AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Del Skrevet 15. august 2023 Jeg har lest litt om "vektplatåer" og ser at mange mener at det er noe i det. Jeg har gått ned 14 kilo, og nå virker det som om det står på stedet hvil. Dvs, gikk opp i ferien, og dette har jeg gått ned, men så stoppet det opp. Må sies at dette er det minste jeg har veid på "vet-ikke-hvor-lenge", så det er jo ikke helt ulogisk at kroppen reagerer heller. Må vel også nevne at jeg har BMI som tilsvarer fedme (startet på akkurat "alvorlig fedme".), så det er ingen fare for at jeg skal bli FOR tynn! Jeg teller kalorier og har oversikt over hva jeg får i meg. Dette har jeg gjort siden mars og det har fungert fint. Jeg passer også på å justere vekta, sånn at kaloribehovet nedjusteres. I tillegg trener jeg noen dager i uka. Denne uka ligger snittet mitt på 1550 kcal pr dag, noe som jo skal være lite nok til å gå i underskudd når man veier over 100 kg.... Spiser ganske "riktig" og går ikke sulten. Men det skal jo innrømmes at det er litt kjedelig å stå sånn på stedet hvil. Så derfor lurer jeg på: dere andre som har opplevd platåer, hvor lenge har de vart? Anonymkode: 3b513...6ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Del Skrevet 15. august 2023 Vanlig etter 10-15 % vektnedgang. For meg varte det 3 uker. Det sol funket for meg var å booste kroppen med en dag eller to eller tre med å spise 3-4000 kalorier (altså stort sett spise hva du vil) så setter du forbrenningen igang igjen. Ikke bry deg om du går opp litt, det er det som skal til for å gå videre ned. Det sies at man skal være lengre på platå for å innstille kroppen på ny vekt, gjerne et par menstruasjonssykluser for å stabilisere hormoner. Da er ikke kroppen like gira på å sulte seg opp til opprinnelig vekt igjen. Anonymkode: 8221e...b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 15. august 2023 #3 Del Skrevet 15. august 2023 Platåer er ganske vanlig etter mitt inntrykk, og jeg har opplevd det selv også. Det er litt vanskelig å komme med spesifikke tips til deg uten å kjenne til din helse, dine matvaner og dine treningsvaner. Har kommet meg forbi et slikt platå på flere ulike måter. Treningspause, økt matinntak i 1-2 dager og økt fokus på søvn har fungert for meg i ulike stadier av vektnedgang. I bunn og grunn tror jeg platået passerer litt av seg selv om man bare står i det. Men det kan føles bedre å forsøke aktivt å gjøre noe med det 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Del Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vanlig etter 10-15 % vektnedgang. For meg varte det 3 uker. Det sol funket for meg var å booste kroppen med en dag eller to eller tre med å spise 3-4000 kalorier (altså stort sett spise hva du vil) så setter du forbrenningen igang igjen. Ikke bry deg om du går opp litt, det er det som skal til for å gå videre ned. Det sies at man skal være lengre på platå for å innstille kroppen på ny vekt, gjerne et par menstruasjonssykluser for å stabilisere hormoner. Da er ikke kroppen like gira på å sulte seg opp til opprinnelig vekt igjen. Anonymkode: 8221e...b01 Helt enig, for meg fungerer det også å legge inn dager med 3-4000 kcal. Anonymkode: d43e2...313 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Del Skrevet 16. august 2023 For min del stagnerte det fullstendig når jeg nærmet meg den vekta jeg pleide å ligge på, da hadde jeg gått ned 16 kg, og klarte ikke komme videre. Holdt på i månedsvis uten at noe skjedde. Tok en lengre pause, jobbet heller med å vedlikeholde, og tok det opp igjen etter noen måneder når kroppen hadde blitt vant til vekten 🙂 Anonymkode: 929b1...6d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg har lest at man bare skal fortsette den gode jobben også vil det omsider løsne. Så fortsett med 1500 kcal og tren som vanlig, så skal du se det plutselig slipper. Anonymkode: 8bb77...2cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #7 Del Skrevet 20. august 2023 Min erfaring med vektplatå (er så irriterende🤬) er at det hjelper å endre noe - enten spise litt mer et par dager eller endre treningsopplegg en periode😄 Anonymkode: f277e...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #8 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min erfaring med vektplatå (er så irriterende🤬) er at det hjelper å endre noe - enten spise litt mer et par dager eller endre treningsopplegg en periode😄 Anonymkode: f277e...f06 Jepp. Spise mer (f.eks. 500 kalorier i rene karbohydrater som pasta) tre dager på rad, eller en ukes treningspause. Har fungert for meg hver gang. Anonymkode: e8b07...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå