Men, han er utrolig dårlig på å følge opp selv når han sier at han skal gjøre det. Feks. tar jeg blodprøver en gang i halvåret i forbindelse med kronisk sykdom, og han sier alltid at han skal sende sms (altså Pasientpost) når resultatene kommer. Men så gjør han nesten aldri det. Jeg er godt vant med at noen leger ikke tar kontakt om prøvene er normale, og det synest jeg er helt i orden, også er jeg også vant med de som skriver brev selv når prøvene er normale, men det som er viktig for meg er hva som blir formidlet, han sier han skal gi tilbakemelding uavhengig av prøvene, også gjør han ikke det. Jeg har derimot begynt å bekymre meg litt for om prøvene egentlig er normale, og om han rett og slett er litt glemsk. I vår var jeg innom han 3 uker etter jeg hadde tatt blodprøver, og da jeg regnet med at prøvene var normale siden jeg ikke hadde hørt noe. Så spurte jeg kjapt om de var greie, og da viste det seg at laben hadde glemt å glemme inn prøvesvaret på en av prøvene, noe han tydeligvis ikke oppdaget/nevnte til meg før jeg tilfeldigvis kom til time igjen for noe annet. Det viste seg da også at noen av de andre prøvene mine hadde blitt sendt videre for en grundigere analyse, og han sa da at han sikkert hadde tenkt å vente med å sende svar til disse kom tilbake. Så da måtte jeg ta nye blodprøver for det laben hadde glemt å legge inn, og da fikk jeg plutselig brev ganske kjapt fra legen om at disse var normale, men at han kom til å sende meg et nytt brev når de andre prøvene som vi ventet svar på kom tilbake. Gjorde han det? Nei. Dette er flere måneder siden. Jeg regner med det var normale, men nå hadde han jo faktisk skrevet i brevet at han kom til å sende nytt svar når han fikk svar på prøvene, men dette har han tydeligvis glemt igjen. Var innom for snart to uker siden og tok nye blodprøver, og igjen sa han at skulle sende sms når svaret på prøvene kom. Men jeg har selvfølgelig ikke hørt noe, og det overrasker meg ikke. Men nå kjenner jeg at jeg er bekymret for om prøvesvarene egentlig er helt normale, siden han aldri tok kontakt om den prøven som laben ikke hadde lagt inn svar på. Jeg lurer på om han egentlig er en forferdelig surrete lege, selv om han er svært faglig dyktig. Har aldri hatt en lege som jeg føler meg så godt ivaretatt på, men samtidig er så dårlig på å følge opp. Det virker som eneste måten å få adekvat oppfølging på er å ringe å etterspørre svar eller faktisk møte opp på time, noe som er litt ille. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, har lyst å beholde han som lege siden jeg føler at jeg får mye igjen for konsultasjonene, samtidig som det bekymrer meg veldig at han virker så surrete ved oppfølging. Noen som har vært borti det samme? Det er jo ikke akkurat flust av fastleger å velge for tiden, så utrolig dumt å bytte også om man ender opp med noe som er verre. Anonymkode: 9a563...b55
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Har du prøvd å ta det opp med ham? Du kan vel si rett ut at du blir usikker av dette, og høre hva han tenker? Så lenge du finner en fin måte å si det på (så han ikke trenger å gå i forsvar), så er det en helt fair sak å lure på synes jeg. Det er akkurat den kombinasjonen av at han sier han skal gjøre noe uten at han gjør det. Lurt å høre hva han tenker! Det er menneskelig å glemme, og fastleger er jo under et umenneskelig press - men tror helt sikkert han forstår at det gjør deg usikker. Anonymkode: 024c0...0f6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Tror det kan være lurt å avtale at du tar blodprøver i forkant av timene dine, feks at du tar de to uker før oppsatt time. Da er prøvesvarene dine klare før du skal til ham, og dere kan gå igjennom svarene mens du er der. Så avtaler dere tid for neste konsultasjon, feks tre mnd frem i tid, og at du også da skal ta blodprøvene et par uker før. Dette gjør jeg med min fastlege. Anonymkode: dc2da...ed4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 Ring inn og spør etter resultatet på blodprøvene. Verre er det ikke. Anonymkode: 53210...9cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå