AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Hei! Jeg er litt fortvilet her - etter mye smerter i nakke og arm/skulder, som kommer og går, er jeg rimelig fortvila. Jeg går til behandling men opplever at smertene kommer igjen og igjen - holder det i sjakk med behandling, men hvordan kan jeg få utredet dette? Er det vits med MR, blodprøver, el lign? Jeg har prøvd å ta det opp med legen min, men får bare til svar at det ikke er så mye å gjøre. Men jeg føler det må sjekkes mer, redd jeg har en prolaps eller noe annet som påvirker. Noen som har noe innspill her? Dette har pågått lenge 😣 Anonymkode: 9248d...4ff
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Skrevet 15. august 2023 Kan det være fibro? Dere som har det, hvordan er det for dere? Ts Anonymkode: 9248d...4ff
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Skrevet 15. august 2023 De fleste som har smerter fra rygg eller nakke må trene og vedlikeholde "resten av livet". Selv de som får påvist prolaps skal som regel ikke opereres. Mange tror at hvis man bare blir operert så forsvinner smerten, men det er ikke nødvendigvis riktig. Man opererer som regel ikke for å fjerne smerte heller, operasjon gjøres for å bevare funksjon. F.eks. hvis du mister kraft i hånden eller får problemer med å tisse eller bæsje. Har du ikke tegn på funksjonstap så har nok legen din rett i at det ikke er så mye mer å gjøre enn å fortsette med regelmessig trening. Anonymkode: 84c42...501 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #4 Skrevet 15. august 2023 Samme her nå. Har vært operert for prolaps tidligere, men da var det veldig høy smerte og nevrologiske utfall, dvs lammelser. Nå tas det smertestillende/ betennelsesdempende og ises regelmessig. Begynner å trene igjen nå som jeg kan bevege meg mer. Du kan jo be om en henvisning til mr, men de gjør nok ikke så mye om " du bare har litt vondt" Anonymkode: 98fdd...8a1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 Kan være prolaps såklart,så lurt å utelukke med MR. Hva slags behandling har du gått til? Forsiktig opptrening av muskulatur i nakke og skuldre er veldig viktig. Jeg fikk treningsprogram av fysio med svært lette øvelser (med gode pauser mellom hvert sett), hvor styrken ble økt forsiktig ettersom muskulaturen ble bedre og sterkere. Anonymkode: ae575...14f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 Dette stinker nakkeprolaps. MR bør du absolutt ta. Anonymkode: 50da3...89d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette stinker nakkeprolaps. MR bør du absolutt ta. Anonymkode: 50da3...89d Hva hjelper det å ta MR? Anonymkode: 84c42...501
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva hjelper det å ta MR? Anonymkode: 84c42...501 Min fastlege ønsket å få det bekreftet for behandling og for fremtiden. Å få bekreftet tilstander og diagnoser er sjeldent et minus. Anonymkode: 50da3...89d
Olive_North Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 Samme her, jeg har prolaps i nakken. Trener med PT, yoga og går regelmessig til naprapat. Alt dette hjelper jo absolutt, men det blir aldri helt bra, og i tider med sykdom eller mye reising hvor jeg ikke får opprettholdt treningen blir smerten hundre ganger verre😪
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Jeg er litt fortvilet her - etter mye smerter i nakke og arm/skulder, som kommer og går, er jeg rimelig fortvila. Jeg går til behandling men opplever at smertene kommer igjen og igjen - holder det i sjakk med behandling, men hvordan kan jeg få utredet dette? Er det vits med MR, blodprøver, el lign? Jeg har prøvd å ta det opp med legen min, men får bare til svar at det ikke er så mye å gjøre. Men jeg føler det må sjekkes mer, redd jeg har en prolaps eller noe annet som påvirker. Noen som har noe innspill her? Dette har pågått lenge 😣 Anonymkode: 9248d...4ff Hva presis gjør du for å bli kvitt det? Beveger du deg tilstrekkelig i hverdagen? Trener