AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #1 Skrevet 15. august 2023 Etter en samtale med min mor fikk jeg vite at naboen har fortalt at de har spredd/sprer musegift ute, i tillegg til andre stoffer mot insekter og slikt. I nabolaget har vi en del katter, begge husstandene ved siden av musegift-naboen har flere katter hver som er aktive ute og jakter. Ukjente katter kommer også iblant, spesielt når det er varmt og fint vær. Når jeg fikk høre at denne naboen (som ikke eier katter) sprer gift ute og ikke tenker over at fugl, rev og katt kan dø hvis de spiser den forgiftede musa, så ble jeg veldig bekymret. Aner ikke hvordan dette kan bevises engang dersom naboen nekter for at det har blitt gjort i etterkant. Kanskje regnet har vasket bort gifta også? Når katta her tar med mus, så gir jeg den som regel til skjærene slik at katta ikke skal få mark i magen, men hvis det er gift inni så vil jeg ikke gi dem til fuglene heller Hva kan gjøres? Hvis nabo nekter/ljuger dersom jeg tar meg en alvorsprat med dem, kan jeg i det hele tatt få gjort noe med saken, eller kun kjefte på dem?? Anonymkode: 82e9b...4a9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Det hadde jeg meldt til mattilsynet. Det er forbudt å legge ut gift på den måten. Anonymkode: 272d6...9f0 4 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 Det 👆🏻 viktig å varsle om folk som bruker gift på ulovlig måte Anonymkode: 68e71...446
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 Får man kjøpt musegift til å legge ut? Høres ut som en god plan å ringe Mattilsynet og få litt info😊 Hvis det er proffe som har lagt ut gift, så ligger det vel inni en «rotteboks»? Anonymkode: 9626e...65f
aksase Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 Hvis det er forsvarlig gjort, dvs. at giften ligger innelukket i åtebokser, er det lite du kan gjøre. Da er det tillatt. Vi har selv katter på gård og vi legger også ut gift i åtebokser. Vi har aldri opplevd at kattene har blitt syke av dette selv om de spiser mye mus og rotter, så det går trolig fint med kjæledyrene. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Får man kjøpt musegift til å legge ut? Høres ut som en god plan å ringe Mattilsynet og få litt info😊 Hvis det er proffe som har lagt ut gift, så ligger det vel inni en «rotteboks»? Anonymkode: 9626e...65f aksase skrev (38 minutter siden): Hvis det er forsvarlig gjort, dvs. at giften ligger innelukket i åtebokser, er det lite du kan gjøre. Da er det tillatt. Vi har selv katter på gård og vi legger også ut gift i åtebokser. Vi har aldri opplevd at kattene har blitt syke av dette selv om de spiser mye mus og rotter, så det går trolig fint med kjæledyrene. Det har blitt gjort av naboen, så det er vanskelig å si hvor bra/forsvarlig gjort det er. Det ble sagt at naboen strør/sprer med ulike stoffer mot insekter og mus, men hvor bokstavelig talt dette er vet jeg ikke. Kan ikke si at jeg har sett noen åtestasjoner, men om de er gjemt så er ikke det så overraskende. Jeg har prøvd å lese meg opp på dette, om hvor farlig det er for katter/andre dyr osv. Musegift skal visst kun brukes innendørs, mens mus-/rottegift utendørs må legges av profesjonelle... Jeg skal gjøre mitt beste for å få mer info fra vedkommende, og mulig jeg tar kontakt med Mattilsynet for å stille spørsmål. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det hadde jeg meldt til mattilsynet. Det er forbudt å legge ut gift på den måten. Anonymkode: 272d6...9f0 Det visste jeg ikke, men søkte rundt på det etter kommentaren din. Har kun hørt om at folk bruker det innendørs (på kjøkkenet som oftest), så tenkte ikke over at noen kunne finne på å bruke det ute😅 Jeg får ta kontakt med Mattilsynet ja, mulig de kan hjelpe på situasjonen og gi mer info om saken. Tusen takk til alle for svar! Anonymkode: 82e9b...4a9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 Tvist skrev (5 timer siden): Kan du spørre naboen? Tanken er å spørre og få mer konkret info rundt dette ja. Det var naboen selv som nevnte dette (trolig forsnakket seg ut ifra reaksjonen i etterkant). Men det er selvfølgelig vanskelig for meg å vite om det de sier er løgn eller ei, så jeg får ta meg tid fremover til å snakke med dem Jeg visste ikke noe om bruk av musegift før dette innlegget, så ville vite litt mer før jeg tok en tur over. Ikke verdens beste naboer for å si det mildt, så er kjekt å være forberedt med fakta og en plan B dersom det skulle trenges Anonymkode: 82e9b...4a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå