Gå til innhold

Slår alarm om Arbeiderpartiet og INp: – Et varsel for Norge

Gjest Tycho Urke

Anbefalte innlegg

Gjest Tycho Urke

Frykter Arbeiderpartiet kan bli utradert av partier som INp.

Industri- og næringspartiet (INp) har skutt inn i norsk politikk med en fart som man knapt noen gang har sett før.

Det tok bare litt over tre år fra partiet ble stiftet, til det passerte sperregrensen på InFacts partimåling for Nettavisen i august.

Har plukket standpunkter i alle retninger
Partiet er ikke enkelt å plassere i det politiske landskapet, og har tatt til seg politiske standpunkter fra hele den partipolitiske floraen i Norge.

Grunnplanken er likevel en slags motstemme. De er et tydelig alternativ for dem som er skeptisk til EUs stadig sterkere innflytelse på norsk politikk – og dyre klimaprosjekter med omdiskutert klimaeffekt.

– Et varsel til alle partier
Nordlys' profilerte politiske redaktør Skjalg Fjellheim er klar på hvem de appellerer til:

– En del velgere føler at de etablerte partiene ikke tar frustrasjonen deres på alvor, og føler de ikke har svar på de store utfordringene i vår tid, sier Fjellheim og nevner energipolitikk, økonomi og klima som saker han mener skaper uro.

https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-arbeiderpartiet-og-inp-et-varsel-for-norge/s/5-95-1261223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noe å advare mot? Er det ikke som seg hør og bør være i et demokrati? 

Om et parti, om det er Høyre eller Arbeiderpartiet beveger seg inn på politiske kurser, velgerne ikke stiller seg bal, er det naturlig at de går til partier de er enige med. Er det ikke flott at folk bruker stemmerett og politisk engasjement for å få frem politiske løsninger de ønsker å stille seg bak? 

Arbeiderpartiet er et relativt nytt parti, de lagde en politisk plattform folk ønsket og vokste ut fra dette. Om det nå vokser frem et nytt parti, for saker folket er opptatt av i dag, må jo det være flott, noe vi, samfunnet bør ønske velkomment. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (5 minutter siden):

Om et parti, om det er Høyre eller Arbeiderpartiet beveger seg inn på politiske kurser, velgerne ikke stiller seg bal, er det naturlig at de går til partier de er enige med. Er det ikke flott at folk bruker stemmerett og politisk engasjement for å få frem politiske løsninger de ønsker å stille seg bak? 

Arbeiderpartiet er et relativt nytt parti, de lagde en politisk plattform folk ønsket og vokste ut fra dette. Om det nå vokser frem et nytt parti, for saker folket er opptatt av i dag, må jo det være flott, noe vi, samfunnet bør ønske velkomment. 

Arbeiderpartiet er et relativt nytt parti? Det ble stiftet i 1887..3 år etter Venstre og Høyre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (11 minutter siden):

Nytt parti? Nja, forsåvidt som i at færre kjenner seg igjen med dem og skjønner hva de står for lenger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykter?

Det er bare å juble! 

Ap er overhodet ikke relevant lenger og har utspilt sin tid og sin rolle. 

Inp kan være det beste som har skjedd norsk politikk på lenge. De har veldig mye jeg er enig med dem i og lite jeg er uenig, så absolutt i min ''kanskje''-liste.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tycho Urke
Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Ok, her viser du hvor lite du vet. AP er ikke relativt nytt, de ble stiftet i 1887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (49 minutter siden):

Det er vel du som er utspilt slik du ønsker politikken tilbake til 1830-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (40 minutter siden):

Det er vel du som er utspilt slik du ønsker politikken tilbake til 1830-tallet?

Hvor har Drizzt skrevet at hun eller han ønsker politikken tiøbake til 1830-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ventet på at dette kom til å skje i lengre tid.

Det måtte et år med ekstreme strømpriser for at folk skal våkne. Nå vet folk hva elektrifiseringen av sokkelen og elektrifiseringen av Melkøya vil føre til. Og de ser at det bare er symbolpolitikk, som skal presses gjennom mot folkets vilje.

Flere har sett noen år gamle opptak av politikere som sa at prisen på energi skulle bare øke med noen øre, toppen, når vi knyttet oss til EU. Selv godtroende nordmenn kan ikke lures flere ganger av slikt prat.

Og ingen av de eksisterende partiene vil gjøre noe - vel, Rødt er vel unntaket. Men Rødt har for mye annet som jeg ikke kan støtte.

Så da blir det et nytt parti. Framtiden vil vise om det blir noe mer, eller om det går samme veien som Folkeaksjonen nei til Bompenger- partiet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (56 minutter siden):

Hvor har Drizzt skrevet at hun eller han ønsker politikken tiøbake til 1830-tallet?

Blant annet å legge ned velferdsstaten. Virker mer som en Liberalistene velger egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (2 timer siden):

Ingen sted. Det er bare noe denne brukeren finner på :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (1 time siden):

Blant annet å legge ned velferdsstaten. Virker mer som en Liberalistene velger egentlig. 

