AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Kort fortalt har jeg et nært familiemedlem som nylig har forsøkt å begå selvmord. Heldigvis lyktes vedkommende ikke, men dette har så klart satt dype spor hos oss i familien. Min mann (som sånn sett er «lenger unna» denne personen) fikk sykemelding med en gang av sin lege med spørsmål om «hvor lenge trenger du sykemelding for?» Da jeg ringte min lege nærmest i sjokktilstand over hva som nettopp hadde skjedd fikk jeg beskjed om at jeg kunne få sykemelding en uke, men at det var vanskelig for legen å forlenge den noe mer. Dette til tross for at personen som nylig har forsøkt å ta sitt eget liv er i veldig nær familie med meg. Er dette normal praksis? Er det ikke «lov» for pårørende å få en knekk når noen du har kjent hele livet ikke ønsker å være på denne jorden lenger? Følte min lege var utrolig lite forståelsesfull… Anonymkode: 91cf8...115
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Tilsvarende situasjon hos en venninne. Mannen hennes forsøkte å ta selvmord. Hun fikk én uke. Ikke mer. Anonymkode: cd0b2...381
Enmanelskeråhate Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Hva blir bedre av å være hjemme da? Synes en uke var generøst men vi tar jo ting forskjellig 13 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 Personlig synes jeg det er "rart" at en får sykemelding i det tilfellet. Da min datter skulle føde, så ble det begått en tabbe som gjorde at barnet døde. Hun fikk en ukes sykemelding. Skjønner det er tragisk for deg og dine, men grunn til sykemelding er jeg usikker på. Anonymkode: f6236...5db 7 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 Skjønner at dette er en vanskelig situasjon men det er jo ikke noe man kan få langvarig sykemelding for.. Man må bruke ferie, velferdspermisjon og ulønnet permisjon. Antar det ikke er eget barn men foreldre eller søsken av deg. Da får man jo ikke sykemelding ved død heller. Sykemelding er for egen sykdom ikke alt mulig annet av livskriser selv om det føles kjipt. Anonymkode: 5f104...781 12 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 Regelverket er nå en gang sånn at en livskrise i seg selv ikke utløser rett på sykemelding. Sånn sett rart (feil) at mannen din får "ubegrenset" sykemelding. At regelverket kanskje burde endres, er en annen sak. Anonymkode: ee472...d76 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 Hvis du trenger fri så snakk med arbeidsgiver. Hvis du er syk så snakk med legen. Hvis du har et rør som lekker så snakk med rørlegger. Ikke forvent at rørleggeren gir deg fri fra jobb eller at legen fikser rørene dine Det er viktig å snakke med rett instans for det enkelte behov. Anonymkode: abfdc...75d 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 Er det psykisk tungt for deg (og ja er du nærmeste pårørende vil jeg tro at det er det) så bygg dette opp når du snakker med legen din... dvs, at du er engstelig, får ikke sove, panikk... Da kan det være bedre forståelse fra legen sin side, mer å gå på... Anonymkode: e779e...0f0 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 Få en time hos lege og forklar hvis du har traumer , psykiske problemer pga det inntrufne. DA er det grunn til sykemelding. Anonymkode: be294...235 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 Mental helse det som er minst prioritert i helsevesenet, men egentlig er det jo det viktigste. https://www.aftenposten.no/norge/i/340Xnd/norsk-psykiatri-en-graf-peker-bratt-opp-en-peker-bratt-ned https://sykepleien.no/2022/05/nesten-fire-av-ti-senger-har-forsvunnet-i-psykiatrien https://psykologisk.no/2022/12/kutt-i-psykiatriske-sengeplasser-forer-til-darligere-behandling-viser-studie/ Anonymkode: 252d8...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 Det er pga at Nav setter legene i en skvis. Det står helt tydelig i trygdeloven at sykmelding er ved egen sykdom og ikke andres. Er jo ingen tvil om at man blir satt ut av spill, men langvarig sykemelding i denne situasjonen er jo ikke riktig. Med mindre du blir så engstelig at du blir syk selv da. Anonymkode: 5c157...ff9 2
- Brian Skrevet 15. august 2023 #12 Skrevet 15. august 2023 (endret) Litt merkelig, dette - når kjente politikere tabber seg ut og dette blir slått opp i media, blir man gjerne sykemeldt i et par uker, noe som kan forlenges så lenge vedkommende ønsker det. Når et vanlig menneske opplever noe tragisk, er det snakk om én uke. Ikke mer. Det er fortsatt forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Endret 15. august 2023 av - Brian 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis du trenger fri så snakk med arbeidsgiver. Hvis du er syk så snakk med legen. Hvis du har et rør som lekker så snakk med rørlegger. Ikke forvent at rørleggeren gir deg fri fra jobb eller at legen fikser rørene dine Det er viktig å snakke med rett instans for det enkelte behov. Anonymkode: abfdc...75d Dette er helt sant. Det kommer til å tvinge seg frem at arbeidstaker må snakke med arbeidsgiver om kortere sykefravær/ annet fravær. Legene har ikke kapasitet til alt dette kortidsfraværet. Sjelden behov for behandling, men ofte behov for kortere fravær fra jobb. Ville gi både arbeidsgiver og arbeidstaker mer ansvar. Anonymkode: 5c157...ff9
