Gå til innhold

7åring med separasjonsangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger hjelp og råd. Jeg er helt utslitt av sønnen min på 7år, han har en stor separasjonsangst og jeg sliter med at han ikke lar meg forlate. Det er alltid en kamp hver gang jeg skal følge ham, det kan være skole, AKS, aktiviteter, idrett og what you name it.

Det fungerer helt greit med skole/AKS siden det er noen voksne som holder ham igjen når jeg drar, og det går helt fint med ham når jeg har dratt. Men i fritidsaktiviteter eller idrett går det jo ikke, jeg kan ikke be trener eller noen til å holde ham igjen. Jeg har prøvd og prøvd mange forskjellige løsninger uten at det hjelper

Mvh en utslitt far

Anonymkode: eabb5...924

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å snakke med han, forberede på det som skal skje igjen og igjen, skape trygghet.. Være der til det er ferdig der du kan osv? 

Skrevet

Det har gått ett år og vi sliter fortsatt. Jeg er drittlei og utslitt av den gutten, og ja vi har prøvd det meste.

Skrevet

Men hvem er det som trenger den fritidsaktiviteten? Høres ikke ut som det er barnet. 

Bruk tid på å trygge barnet i skole/aks-situasjonen. På skolen med på laget så dere kan legge en plan. Bruk masse tid med barnet på ettermiddagen så det får koblet seg på dere igjen og regulert seg etter en sikkert nokså stressende dag. Han er faktisk bare sju år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har gått ett år og vi sliter fortsatt. Jeg er drittlei og utslitt av den gutten, og ja vi har prøvd det meste.

Du er utslitt og lei, greit - men tror du gutten har det bra? 

Skrevet

Han klager stadig at vennene hans er med på disse aktivitetene, og han vil gjerne være med. Jeg sa at det går ikke, siden det koster penger og han er ikke klar for det. Han maset og lovet at han skulle delta, men det er samme ulla hver gang.

Carrot - Takk for spørsmålet. Ja, det tror jeg. Han trivdes veldig godt hver gang jeg klarte å stikke av. Det er bare den fasen hvor han må si hade og gå til sin greie, det er denne fasen han sliter veldig med. F.eks. hvis en holder ham igjen når jeg drar, går det over innen noen minutter. Og han blir sur hvis jeg kommer for tidlig. Forstå det, den som kan.

Skrevet

Da hadde jeg ventet til trening og aktivitet var ferdig en periode, til han ble tryggere. Da min var syv var det mange foreldre som ble igjen til det var ferdig, er det ingen foreldre som ser på hos dere? Ville ikke nektet han å delta ihvertfall, da alt dette er en viktig del av sosial trening og å bli trygg uten foreldre tilstedet. 

Anonymkode: 23db9...29f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...