Gjest T-AA Skrevet 16. august 2023 #21 Del Skrevet 16. august 2023 16 hours ago, LeveMannen said: Fengsel vil vel for det meste fungere som et opplæringsinstitutt i kriminalitet for de unge lovbryterne. Og etter et opphold der kommer de ut igjen mye mer kriminelle enn de var når de kom inn. Hvorfor skal de nødvendigvis ut igjen? En kraftig skjerpelse i straffenivået for voldsforbrytelser bør skje uavhengig av om de er mindreårige. Enkelte mennesker må samfunnet beskyttes mot og det ansvaret har staten forsømt siden den udugelige 68’er generasjonen tok makten i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 16. august 2023 #22 Del Skrevet 16. august 2023 miniomelett skrev (15 timer siden): Egen anstalt / skole der de ikke får lov å stikke vekk i alle fall, tenker jeg. Og hva er forskjellen fra fengsel? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 16. august 2023 #23 Del Skrevet 16. august 2023 T-AA skrev (3 timer siden): Hvorfor skal de nødvendigvis ut igjen? Fordi vi lever i et sivilisert samfunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 16. august 2023 #24 Del Skrevet 16. august 2023 Majer skrev (På 15.8.2023 den 12.29): På tide å fengsle mindreårige? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4ognWG/tor-inge-fortsatt-i-koma-mindreaarig-gutt-siktet-for-kroppsskade Det skal angivelig være laget en video av hendelsen, og den skal være spredd i sosiale media på nettet. Jeg har ikke sett denne videoen selv, men har hørt fra andre som har sett den. I dag er det så mange syke trender som spres i sosiale media, og det mest skremmende er at det tilsynelatende finnes mange som er villig til å ta i bruk ekstreme virkemidler for å få oppmerksomhet. Hva er det som foregår inne i hodene på slike personer? Finnes det ingen grenser for hvor langt man er villig til å gå for 'likes' i sosiale media? Er ingen ting hellig lenger? Og hva gjør man når det er mindreårige som står bak? De kan jo ikke straffeforfølges. Jeg må innrømme at jeg blir helt oppgitt til tider over den utviklingen vi har sett de siste årene, og jeg frykter for framtiden. Så kanskje man må vurdere en streng reaksjon - en form for straff - overfor mindreårige som skader andre mennesker. Å bare la dem slippe unna blir helt feil. 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest T-AA Skrevet 17. august 2023 #25 Del Skrevet 17. august 2023 7 hours ago, LeveMannen said: Fordi vi lever i et sivilisert samfunn. Det finnes ikke noe sivilisert over et samfunn som lar de onde dominere de svake uten at det får konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 17. august 2023 Forfatter #26 Del Skrevet 17. august 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q70mvJ/kvinne-om-voldtektssiktet-tenaaring-jeg-er-livredd-for-aa-moete-ham-igjen Kvinnen sier hun og samboeren nylig kjøpte leilighet og nå vil flytte fordi hun er redd for å møte på gjerningspersonen igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 17. august 2023 #27 Del Skrevet 17. august 2023 Klart vi skal fengsle mindreårige også de under 15 år. Skremmende å tenke på hva som kunne skjedd hvis dobbeltdrapsmannen Jonatan Krister Andersen eller jenta som drepte på Sørlandssenteret bare var 14 år når de utførte drapene. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 17. august 2023 #28 Del Skrevet 17. august 2023 Majer skrev (9 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q70mvJ/kvinne-om-voldtektssiktet-tenaaring-jeg-er-livredd-for-aa-moete-ham-igjen Kvinnen sier hun og samboeren nylig kjøpte leilighet og nå vil flytte fordi hun er redd for å møte på gjerningspersonen igjen. Selvfølgelig må denne mannen i fengsel. 1 måned til han blir 18? Han er mer enn voksen nok for å holdes ansvarlig. Han må i fengsel livet ut. Eventuelt sendes ut av landet tilbake til hjemlandet skulle han vært innvandrer. Allerede 12-13-åringer er veldig klare over hva de driver med så det må finnes ungdomsfengsler for dem og fram til de blir 18 og kan flyttes over til vanlig fengsel. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 18. august 2023 #29 Del Skrevet 18. august 2023 Nei. Kriminalitet må belønnes, ikke straffes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 21. desember 2023 #30 Del Skrevet 21. desember 2023 Haugesunds Avis har en artikkel om personen som ble utsatt for grov vold på Karmøy i august i år, og det er ikke hyggelig lesning. I følge familien er det minimalt med framgang. Han er pr. i dag i det som kalles "en minimal bevisst tilstand", og han har litt lengre våkenperioder nå enn tidligere. Men selv om han har øynene åpne, så er han allikevel ikke til stede. I følge familien er det sannsynligvis slik han kommer til å leve resten av livet. En mindreårig gutt er siktet i saken, og siktelsen er nå endret fra 'kroppsskade' til 'grov kroppsskade'. Den siktede nekter straffeskyld. (Artikkelen er dessverre bak en betalingsmur, men jeg legger til en link.) (Link) Radio Haugaland har også en kort oppdatering. 