du de anbefalte styrkeøvelsene? Har du en god madrass og pute? Ligger du riktig når du sover? Øver du avspenning? Strekker og masserer/ruller du stive muskler? For, jo, du går til behandling. Dersom din behandler primært er opptatt av bedring og ikke kundegrunnlaget sitt består den av korrigering, lindring og rettledning i øvelser du skal gjøre hjemme. Så om du ikke følger opp de øvelsene og den treningen hver eneste dag så kommer du ikke til å bli bedre. Og helse er ikke «øvelser så blir jeg bra». Helse er kontinuerlig vedlikehold, eller eskalerende smerter. Så beregn at du trener dine styrkeøvelser livet ut. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min fastlege ønsket å få det bekreftet for behandling og for fremtiden. Å få bekreftet tilstander og diagnoser er sjeldent et minus. Anonymkode: 50da3...89d Jo, når pasienten tydelig er mer opptatt av «hva er feil» enn «hvordan kan jeg bedre dette» så er diagnoser ofte et minus. Vi har forskning på dette. Diagnoser som ikke enkelt eller kritisk er medisinerbare (type allergi eller diabetes) bør ofte være ukjente. Nettopp for helsa sin del. Anonymkode: 0464f...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hva hjelper det å ta MR? Anonymkode: 84c42...501 Det brukes som hjelpemiddel for å finne årsak og sette diagnose. Anonymkode: 48482...618
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #12 Skrevet 15. august 2023 Jeg går til behandling hos fysioterapeut, gjør øvelser jeg har fått, har god madrass og pute. Jeg jobber som jeg skal tross vondter, disse smertene har jeg hatt jevnt i 2-3 år, uten å ha sjekket så nøye hva nøyaktig det er. Jeg tenker det må være lettere å vite hva man kan jeg gjøre - ja jeg spør hva det kan være, det er fordi jeg ønsker svar så det blir lettere å forholde seg til. Jeg ønsker ikke noe operasjon men er det mulig at man kan få det bedre så må det jo vurderes. Jeg prøver rett og slett å finne ut hvordan jeg kan få det bedre og hvertfall leve med det - og da håper jeg jo at det er noe jeg kan gjøre selv, evnt noe medisin for de absolutt verste dagene. Ts Anonymkode: 9248d...4ff
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 Olive_North skrev (28 minutter siden): Samme her, jeg har prolaps i nakken. Trener med PT, yoga og går regelmessig til naprapat. Alt dette hjelper jo absolutt, men det blir aldri helt bra, og i tider med sykdom eller mye reising hvor jeg ikke får opprettholdt treningen blir smerten hundre ganger verre😪 Dette hørtes kjent ut - klarer til en viss grad å holde det i gang med trening og behandling, men likevel går det med perioder med mer smerter 😓 har glemt hvordan det kjennes ut å ha en frisk kropp ts Anonymkode: 9248d...4ff
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dette hørtes kjent ut - klarer til en viss grad å holde det i gang med trening og behandling, men likevel går det med perioder med mer smerter 😓 har glemt hvordan det kjennes ut å ha en frisk kropp ts Anonymkode: 9248d...4ff Det er uhyre viktig med riktig trening her. Da jeg gikk med lignende, hadde jeg hjemmetrening med få øvelser og ikke for tung styrke, og 2 minutter pause mellom hver økt. Jeg fikk kun lov til å ta 3 ganger "opp og ned", så pause i 2 minutter, så 3 ganger igjen, til sammen 4 sett. Styrke ble økt forsiktig etter noen uker med behandling og trening. Pausen mellom er kjempeviktig, jeg fikk utrykkelig beskjed om at det MÅTTE jeg ha. I tillegg fikk jeg dyptgående massasje regelmessig hos fysioterapeuten, som hjalp å løsne opp såpass at jeg klarte treningen. Er enig i at god madrass og riktig hodepute også er viktig, slik at du får god støtte. Anonymkode: ae575...14f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg går til behandling hos fysioterapeut, gjør øvelser jeg har fått, har god madrass og pute. Jeg jobber som jeg skal tross vondter, disse smertene har jeg hatt jevnt i 2-3 år, uten å ha sjekket så nøye hva nøyaktig