Gå til innhold

Kjøpt bil med defekt toppakning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpt en 11 år gammel bruktbil til 35 000 for 1 1/2 mnd siden. Da jeg hadde dialog med selger på sms spurte jeg om den hadde noen lekkasjer av olje/vann. Selger bekreftet at bilen verken brukte olje eller vann.

Men det gjør den altså. I så stor skala at selger kunne ikke unngått og måtte etterfylle ganske ofte. Nå har bilen vært på verksted og det er konstantert defekt topppakning. Er det noe vits at jeg prøver å heve kjøpet? Bilen ble "solgt som den er" Men det er jo tydelig at selger har holdt tilbake informasjon her. Jeg hadde ikke kjøpt bilen om jeg viste at den hadde bruker mye vann/olje.

Anonymkode: a1ad7...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du bevise at selger visste om det? 

Anonymkode: 2fab0...35d

• Liker 1
Skrevet

Om bilen ellers er greit, så hadde jeg betalt de 15k eller hva det koster for å rette opp i det. 

Om du kan kjøre bilen i minst 4 år til uten flere store hendelser, så har du egentlig ganske økonomisk bilhold.

Bruk anledningen til en full gjennomgang av bilen når den først parkerer på sykehuset.

:skya:

Anonymkode: 9c380...1c6

Skrevet

Du må kunne bevise at selger visste om at toppakningen var gåen, for alt du vet så kan den ha gått samme dagen som du kjøpte bilen så det er ikke sikkert selger har vært klar over problemet.

Det at toppakningen går skjer som regel uten forvarsel men det er ikke uvanlig at det skjer i forbindelse med at bilen får en ny sjåfør som kanskje har en annen kjørestil, hvis forrige eier er av den typen som aldri presser bilen så kan sånt skje med ny eier som gjerne tester ut bilen, drar på litt og kjører den varmere enn hva som har vært vanlig.

Anonymkode: d2592...07d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må kunne bevise at selger visste om at toppakningen var gåen, for alt du vet så kan den ha gått samme dagen som du kjøpte bilen så det er ikke sikkert selger har vært klar over problemet.

Det at toppakningen går skjer som regel uten forvarsel men det er ikke uvanlig at det skjer i forbindelse med at bilen får en ny sjåfør som kanskje har en annen kjørestil, hvis forrige eier er av den typen som aldri presser bilen så kan sånt skje med ny eier som gjerne tester ut bilen, drar på litt og kjører den varmere enn hva som har vært vanlig.

Anonymkode: d2592...07d

Drepen for en toppakning er høyt turtall med kald motor. Så ja, dette kan også skyldes den nye eiers kjørestil og dermed være umulig  bevise at forrige eier var klar over før salg 

Anonymkode: f7599...1d7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjøpt en 11 år gammel bruktbil til 35 000 for 1 1/2 mnd siden. Da jeg hadde dialog med selger på sms spurte jeg om den hadde noen lekkasjer av olje/vann. Selger bekreftet at bilen verken brukte olje eller vann.

Men det gjør den altså. I så stor skala at selger kunne ikke unngått og måtte etterfylle ganske ofte. Nå har bilen vært på verksted og det er konstantert defekt topppakning. Er det noe vits at jeg prøver å heve kjøpet? Bilen ble "solgt som den er" Men det er jo tydelig at selger har holdt tilbake informasjon her. Jeg hadde ikke kjøpt bilen om jeg viste at den hadde bruker mye vann/olje.

Anonymkode: a1ad7...7b5

Det er ikke tillatt å selge biler med betegnelsen «solgt som den er». Det er det veldig få som vet. Man har etter kjøpsloven rett på å kreve enten å få det reparert eller å få igjen en del av prisen. Usikker på å annulere kjøpet. 

Anonymkode: 7eb60...2b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke tillatt å selge biler med betegnelsen «solgt som den er». Det er det veldig få som vet. Man har etter kjøpsloven rett på å kreve enten å få det reparert eller å få igjen en del av prisen. Usikker på å annulere kjøpet. 

Anonymkode: 7eb60...2b0

Mange skriver det ja, du har ikke noen garanti uansett. Med reklamasjonsrett har du! Men da må du kunne bevise at selger kjente til feilene som er oppdaget, så du må evt gå videre med saken. Om du gidder.

Jeg selv selger biler i den prisklassen som reparasjonsobjekt, selv om de funker bra. Uten noen kjente tekniske feil.

https://www.motor.no/forbruker/kan-jeg-selge-en-gammel-bil-som-den-er-for-a-slippe-risiko/214254

Anonymkode: 44ea2...6b0

Skrevet

JA han har solgt deg en bil og bevisst unnlat fortelle om kekkasje.

En bil med defekt toppakning er ikke verdt noe. Du kan ikke stole på den. Plutselig blir det overheting. 

Anonymkode: 3f01f...820

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...