Gå til innhold

Barnehagestart 1-åring, slutte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen mer erfarne kan komme med råd. Har barnehageintroduksjon for min 1åring denne uken. Vi bor i Oslo, jeg har mulighet til å være noe mer hjemme, men ikke et helt år. Hvis jeg skal være hjemme må vi si opp plassen for å kunne få kontantstøtte. Er det noen sjans for å få barnehageplass igjen, og evt når hvis vi sier opp? 

Jeg er ikke imponert over barnehagen. 3 småbarnsavdelinger ute samtidig, og jeg fikk ikke inntrykk av at de voksne har helt kontroll. Mye uklare beskjeder, rar/manglende forventningsstyring på barna. Skulle være stille mens de spiste, hadde på sovemusikk. Mye gråtende barn. Ikke hørt noe om noe sang/samlingsstund eller annet sånt hyggelig

Anonymkode: d1948...52f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vært på introduksjon denne uken. 
Hvor mange andre barn var på introduksjon samtidig, og hvor mange av barna hadde allerede gått en stund på småbarnsavdelingen? 
Hvor erfarne var de ansatte? 
Har du spurt om rutiner og sånt når de er ute? 

Jeg vil jo tro at om dere har fått plass, og sier fra dere plassen, så vil dere komme bakerst i køen igjen. (Dere har jo fått et tilbud, som dere har valgt å ikke ta.) 

Jeg ville ikke gått så drastisk til verk at jeg hadde sagt opp plassen etter en uke. 
Det vil jo være naturlig å ta dialogen med barnehagen først, og høre om de kan betrygge. Og evt. rette opp i det du opplever som utrygt. 

Anonymkode: 9e508...93a

• Nyttig 2
Skrevet

Spørs på bydelen. Bor du i Nordre Aker er det uproblematisk å få plass midt i året, bor du i Grünerløkka eller Nordstrand kan du bare glemme det. 

Anonymkode: 386d4...fb5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke sagt fra meg plassen i Oslo, men du kan jo stå på venteliste til andre barnehager. Sier du opp plassen, har du nemlig ikke krav på plass igjen før neste hovedopptak i august 2024. Ville uansett gitt barnehagen en sjanse, for min del har førsteinntrykket gått fra dårlig til ganske bra, når innkjøring av alle barna er ferdig. I starten er det fort rimelig kaos. 

Anonymkode: 33c2d...83b

• Nyttig 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke sagt fra meg plassen i Oslo, men du kan jo stå på venteliste til andre barnehager. Sier du opp plassen, har du nemlig ikke krav på plass igjen før neste hovedopptak i august 2024. Ville uansett gitt barnehagen en sjanse, for min del har førsteinntrykket gått fra dårlig til ganske bra, når innkjøring av alle barna er ferdig. I starten er det fort rimelig kaos. 

Anonymkode: 33c2d...83b

Takk for svar. Hvordan finner jeg ut hvordan det er i andre barnehager? Åpen dag er jo bare i februar. Er det rart å be om å få komme og se? 

Skrevet

Om du sier opp plassen så har du uansett ikke rett på kontantstøtte lenger da du hadde fått tildelt plass.

Anonymkode: b8eb1...db0

• Nyttig 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har vært på introduksjon denne uken. 
Hvor mange andre barn var på introduksjon samtidig, og hvor mange av barna hadde allerede gått en stund på småbarnsavdelingen? 
Hvor erfarne var de ansatte? 
Har du spurt om rutiner og sånt når de er ute? 

Jeg vil jo tro at om dere har fått plass, og sier fra dere plassen, så vil dere komme bakerst i køen igjen. (Dere har jo fått et tilbud, som dere har valgt å ikke ta.) 

Jeg ville ikke gått så drastisk til verk at jeg hadde sagt opp plassen etter en uke. 
Det vil jo være naturlig å ta dialogen med barnehagen først, og høre om de kan betrygge. Og evt. rette opp i det du opplever som utrygt. 

Anonymkode: 9e508...93a

Ganske mange nye, men ingen andre i introduksjon akkurat nå. Kun ett barn av 9 som kan snakke, men hvertfall en til som har gått der tidligere. Så de fleste virker nye. Usikker på erfaringsnivå, det har de ikke sagt - men hun som er ped.leder har flere års erfaring. Har spurt om rutiner, var ikke betryggende. Veldig ullent svar, ut over at de hadde "tellerunder." 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du sier opp plassen så har du uansett ikke rett på kontantstøtte lenger da du hadde fått tildelt plass.

Det stemmer ikke så lenge du har delvis plass eller ingen plass er det kun alder (til og med 23 måneder) som bestemmer om du får kontantstøtte

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er feil. Vi fikk plass men valgte å ikke ta den og heller motta kontantstøtte fordi jeg følte at min datter ikke var klar for barnehage, og jeg hadde heller ikke så godt inntrykk av barnehagen vi fikk plass i. 

Ts, jeg synes det er alt for tidlig å ta barnet ut av barnehagen etter en uke. Gi det mer tid. 

Anonymkode: 8ac14...faf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Takk for svar. Hvordan finner jeg ut hvordan det er i andre barnehager? Åpen dag er jo bare i februar. Er det rart å be om å få komme og se? 

Husk at det er stor forskjell på å komme innom en dag..og faktisk være der. La barnet bli i barnehagen 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi fikk også en plass langt unna i en dårlig barnehage (heia novemberbarn!) og med to storesøsken på to andre ulike steder var det rett og slett ikke levelig. Derfor sa vi nei og fikk kontantstøtte det året.

Så det stemmer ikke det du skriver. De har snakket om å endre det, men meg bekjent er det ikke endret enda.

Anonymkode: 99295...7c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...