Tror du virkelig på det du skriver? :hoho:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (2 timer siden):

Hvor har Drizzt skrevet at vedkommende vil avvikle velferdsstaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (54 minutter siden):

Ingen sted. Det er bare noe denne brukeren finner på :)

Intet nytt under solen fra PeeWee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Guest Tycho Urke said:

Ok, her viser du hvor lite du vet. AP er ikke relativt nytt, de ble stiftet i 1887

Og av hele innlegget det er dette du velger å kommentere på? 

Når de kom i en innflytelsesrik posisjon da…. Kong Håkon som og var kommunistenes konge… 20 tallet? 

Det er ikke det sentrale, hovedpoenget er at det er sunnhetstegn at det vokser frem nye partier i tråd med behovet og meningene til folket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INP kommer jeg til å stemme på! Jeg vil ikke ut av EØS, men jeg vil i hvertfall ikke inn i EU. Liker mye av det som står i programmet deres, de virker relativt fornuftige og vil ta vare på Norge først. Lenge siden politikerne har tenkt på nordmenn først, de er for opptatt av å smiske med Europa for å sikre seg toppjobber senere… på tide med ferskt blod tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest GP950mAh
Uni_me skrev (4 minutter siden):

INP kommer jeg til å stemme på! Jeg vil ikke ut av EØS, men jeg vil i hvertfall ikke inn i EU. Liker mye av det som står i programmet deres, de virker relativt fornuftige og vil ta vare på Norge først. Lenge siden politikerne har tenkt på nordmenn først, de er for opptatt av å smiske med Europa for å sikre seg toppjobber senere… på tide med ferskt blod tenker jeg. 

Norske politiikere får ikke jobber i EU så lenge vi ikke er medlemmer. At de ønsker nært og tett forhold til og samarbeid med EU er for å sikre norsk eksport som er helt avhengig av EU og for å få godt samarbeid på en lang rekke områder som nordmenn flest nyter godt av. Det er altså i Norges interesse ikke av egeninteresse at de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (6 timer siden):

Frykter?

Det er bare å juble! 

Inp kan være det beste som har skjedd norsk politikk på lenge. De har veldig mye jeg er enig med dem i og lite jeg er uenig, så absolutt i min ''kanskje''-liste.

Vet du hvorfor Arbeiderpartiet oppsto? 

Arbeiderpartiet - slik det drives i dag (milelangt fra gamle verdier) har utspilt sin rolle. Det opprinnelige Arbeiderpartiet har definitivt ikke utspilt sin rolle..tvert i mot. 
INP er dessverre ingen god substitutt for AP - altfor mye borgerlig politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (35 minutter siden):

Norske politiikere får ikke jobber i EU så lenge vi ikke er medlemmer. At de ønsker nært og tett forhold til og samarbeid med EU er for å sikre norsk eksport som er helt avhengig av EU og for å få godt samarbeid på en lang rekke områder som nordmenn flest nyter godt av. Det er altså i Norges interesse ikke av egeninteresse at de gjør det.

Men de vil jo inn i EU.. i mine øyne ser det ut som at valgene de tar, som er upopulære i befolkningen(som ACER), er gjort i egeninteresse. Å love bort alle våre nye strømplaner til Tyskland mens vi står midt i en strømkrise pga eksporten virker ikke som det er i vår interesse? Den norske eksporten vår har fungert helt fint til nå, så hvorfor måtte vi plutselig selge all strømmen vår? Vi kunne solgt kun overskuddet.. Det går jo ene og alene ut over den norskebefolkningen. Jeg skulle hatt en strømregning på 500kr i vinter maks, istedet var den på 3000++. Vi vet alle at strømstøtten kommer til å bli avviklet om noen år når vi er «vant til» de nye prisene. Nei takk, jeg vil ut av Acer. Er ikke som EU kunne gjort noe med det uansett når de er avhengig av gassen vår også.. 

Uansett så er det ikke noe jeg gidder å diskutere videre, jeg stemmer på INP, drit lei AP og Høyre. Du stemmer på hvem du vil :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 timer siden):

Vet du hvorfor Arbeiderpartiet oppsto? 

Arbeiderpartiet - slik det drives i dag (milelangt fra gamle verdier) har utspilt sin rolle. Det opprinnelige Arbeiderpartiet har definitivt ikke utspilt sin rolle..tvert i mot. 
INP er dessverre ingen god substitutt for AP - altfor mye borgerlig politikk.

Det opprinnelige Ap finnes ikke mer. Så Ap har utspilt sin rolle.

Derfor har vi fått INp som i stor grad har tatt over det Ap sto for en gang i tiden.

Jeg synes det er veldig bra at det er en blanding mellom høyre og venstre. Fordi mange lilla velgere er hverken enig nok med Ap, eller med H. Så det er vakuum og behov for et lilla parti. Jeg tror INp har potensiale å vokse veldig. Kanskje nærme seg 10% før neste stortingsvalg.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...