Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby på snart 6 måneder har lært seg at vi er raske når han skriker eller roper vrælerlyder. Han er verdens blideste, men også verdens sinteste. Han hater bleieskift og klut etter måltidene er uaktuelt. På stellebordet vrir han seg rundt som en klut, så må holde i ben og armer. Ender ofte med at han kun er iført bleie fordi det er så vanskelig.

Legging er også intens sutring, for ikke å snakke om mattetrening. Vippestol blir han fort lei og uttrykker utålmodighet.

Det er utålmodighet det handler mest om. Jeg syns det er ganske stressende å høre på så mye hyling, men han er jo for liten til å oppdras, samtidig stor nok til å forstå hva som virker for å få respons.

Så hvordan responderer jeg best mulig? Er dette normalt for en 6 måneder gammel baby?

Anonymkode: 1a7ce...7d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ørepropper 😅 Det var ganske mye hyling og lyd her en periode, tenker at det var en del frustrasjon pga. hun ikke kom seg frem rundt omkring selv. Lydnivået roet seg noe da det løsnet med åling og så krabbing. Men kan ikke huske at vi hadde sånne kamper med påkledning.

Anonymkode: e9f44...179

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Baby på snart 6 måneder har lært seg at vi er raske når han skriker eller roper vrælerlyder. Han er verdens blideste, men også verdens sinteste. Han hater bleieskift og klut etter måltidene er uaktuelt. På stellebordet vrir han seg rundt som en klut, så må holde i ben og armer. Ender ofte med at han kun er iført bleie fordi det er så vanskelig.

Legging er også intens sutring, for ikke å snakke om mattetrening. Vippestol blir han fort lei og uttrykker utålmodighet.

Det er utålmodighet det handler mest om. Jeg syns det er ganske stressende å høre på så mye hyling, men han er jo for liten til å oppdras, samtidig stor nok til å forstå hva som virker for å få respons.

Så hvordan responderer jeg best mulig? Er dette normalt for en 6 måneder gammel baby?

Anonymkode: 1a7ce...7d9

Babyer kan ikke snakke og bruker de lydene de har. Det er mer enn normalt

Anonymkode: 565ff...185

• Liker 2
Skrevet

Ja det er veldig vanlig.

Hyling er deres kommunikasjon og han er liten og har ikke noe konsept om at han ikke får behov dekket umiddelbart.

At han har "lært seg" at han får respons på hyl og skrik er jo egentlig bra, det er jo det de skal lære seg, at når de kommuniserer behovene sine får de respons av foreldrene. 

Mange må skifte bleie på gulvet og synes det går bedre. Her var hun ennå mer kavete på gulvet men det som funket var å kommunisere hva vi skulle gjøre hele tiden + la henne ha leker på stellebordet eller noe som hang over som hun kunne se på og drive med + sang masse sanger og tullet og pratet. Men noen ganger har det vært utfordrende ja som å skifte på et illsint villdyr... 

Klutvask her gikk bedre når vi sa ifra og sa 1-2-3 + at hun fikk prøve litt selv og også vaske oss + at vi vasket oss foran henne for å vise før vi vasket henne (i periode der hun begynte å protestere på vasking, nå er hun litt eldre og det går nesten alltid uten protester)

Min har et veldig høyt stemmenivå og jeg har fra hun var 10-12 mnd iallfall forsøkt å roe ned hylene litt ved å si med en gang at jeg hører henne og forstår at hun vil x/y/z og så sier jeg at man kan spørre rolig og ha innestemme. Er ikke streng, håper bare hun etterhvert skjønner hva jeg mener. Noen måneder senere hyler hun fremdeles men ikke like ofte. Og roer seg ofte fortere når hun skjønner at jeg har hørt og forstått hva hun vil. Hjelper når de begynner å forstå mer av hva man sier :) 

Anonymkode: db6b9...f7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...