Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 forsøk,  testen er positiv og vi er litt rådløse. Hva nå? Ringe å bestille svangerskaps konsultasjon? Hos fastlege eller jordmor? Jeg merker at jeg sover litt dårlig pga alle bekymringer og mangel på kontroll og informasjon, er redd for å gå på veggen nå igjen. Da er kanskje greit å ta det med fastlegen som kjenner meg? 

Vil absolutt ha tidlig ultralyd, men NIPT privat er det noe man anbefaler? Blir 33 ved termin. 

Hvor tidlig sier man fra til familien? Har sett hvor tungt det kan være å komme tilbake og si at det ikke ble noe av likevel, så tror vi gjerne vil vente noe..

1000 tanker med andre ord..

Anonymkode: ed90b...7b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer! Du kan bestille første svangerskapskonsultasjon, enten hos jordmor eller lege. Du får henvisning til tidlig ultralyd ved sykehuset der. Ellers tar man vel blodprøver og litt forskjellig. 

Jeg tok NIPT privat ved andre svangerskap, men er vel egentlig ikke stor risiko for kromosomfeil hvis nesebein og nakkefold ser bra ut på tidlig ultralyd, så dere får jo selv vurdere om dere finner det nødvendig. Jeg syntes det ble unødvendig nervepirrende å vente på resultatet. Prisen var også ganske drøy.

Anonymkode: 72ef9...909

Skrevet

Kan du forklare hvorfor du skal gå på veggen? Dette går fint. Du bestiller fastlege - eller jordmor - avhengig av hva du tror er best. Hos jordmor har du ofte god tid til å prate, lufte tanker, mens fastlegen har ofte ikke like god tid, er min erfaring. Mest sannsynlig får du ikke time med en eneste gang. Der kommer de til å ta litt blodprøver etterhvert, og sende melding til sykehuset. Alle skal få tilbud om tidlig ultralyd nå, såfremt de har kapasitet. Jeg ville tatt NIPT, også privat, men det er min personlige mening. Siden du virker som en som bekymret deg mye, kan det hjelpe å få bekreftet at ting ser fint ut. 

Anonymkode: b0fc1...5bf

Skrevet

Gratulerer med graviditeten!

Siden du virker å ha mange bekymringer allerede, og er redd for å gå på veggen, ville jeg tatt kontakt med jordmor for en tidlig samtale. Jordmor kan også henvise til tidlig ultralyd.
Jordmor setter av 30-45 minutter, og har god tid til å snakke med deg. Fastlege har vanligvis 15 minutter, og min erfaring er at den timen er veldig medisinsk. Du må til fastlege rundt uke 10-12 for blodprøver. 

Angående når man sier det til venner og familie må dere bare kjenne på dette selv. Jeg fortalte det tidlig til ei god venninne som også var gravid. Familien fortalte vi rundt uke 10. 

Anonymkode: cec1e...041

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...