AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Jeg tenker å dra til faren min som bor langt unna (11 timer med tog og så 4 timer i båt og 1 time i bil) i morgen. Jeg tar med meg yngstemann som går i barnehagen, men så har dattera som begynner i 5. klasse også lyst til å være med. Vi har ikke fått til å dra tidligere da vi har hatt planer og faren min også kommer hjem fra ferie i morgen. Men dattera har første skoledag på mandag, så jeg vet ikke om vi da må dra tilbake på søndag eller om det går greit å gå glipp av 1-2 dager nå i begynnelsen? Det skal sies at de skal over i et nytt skolebygg og i tillegg blir det nye klasser da de har redusert fra 5 til 4 klasser og omrokkert på elevene slik at hun kommer i klasse med en del nye barn. Hva tenker dere? Jeg har aldri bedt ungene fri fra skolen før for annet enn legetimer o.l…. Anonymkode: 0ab55...d90
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Syns ikke hun skal gå glipp av de første dagene. Anonymkode: 619b0...f55 39 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Ville aldri gjort det. Da hadde jeg heller blitt hjemme og besøkt pappa en annen gang. Anonymkode: 1739b...eb4 25 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skal sies at de skal over i et nytt skolebygg og i tillegg blir det nye klasser da de har redusert fra 5 til 4 klasser og omrokkert på elevene slik at hun kommer i klasse med en del nye barn. Her tenker jeg at det kan kanskje bli litt uheldig for henne å ikke ha fått med seg det nye fra starten av slik som de andre? Samtidig er det jo bare et par dager, og jeg må innrømme at jeg ikke har annen erfaring med 5.klassinger enn fra egen og søskens barndom, så det kan godt hende at det er null stress. Anonymkode: fad88...353 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ville aldri gjort det. Da hadde jeg heller blitt hjemme og besøkt pappa en annen gang. Anonymkode: 1739b...eb4 Jeg drar uansett. Jeg har også noen ting jeg må ordne der. Men alternativet er jo å si at hun må bli hjemme og at jeg bare drar med lillebror… Anonymkode: 0ab55...d90
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg drar uansett. Jeg har også noen ting jeg må ordne der. Men alternativet er jo å si at hun må bli hjemme og at jeg bare drar med lillebror… Anonymkode: 0ab55...d90 Jeg tenker at det er kun et par dager, og så fremt hun fremdeles har sin vennegruppe, skal dette gå helt fint. Hun kommer ikke til å huske første skoledag i 5.klasse om et par år, men når bestefar forsvinner er det fint å ha de gode sommerminnene å se tilbake på. Anonymkode: b6293...e13 6 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 Jeg ville dratt med minstemann, som har siste året i barnehagen, og heller blitt noen dager ekstra hvis det er mulig. Og så planlagt annerledes til de neste feriene, slik at eldstemann får vært der mer da. Med mindre bestefars alder, helse eller annet tilsier at man har denne sjansen og ikke vet om hvordan neste år blir (selvsagt kan man aldri vite sikkert om fremtiden, men du forstår hva jeg mener). Anonymkode: bdc6f...07f 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg drar uansett. Jeg har også noen ting jeg må ordne der. Men alternativet er jo å si at hun må bli hjemme og at jeg bare drar med lillebror… Anonymkode: 0ab55...d90 Jeg vet at jeg ikke hadde likt å gått glipp av de første dagene når det er så mye nytt, men barn er jo forskjellige. To av mine gutter ville blitt ukomfortabel med å begynne noen dager etter de andre, mens den tredje hadde ikke brydd seg og det ville ikke blitt et problem. Anonymkode: 1739b...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 Femteklasserne blir faddere, sikkert i løpet av første/de første dagene. Kjipt å gå glipp av det kanskje Anonymkode: 2c93e...0aa 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 Dårlig gjort mot datteren din. Hun mister ikke noe faglig på dette, men sosialt. Må si du framstår ufattelig dårlig på å planlegge. Anonymkode: 1ebe8...825 12