det er. Jeg tenker det må være lettere å vite hva man kan jeg gjøre - ja jeg spør hva det kan være, det er fordi jeg ønsker svar så det blir lettere å forholde seg til. Jeg ønsker ikke noe operasjon men er det mulig at man kan få det bedre så må det jo vurderes. Jeg prøver rett og slett å finne ut hvordan jeg kan få det bedre og hvertfall leve med det - og da håper jeg jo at det er noe jeg kan gjøre selv, evnt noe medisin for de absolutt verste dagene. Ts Anonymkode: 9248d...4ff Beklager, jeg kommenterte før jeg så denne. Hva slags pute har du? "god" pute trenger ikke være riktig for nakken din. Få tatt en MR, det er greit å utelukke prolaps. Anonymkode: ae575...14f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #16 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Beklager, jeg kommenterte før jeg så denne. Hva slags pute har du? "god" pute trenger ikke være riktig for nakken din. Få tatt en MR, det er greit å utelukke prolaps. Anonymkode: ae575...14f TS, jeg kom til å tenke på en ting. Har du sjekket d vitamin nivået ditt, evnt er det lenge siden? For lave nivåer over tid vil også svekke opptak av kalsium, og begge deler er viktig for muskler og ledd. Det kan påvirke healing prosessen stort. Anonymkode: ae575...14f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #17 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Beklager, jeg kommenterte før jeg så denne. Hva slags pute har du? "god" pute trenger ikke være riktig for nakken din. Få tatt en MR, det er greit å utelukke prolaps. Anonymkode: ae575...14f Jeg har en ergonomisk pute, husker ikke hva den heter..men fikk anbefalt av fysio. Og den er bedre enn vanlig pute hvertfall for meg… Ja jeg syns det hadde vært greit å vite, føler det er lettere å forholde seg til om det er noe. Om det gir mening..men nå så tror jeg jo at jeg kan gjøre alt som jeg ønsker, også slår det tilbake på meg 😓 Ikke så lett det heller..takk for innspill. Ts Anonymkode: 9248d...4ff
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #18 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva presis gjør du for å bli kvitt det? Beveger du deg tilstrekkelig i hverdagen? Trener du de anbefalte styrkeøvelsene? Har du en god madrass og pute? Ligger du riktig når du sover? Øver du avspenning? Strekker og masserer/ruller du stive muskler? For, jo, du går til behandling. Dersom din behandler primært er opptatt av bedring og ikke kundegrunnlaget sitt består den av korrigering, lindring og rettledning i øvelser du skal gjøre hjemme. Så om du ikke følger opp de øvelsene og den treningen hver eneste dag så kommer du ikke til å bli bedre. Og helse er ikke «øvelser så blir jeg bra». Helse er kontinuerlig vedlikehold, eller eskalerende smerter. Så beregn at du trener dine styrkeøvelser livet ut. Jo, når pasienten tydelig er mer opptatt av «hva er feil» enn «hvordan kan jeg bedre dette» så er diagnoser ofte et minus. Vi har forskning på dette. Diagnoser som ikke enkelt eller kritisk er medisinerbare (type allergi eller diabetes) bør ofte være ukjente. Nettopp for helsa sin del. Anonymkode: 0464f...a9f Diabetes bør være ukjent faktisk. Hvor mye vodka hadde du i kaffen i dag? I mitt tilfelle måtte vi vite hva som var galt for at jeg skulle bli bedre. Anonymkode: 50da3...89d 1
Andro Skrevet 15. august 2023 #19 Skrevet 15. august 2023 Be om MR du. Det hjalp meg. Prolaps i nakken førte til betennelse i armen og skulderen.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #20 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Diabetes bør være ukjent faktisk. Hvor mye vodka hadde du i kaffen i dag? I mitt tilfelle måtte vi vite hva som var galt for at jeg skulle bli bedre. Anonymkode: 50da3...89d Ikke sant? Det jeg tenker selv og, må jo være greit å utelukke og evnt finne ut hva det er, så man kan trene opp/få riktig behandling - ts Anonymkode: 9248d...4ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå