Gå til innhold

2.trimester: mulig å jobbe mindre timer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Generelt spørsmål om det er mulig at man jobber mindre før fødsel, altså ikke en komplett sykemelding på heltid, bare at det blir mindre arbeidstimer per uke. Bakgrunn er en jobb som ikke er fysisk tung, men psykisk med mye stress og underbemanning. Høy puls og dårlig sovn om natta. 

Anonymkode: 6a8f0...633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du trenger å jobbe færre timer pga svangerskapet, så ta det opp med legen  din. 
Lykke til med graviditeten.  

Skrevet

Er det antall timer eller stress som er problemet? Å jobbe mindre er ikke alltid løsningen i høystress yrker; men å få tilpassede oppgaver eller få fjernet noen oppgaver. 

Anonymkode: f3a6d...e31

Skrevet

Det går på svangerskapspenger, ikke sykemelding.  Jeg har nettopp søkt om 20% svangerskapspenger fra helgejobbingen fordi det er tunge pasienter, smitte, rus og utagering

Anonymkode: 19e47...5cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det antall timer eller stress som er problemet? Å jobbe mindre er ikke alltid løsningen i høystress yrker; men å få tilpassede oppgaver eller få fjernet noen oppgaver. 

Begge deler tenker jeg. Jeg tåler jo stress til en viss grad, men 8timer konstant har blitt en utfordring. Arbeidsgiver fikk beskjed om graviditeten og jeg håpet på at de tar hensyn til dette med mindre arbeidsoppgaver. Dessverre har det faktisk blitt enda mer fordi to kollegaer har sagt opp i tillegg. Det hjalp ikke å prate med AG om dette og for meg er det nå eneste løsning jeg ser.

Skrevet

Min lege sykmeldte meg delvis, så har jobbet varierende prosent store deler av svangerskapet. 

Anonymkode: 282ea...9a4

Skrevet

Lege kan sykemelde, og kan også skrive hvilke tilrettelegginger som bør gjøres, som for eksempel kortere dager, og eventuelt andre oppgaver ved behov. Dette er ikke nødvendig hvis du kan bli enig med arbeidsgiver selv, men kan behøves dersom arbeidsgiver ikke er samarbeidsvillig mtp tilrettelegging.  

Jeg jobber som sykepleier. Fikk sykemelding hvor det sto at jeg ikke skulle ha fysiske oppgaver, kortere dager og ikke nattevakter. Dette var grunnet risikosvangerskap. Jobbet da kl 09-14, og med kun administrative oppgaver, omtrent uten pasientkontakt. 

Lykke til med svangerskapet. Håper det ordner seg!

Anonymkode: ea4bb...b83

Skrevet

Timene har samme størrelse uansett hvor langt ut i svangerskapet du er.

Anonymkode: 136ea...3bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Begge deler tenker jeg. Jeg tåler jo stress til en viss grad, men 8timer konstant har blitt en utfordring. Arbeidsgiver fikk beskjed om graviditeten og jeg håpet på at de tar hensyn til dette med mindre arbeidsoppgaver. Dessverre har det faktisk blitt enda mer fordi to kollegaer har sagt opp i tillegg. Det hjalp ikke å prate med AG om dette og for meg er det nå eneste løsning jeg ser.

Du trenger ikke håpe: du må faktisk si og kommunisere hva som fungerer for deg eller ikke. 

Skrevet

Jeg ble 100% sykemeldt mot slutten av svangerskapet. Jeg synes du skal passe på deg selv, for meg ble ting bare værre da jeg skulle være flink og «holde ut». 

Anonymkode: 6208b...56c

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Generelt spørsmål om det er mulig at man jobber mindre før fødsel, altså ikke en komplett sykemelding på heltid, bare at det blir mindre arbeidstimer per uke. Bakgrunn er en jobb som ikke er fysisk tung, men psykisk med mye stress og underbemanning. Høy puls og dårlig sovn om natta. 

Ja, Man kan få gradert sykemelding. Det er bedre at du er lenge i f.eks 60- 80% arbeid enn at du sliter deg ut og ender opp med 100% sykemelding mye tidligere enn du ellers ville ha gjort.

Anonymkode: b7d38...b18

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja men det må være en grunn. Jeg har en ekstremt stressende jobb. Dersom de ikke MÅ så ender man opp med å jobbe typisk 12 timers dager eller med. Jeg ble sliten og fikk veldig mye kynnere og følte meg elendig. Legen sykemeldte meg 50 prosent. Klarte 20 prosent. Men fikk i allefall bort overtiden og arbeidsgiver innså at jeg delvis måtte erstattes og tok det litt mer seriøst. 

Anonymkode: 5aa6a...ad0

Skrevet

Det finnes gradert sykemelding ja! Har ikke noe å si om det er pga graviditet eller annet men om du pga helse/sykdom (graviditetsplager tels som sykdom) ikke kan jobbe 100% kan du bli gradert sykemeldt. 

Jeg var selv 20-40% sykemeldt mye av graviditeten. Har ikke en fysisk krevende jobb men hadde en del plager som gjorde at jeg ikke klarte å jobbe 8 timer om dagen i min jobb hele graviditeten.

Når man er gradert sykemeldt er det vanligste at man er færre timer på jobb men man kan også være på jobb fulle dager men ha gradert arbeidsmengde. Altså færre arbeidsoppgaver.

Svangerskapspenger er kun om jobben er skadelig for fosteret. 

Du kan jo først høre med sjefen om tilrettelegging, feks at du kan få færre arbeidsoppgaver. Men om det ikke går så kan du høre med legen din om du kan få gradert sykemelding en periode :) 

Anonymkode: 6e788...62a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det finnes gradert sykemelding ja! Har ikke noe å si om det er pga graviditet eller annet men om du pga helse/sykdom (graviditetsplager tels som sykdom) ikke kan jobbe 100% kan du bli gradert sykemeldt. 

Jeg var selv 20-40% sykemeldt mye av graviditeten. Har ikke en fysisk krevende jobb men hadde en del plager som gjorde at jeg ikke klarte å jobbe 8 timer om dagen i min jobb hele graviditeten.

Når man er gradert sykemeldt er det vanligste at man er færre timer på jobb men man kan også være på jobb fulle dager men ha gradert arbeidsmengde. Altså færre arbeidsoppgaver.

Svangerskapspenger er kun om jobben er skadelig for fosteret. 

Du kan jo først høre med sjefen om tilrettelegging, feks at du kan få færre arbeidsoppgaver. Men om det ikke går så kan du høre med legen din om du kan få gradert sykemelding en periode :) 

Den informasjonen ts kommer med gir ikke rett til sykepenger.  Svangerskapspenger er til hjelp når jobben er svært psykisk belastende og tunge arbeidsdager

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Den informasjonen ts kommer med gir ikke rett til sykepenger.  Svangerskapspenger er til hjelp når jobben er svært psykisk belastende og tunge arbeidsdager

Bare hvis jordmor vurderer at det er såpass belastende at det er til fare for fosteret. Er det belastende for mor er det sykepenger som er riktig. Men det er såklart legen som vurderer om det er grunnlag for sykemelding! Jeg forsto det som at TS følte seg dårlig pga kombinasjonen høyt press på jobb og graviditet og da kan det være grunnlag for gradert sykemelding tenker jeg. Men er det mer at hun er bekymret for fosteret er det sikkert lurt å høre med jordmor. 

Hovedpoenget mitt var uannsett at man kan bli sykemeldt mye mindre enn 100% :) 

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan man få sykepenger på bakgrunn av det TS beskriver. 

Det er ganske vanlig med en periode gradert sykemelding pga tretthet/søvnproblemer som gravid.

Anonymkode: b7d38...b18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...