Mt3 Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 Sykemelding er jo for sykdom. Og selv om jeg har full forståelse for at det er en stor psykisk påvirkning at en nær person forsøker å begå selvmord, så klarer jeg ikke helt å se hvorfor din lege skulle gitt deg mer enn 1 uke. Hva skal du bruke lengre tid på? Har dere fellessamtaler, deler dere på å være sammen med den som forsøkte å ta selvmord, ...... eller skal du bare gå hjemme og prosessere hendelsen alene i ukesvis? Enkelte får lett sykemelding, andre får nesten ikke gjennom sykemelding uansett hvor fysisk/psykisk syke de er, det har mye mer med hvordan en klarer å ordlegge seg til lege enn nødvendigvis legen. Også spiller det så klart en stor rolle hvilken oppfatning legen har av din arbeidssituasjon, om han mener at du kan gjøre stor skade på jobb eller om jobben vil gjøre deg godt. Ikke alltid det vil være bedre å ha 100% av sin tid tilgjengelig til å tenke på situasjonen. 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 Det kan vel være slik at både du og mannen får like lang sykemelding av legen, men at forskjellen er hvordan dere blir møtt. Enig i at det er en dårlig idé å "bestille" sykemelding, man må legge frem sine symptomer, forklare hva som gjør det vanskelig å møte på jobb og så blir det opp til legen å foreslå hva man behøver. Det blir dumt om legen skulle forskuttere at dette selvmordsforsøket vil gjøre deg alvorlig syk på en slik måte at du ikke greier å gå på jobb i lang tid fremover. Han har ingen grunn til å tro at det vil skje. Anonymkode: 8a16a...b34 2
Gjest ti10 Skrevet 15. august 2023 #16 Skrevet 15. august 2023 Enmanelskeråhate skrev (37 minutter siden): Hva blir bedre av å være hjemme da? Synes en uke var generøst men vi tar jo ting forskjellig Det er akkurat det jeg også lurer på. Og hva mener TS hun skal bruke sykemeldingen til? Hvis hun trenger den for å ta vare på det nære familiemedlemmet, er velferdspermisjon det rette her. Sykemelding er for sykdom. Hvis TS mener hun trenger sykemelding for egen del, tror jeg vel det ville være å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Det vil sannsynligvis være bedre for henne å komme seg på jobb og få tankene over på noe annet, selvsagt forutsatt at det er snakk om at hun ikke vil utgjøre en risiko for andre på jobben, men det antar jeg ikke er tilfelle, siden det ikke er nevnt.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #17 Skrevet 15. august 2023 14 minutter siden, - Brian said: Litt merkelig, dette - når kjente politikere tabber seg ut og dette blir slått opp i media, blir man gjerne sykemeldt i et par uker, noe som kan forlenges så lenge vedkommende ønsker det. Når et vanlig menneske opplever noe tragisk, er det snakk om én uke. Ikke mer. Det er fortsatt forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Nei, forskjellen er nok hvordan man beskriver det. Mangel på søvn, ikke til stedet stress osv er grunnlag for sykemelding. Uavhengig av grunnen til problemene. Død/sykdom osv hos andre er ikke grunnlag alene Anonymkode: 759ae...1ae 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #18 Skrevet 15. august 2023 Du, ts, du trenger en realitycheck! Hvorfor i alle dager skal du, eller din mann (???) sykemeldes i dette tilfellet? De fleste har godt av å komme ut og tenke på noe annet en slik situasjon. Jeg har selv vært den som forsøkt å gå selvmord. Fikk sykemelding 1 uke jeg og, fordi jeg var innlagt akuttpsykiatrisk. Anonymkode: 0e2b2...b8b 3 4
Frøkenfryden Skrevet 15. august 2023 #19 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan vel være slik at både du og mannen får like lang sykemelding av legen, men at forskjellen er hvordan dere blir møtt. Enig i at det er en dårlig idé å "bestille" sykemelding, man må legge frem sine symptomer, forklare hva som gjør det vanskelig å møte på jobb og så blir det opp til legen å foreslå hva man behøver. Det blir dumt om legen skulle forskuttere at dette selvmordsforsøket vil gjøre deg alvorlig syk på en slik måte at du ikke greier å gå på jobb i lang tid fremover. Han har ingen grunn til å tro at det vil skje. Anonymkode: 8a16a...b34 Dette. Man må anta at det vil gå seg til. Går det seg ikke til, så kan man revurdere. Du kan jo se om du kan ha en time om en uke der for å sjekke status da. Sette opp nå. Jeg tenker det hjelper å se litt fremover hos lege da og være konkret. F eks.etter en uke si; «Det verste sjokket har gitt seg men jeg sover lite og gråter så lett så full dag blir vanskelig. Men vil prøve jobbe 50 og komme ved lunsjtid. Jeg trener og spiser bra for å hindre mer depresjonssymptomer» Sånt tror jeg man kommer langt med! Kan også nevne at jeg mistet søster i selvmord og jobber som psykolog. Var borte 2 dager med egenmelding og så sykmeldt 50% to uker. Med noe tilpasning i form av mer test-arbeid enn terapi de to ukene. Det var egentlig godt å jobbe..🙂 Var ærlig med jobben om det inntrufne og det hjalp.👍 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #20 Skrevet 15. august 2023 Jeg synes strengt tatt ingen av dere skulle trenge sykmelding. Ved behov kan dere bruke en egenmelding, og så gå tilbake på jobb. Tenker dere har bedre av å være på jobb, enn å sitte hjemme, med fullt fokus på dette selvmordsforsøket. Datteren min prøvde å ta selvmord, og ble innlagt 1 uke. Den uka hun var innlagt klarte jeg å holde meg på beina, men da hun kom hjem, falt jeg sammen. Måtte til legen, og ble da sykmeldt 1 uke for å ta vare på meg selv. Etter den uka var det godt å komme seg på jobb igjen. Jeg var nok utslitt etter en lang periode hvor datteren min sleit og hadde det vanskelig, før dette forsøket. Så var nok totalen som tok knekken på meg. Anonymkode: cdfd9...18d 2 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå