Gå til innhold

Hvordan pruter jeg best på ny bil fra forhandler?

Sevolix

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har tenkt til å sende mail til flere nissanforhandlere i området med tanke på kampanjen som går nå. Hvordan går jeg frem og hva skriver jeg konkret for å prute/få med ekstra utstyr til bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: Smart! Et godt valg da denne kampanjen er knall, og det er lurt å stille forberedt.

Ved pruting, husk tre grunnprinsipper:

1. Vær grei. Du snakker med folk og folk liker å bli behandlet hyggelig og med respekt.

2. Sett en målpris. Finn ut hva du helst vil ha med i prisen, eller hvor langt ned du skal, så vet du hva du ønsker å oppnå.

3. Vær forberedt på å gå. Vrikker ikke forhandleren på seg, kan du høflig si at "nei, altså, jeg har/forventer et flottere tilbud på andre siden av byen/hos den og den, og jeg tror jeg tar en prat med de".

Jeg har kjøpt mye biler i livet mitt, ofte ukurante og sjeldne biler. Stort sett får jeg 10-25% rabatt, men det er altså bruktbiler. Med ny bil er det lettere å få med goder; vinterdekk, gummimatter, hengerfeste eller beskyttelsesfilm på panseret. Sånne ting.

Tålmodighet er konge her. Ofte har jeg møtt folk og sagt at for en handel så må vi under XX kroner fordi - og da forklarer jeg markedet, utstyrsnivå, slitasje - og det er en ærlig sak. Sjeldent er folk med med en gang. Men jeg har ofte blitt ringt opp dager, uker, og noen ganger måneder senere og fått høre at jeg var hyggelig, de får ikke solgt, nå kan jeg få prisen min.

Prinsippene er de samme med forhandler. Jeg vet ikke hvilken margin de har med Leafen etter 10% rabatt nå, men det er antagelig minimum 10% til og serviceavtalen til 4000kr/år er også verdifull for dem. Vinter-stålfelger er 15kkr hos Nissan, så dette er noe å forhandle om. Tilhengerfeste er alltid greit å ha. Understellsbehandling? Kanskje de har en god avtale.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville møtt opp hos forhandler og snakket med dem ansikt til ansikt.

om de har biler tilgjengelig fra lager i Egen butikk evt Norge er det ofte enklere å få god pris på disse en om du er ute etter noe spesielt utstyr/farge som må bestilles fra fabrikk.

Og som det står i forrige innlegg still forberedet og ha gjort deg opp en mening på forhånd hva du vil betale evt ha med av utstyr på kjøpet. Kommer du ikke i mål er det bare å reise hjem.

Tenk også nøye gjennom hva slags utstyr som er viktig for deg, så du ikke ender opp med å kjøpe en ribba utgave uten det du virkelig ønsker bare fordi den var litt billigere. Manglende utstyr kan også gjøre den veldig tungsolgt for deg i fremtiden også. 

Anonymkode: d5cdd...2ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...