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dårlig gjort mot datteren din. Hun mister ikke noe faglig på dette, men sosialt. Må si du framstår ufattelig dårlig på å planlegge. Anonymkode: 1ebe8...825 Hva i all verden skal det bety? Hva skulle jeg planlagt? Det har ikke passet tidligere å dra da faren min har vært bortreist. Jeg vurderte å dra alene da jeg som sagt har ting jeg må ordne der, men fant ut at jeg skulle ta med minstemann da det er litt styr der hjemme hvis jeg ikke gjør det da mannen min begynner på jobb før barnehagen åpner. Da måtte isåfall 17-åringen min levert i barnehagen, noe han nok hadde gjort hvis han hadde måttet, men foretrekker å slippe. Og så sa datteren min at hun ville være med. Så dermed denne problemstillingen her! Dårlig gjort mot datteren? Det er jo det jeg prøver å tenke på nå da! Hva som er best for henne! Enten å bli hjemme og da ikke gå glipp av 1. skoledag eller å være med! Du mener vel da at du syns det er bedre for henne å bli hjemme og ikke gå glipp av 1. skoledag. Men da går det jo an å skrive det… Ts Anonymkode: 0ab55...d90 6 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #12 Skrevet 15. august 2023 Med nye klasser synes jeg det er viktig å være der fra starten og finne sin "plass" samtidig med de andre. Er det ikke mulig å vente til høstferien? Eller at han kan komme til dere? Anonymkode: 0129d...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 Her hender det ofte at noen er borte første og andre skoledag, så hvis jentungen ikke syns det blir ekkelt å begynne litt senere, går nok det greit. Hun er sikkert ikke den eneste. Anonymkode: e792d...9eb 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 Dersom dette hadde vært «vanlig» oppstart i kjent klasse, hadde jeg ikke syntes det var krise. Men når det er såpass mye nytt hadde jeg prioritert at hun fikk med seg oppstarten. Anonymkode: bd7fd...b78 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 Enten så drar du hjem på søndag eller så blir dattera hjemme. Anonymkode: afe6f...545 3
Harlekin Skrevet 15. august 2023 #16 Skrevet 15. august 2023 Får man ikke ugyldig fravær hvis man ikke møter opp? Eller tenker du å søke henne fri? Jeg synes at man så langt det er mulig, bør unngå å ta barna ut av skolen, med mindre det er kjempeviktig. Det høres ikke ut som det er kjempeviktig her? Jeg vil tror det er viktigere å bli kjent med ny klasse og nye lokaler.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #17 Skrevet 15. august 2023 Ser ikke det store problemet! Vil hun være med, så ta henne med! Det er 5. trinn så selv om det er litt nytt, så er det meste kjent! Anonymkode: 483f0...a2e 1
svartpingvin Skrevet 15. august 2023 #18 Skrevet 15. august 2023 Ny skole, nye klasser, nye mennesker og ny orientering. Her hadde jeg nok kanskje venta og ikke latt hun gå glipp av første skoledag... hadde det vært en helt random 7-8-9 klasse hvor alt var likt som før bare at det er nytt trinn så hadde jeg nok tatt hun med. 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #19 Skrevet 15. august 2023 Er det ikke skoleplikt i Norge? Man kan vel ikke bare velge å "ta" seg fri når man går i grunnskolen? Når det er sagt, går det jo i rimelig sakte tempo på skolen, så jeg hadde ikke sett problemet fra et faglig perspektiv. Husker jeg var syk 2 uker midt i året i 7. og da jeg kom tilbake var det ingenting å ta igjen. Sikkert likt i 5. Anonymkode: d792f...bae
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #20 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det ikke skoleplikt i Norge? Man kan vel ikke bare velge å "ta" seg fri når man går i grunnskolen? Når det er sagt, går det jo i rimelig sakte tempo på skolen, så jeg hadde ikke sett problemet fra et faglig perspektiv. Husker jeg var syk 2 uker midt i året i 7. og da jeg kom tilbake var det ingenting å ta igjen. Sikkert likt i 5. Anonymkode: d792f...bae Man må selvsagt søke om fri og gjøre rede for hvordan du skal gi barnet undervisningen hun går glipp av. Er de vekke mer enn 10 dager på rad (tror det var 10), så mener jeg at de automatisk blir skrevet ut av skolen. Anonymkode: 0129d...7d8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå