Gå til innhold

Kollegaer som ikke forstår det sosiale spillet....tror man er venner fordi man jobber sammen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette møter man jo alltid på arbeidslivet, du velger jo ikke din kollega. Det går fint å jobbe sammen, men du kan ikke forvente noe mer enn dette.

På min nye jobb er det en kvinne som overkjører andre fullstendig, henger seg på når man går ut av døra kl 16. Inviterer seg selv.

Graver og spør om alt, konstant så fort det er ledig tid. Om veldig personlige ting...

Hva feiler det slike mennesker? Asperger? Andre diagnoser? Eller bare sosialt klønete?

Anonymkode: e68f1...ea0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo vanskelig å si, men hvor galt er det? Det må jo være lov til å prøve å bli kjent med kollegene sine uten å bli hobbydiagnostisert, men hvis hun ikke tar nei for et nei, skjønner jeg at det er irriterende og frustrerende.

Skrevet
ti10 skrev (2 timer siden):

Det er jo vanskelig å si, men hvor galt er det? Det må jo være lov til å prøve å bli kjent med kollegene sine uten å bli hobbydiagnostisert, men hvis hun ikke tar nei for et nei, skjønner jeg at det er irriterende og frustrerende.

La meg høre, hvordan går du frem for å bli kjent med en kollega?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Snur du dette litt på hodet ts så kan du hobbydiagnoseres for å ikke ville ha en vennskalpelig tone med kollegaer. Det normale er nemlig å ønske sosial omgang.

Slutt å anta at det er noe feil med folk som bare er litt ulik deg selv. Vi som faktisk er diagnoserte er mye mer nyanserte enn alle mulige «er person x autist fordi de ikke gjør ting jeg selv gjør»-folka.

Anonymkode: 680f8...2c1

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvem diagnose vedkommende har eller ikke kan være vanskelig og vite. Finnes så mye rart der ute, min erfaring er at er man som det der, er det som oftes snakk om en personlighetsforstyrrelse. En med Asberger er som oftes ikke så veldig frempå og ønsker og være så ekstremt sosial heller 😅 har erfaring med kollegaer og familie. Dem trenger gjerne og dra hjem og lade litt. Men du må rett og slett si nei, når noen blir så innpåsliten så tror jeg og si ja ofte gjør ting ennå verre, og man får ennå mere problemer og bli kvitt dem. Hadde en sånn vennine, hun er helt blottet for hvor intenst hun kan være. Jeg kan ikke svarer på sms fra henne, ikke legge henne til på Facebook eller gjøre noe med henne på fritiden. Hun blir så ekstrem. Hun ringer ig sender sms i et kjør. Gjorde jeg ting med andre venner ble hun sykt sjalu. Om jeg hadde sagt jeg var sliten, og en uke seinere dro på fjelltur med barna mine, var det trodde du var sliten jeg rar prioritering og dra på fjellet da 🤦‍♀️ og så sykt mye mere. Tingen var at jeg var sliten av henne. Holder og treffe henne tilfeldig på gata, da går det an og jatte med henne og så gå 

Anonymkode: bb19d...eb8

• Nyttig 1
Skrevet

Man kan jo være venner selv om man er kolleger, ikke noe "sosialt spill" som hindrer det. Men det må være frivillig fra begge parter, selvsagt. Hvis man tar bussen sammen feks bør man være obs på om kollegaen gir signaler om at hun ikke ønsker å prate hele turen. Som hvis hun har hodetelefoner på eller leser en bok. Jeg har et par kollegaer som også er mine nære venner, samtidig er jeg sjelden eller aldri interessert i å delta på fellesarrangementer etter arbeidstid. 

Anonymkode: 73931...c65

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Snur du dette litt på hodet ts så kan du hobbydiagnoseres for å ikke ville ha en vennskalpelig tone med kollegaer. Det normale er nemlig å ønske sosial omgang.

Slutt å anta at det er noe feil med folk som bare er litt ulik deg selv. Vi som faktisk er diagnoserte er mye mer nyanserte enn alle mulige «er person x autist fordi de ikke gjør ting jeg selv gjør»-folka.

Anonymkode: 680f8...2c1

Vi snakker jo ikke om en vennskapelig tone....handler om et menneske som tar fullstendig kontrollen over deg.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette møter man jo alltid på arbeidslivet, 

Gjør man? Aldri møtt noen som er sånn i arbeidstiden.

Anonymkode: ce047...994

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette møter man jo alltid på arbeidslivet, du velger jo ikke din kollega. Det går fint å jobbe sammen, men du kan ikke forvente noe mer enn dette.

På min nye jobb er det en kvinne som overkjører andre fullstendig, henger seg på når man går ut av døra kl 16. Inviterer seg selv.

Graver og spør om alt, konstant så fort det er ledig tid. Om veldig personlige ting...

Hva feiler det slike mennesker? Asperger? Andre diagnoser? Eller bare sosialt klønete?

Det høres ut som du har litt dårlige sosiale antenner selv.

Jeg er ikke hypersosial, men jeg tilbringer altfor mye tid på jobb til å være hun sure kjerringa som ikke snakker til folk etter klokken 16, og som ikke tåler personlige spørsmål.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

La meg høre, hvordan går du frem for å bli kjent med en kollega?

Har vanlige samtaler der begge parter forteller om seg selv og spør den andre, og hvis vi etter hvert føler at vi har god kjemi og/eller oppdager at vi har noe felles, kan jeg godt finne på å foreslå å gjøre noe utenfor arbeidstiden. 

Du gir ikke så veldig konkret informasjon om denne personen, så det er ikke så lett å si hva dette dreier seg om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi snakker jo ikke om en vennskapelig tone....handler om et menneske som tar fullstendig kontrollen over deg.

Men er det bare et menneske, så tenker jeg at du formulerer deg feil. Overskriften gir inntrykk av at dette gjelder flere. 

Ja, noen mennesker kan være litt mye. Årsaken i dette tilfellet er ikke godt å si noe om da vi ikke har nok opplysninger. 

Anonymkode: f7660...89e

Skrevet

Man har ikke diagnose med en gang man er annerledes en andre

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Morten1 skrev (2 timer siden):

Man har ikke diagnose med en gang man er annerledes en andre

Slik er det blitt. Folk eeeelsker diagnoser.

Anonymkode: 1143f...4cf

• Liker 2
Skrevet

Desverre alltid noen sånne, som presser seg på og ikke skjønner når folk hinter til NEI. Såååå åpenbart for vanlige folk å skjønne når noen er irriterte/lei/ønsker å gå, men noen bare fortsetter å bable og dra ut samtaler fordi de er enkle/mindre smarte og kun ser seg selv.

Anonymkode: 88436...478

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes heller du skal evt. forklare oss hva som er på gang og spørre om råd rundt situasjonen. 

Istedet for å spørre om råd, så er du kun her for å dømme og stigmatisere virker det som. Personlig synes jeg det er et lite attraktivt trekk i en person. 

Hva mener du med at hun forsøker å ta kontroll over deg? 

Kanskje hun er ekstrovert og du introvert?

Folk har lov til å være forskjellige, tross alt. 

Det er helt greit å ikke bli bestevenner, du tar lov til å sette grenser og trekke deg unna.

Men å mobbe, det er ikke greit. Håper du tar deg mer sammen i det virkelige liv enn det du gjør her. 

Anonymkode: 2d8e9...822

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvem diagnose vedkommende har eller ikke kan være vanskelig og vite. Finnes så mye rart der ute, min erfaring er at er man som det der, er det som oftes snakk om en personlighetsforstyrrelse. En med Asberger er som oftes ikke så veldig frempå og ønsker og være så ekstremt sosial heller 😅 har erfaring med kollegaer og familie. Dem trenger gjerne og dra hjem og lade litt. Men du må rett og slett si nei, når noen blir så innpåsliten så tror jeg og si ja ofte gjør ting ennå verre, og man får ennå mere problemer og bli kvitt dem. Hadde en sånn vennine, hun er helt blottet for hvor intenst hun kan være. Jeg kan ikke svarer på sms fra henne, ikke legge henne til på Facebook eller gjøre noe med henne på fritiden. Hun blir så ekstrem. Hun ringer ig sender sms i et kjør. Gjorde jeg ting med andre venner ble hun sykt sjalu. Om jeg hadde sagt jeg var sliten, og en uke seinere dro på fjelltur med barna mine, var det trodde du var sliten jeg rar prioritering og dra på fjellet da 🤦‍♀️ og så sykt mye mere. Tingen var at jeg var sliten av henne. Holder og treffe henne tilfeldig på gata, da går det an og jatte med henne og så gå 

Anonymkode: bb19d...eb8

Hvem har hvilken diagnose?

Anonymkode: 7bfe7...966

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Desverre alltid noen sånne, som presser seg på og ikke skjønner når folk hinter til NEI. Såååå åpenbart for vanlige folk å skjønne når noen er irriterte/lei/ønsker å gå, men noen bare fortsetter å bable og dra ut samtaler fordi de er enkle/mindre smarte og kun ser seg selv.

Anonymkode: 88436...478

Kan de være ensomme? 

Anonymkode: a71e8...16e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gjør man? Aldri møtt noen som er sånn i arbeidstiden.

Anonymkode: ce047...994

Ikke jeg heller - jeg har 41 års arbeidserfaring.

Anonymkode: c0abc...a25

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Skremmende lesing, at det må være noe som feiler et menneske, fordi at hun ikke holder seg for seg selv, og viser så mye interesse for andre mennesker og deres liv. 

Å klaske diagnoser i panna på folk er virkelig ikke en god egenskap å ha for et menneske, i mine øyne.

Anonymkode: eabd2...3fd

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Når det diskuteres hvordan få venner når man har flyttet til en ny plass så er jo jobb alltid ett av forslagene, bli kjent med kolleger og be de med ut på ting. Men nå er det feil? Hva skal ett menneske gjøre da når de forsøker å skape seg ett sosialt liv. Er du ikke interessert ts så ta hennes forsøk på å bli kjent som ett kompliment i det minste, hun liker deg. Det kunne vert verre, ei sur bitch som ødela jobbhverdagen for deg.

Anonymkode: df678...eea

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...