1 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 23. desember 2023 #31 Del Skrevet 23. desember 2023 Ungdom under den kriminelle lavalder bør absolutt straffes for det de gjør. En ungdom under 15 er nå siktet for drap i Bærum. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rlqJMe/livreddende-innsats-etter-melding-om-knivstikking 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 23. desember 2023 #32 Del Skrevet 23. desember 2023 Kokeplate skrev (På 18.8.2023 den 17.51): Nei. Kriminalitet må belønnes, ikke straffes. Belønnes ? Så en skal altså belønne kriminelle som dreper og skader andre for livet ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 23. desember 2023 #33 Del Skrevet 23. desember 2023 Nå håper jeg regjeringen ser alvoret i dette drapet og senker den kriminelle lavalder til 12 år. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 23. desember 2023 #34 Del Skrevet 23. desember 2023 Hvis man så lite som pirker borti dette med ildtang så blir man kallt høyrevridd nazi konspirasjonsteoretiker med farlige tanker. Så da ser man jo hva samfunn man har fått, folk tør ikke diskutere dette. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LullaSkrulla Skrevet 24. desember 2023 #35 Del Skrevet 24. desember 2023 Straff og rehabilitering bør vel gå hånd i hånd her. Har vi systemer for dette i Norge for barn og ungdom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 24. desember 2023 #36 Del Skrevet 24. desember 2023 La oss få Bastøy-anstalten tilbake med de samme strenge reglene som de hadde i gamle dager. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 24. desember 2023 #37 Del Skrevet 24. desember 2023 Vet ikke om fengsel er det riktige men at det må foreligge en eller annen form for straff som svir er det vel ingen tvil om. Dette problemet har utviklet seg nærmest fritt i Sverge, vi må ikke la det samme skje her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 24. desember 2023 #38 Del Skrevet 24. desember 2023 Denstorebjørnen skrev (På 15.8.2023 den 21.02): Dette er en helt forferdelig sak, og jeg forstår at mange kan tenke at vi bare må "bruke fengsel" når man leser om noe sånt. Ungdomsfengsel har imidlertid vært prøvd før i Norge, med meget dårlig resultat. Ja om man bare putter de inn i vanlig fengsel og overlater de i selskap med andre kriminelle ja. Her snakker vi ikke om å straffe på den måten som man gjør med voksne. Vi snakker om å sikre de slik at de ikke forvolder med død, sorg og smerte på andre mennesker. Så følge de tett opp videre til de eventuelt kan fungere ute i samfunnet. Klarer man ikke dette ? Sorry å si det da er det bare å holde låst inne til naturen kaller de tilbake. De skal i alle fall ikke gå fritt der ute og voldta, drepe og ødelegge andre sine liv i tillegg til sitt eget. Burde blitt tatt tak i på dagen, men politikerne er feige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 24. desember 2023 #39 Del Skrevet 24. desember 2023 frivis skrev (19 timer siden): Hvis man så lite som pirker borti dette med ildtang så blir man kallt høyrevridd nazi konspirasjonsteoretiker med farlige tanker. Så da ser man jo hva samfunn man har fått, folk tør ikke diskutere dette. Jeg gjør det glatt, uten å nøle en gang. Uansett hvem som måtte høre på. Her firer jeg ikke en tomme uansett. Når et "barn" er så ute å kjøre må det sikres og det på en måte som gjør at de ikke kan forvolde skade. Må det være fengsel som er tilpasset unge kriminelle så blir det akkurat det. I verste fall livet ut om det må til. Det hadde jeg også ment om det var mitt avkom det gjaldt, for å bare la de holde på og ødelegge andre sine liv, for at de selv skal tilfredsstille sitt eget ego og jag etter materielle goder og makt må samfunnet sette foten ned for. Gi de sjanser til å forbedre seg, de må vise det i praksis over tid. Faller de tilbake ? Lås døren og kast nøkkelen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 24. desember 2023 #40 Del Skrevet 24. desember 2023 LeveMannen skrev (På 16.8.2023 den 22.39): Fordi vi lever i et sivilisert samfunn. Siviliserte samfunn slipper ikke løs mordere, voldsmenn og voldtektsmenn løs på samfunnet, det er motsatt tegn faktisk, at samfunnet er i ferd med å forfalle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå