Gå til innhold

Innrede nytt hjem - hvordan gå frem økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet inn i ny leilighet slutten av april i år. (Hurra!). Jeg har så mange visjoner og forestillinger om innredningen, men problemet er at alle sparepengene så og si gikk inn i denne leiligheten (ikke døm meg, jeg har kjøpt leilighet i oslo og er førstegangskjøper). Har derfor fokusert på spare opp en buffer igjen. Har egentlig nok penger til både en ok buffer + å virkelig gå all in og bestille en del møbler jeg ønsker meg. Men jeg har aldri brukt så mye penger på en gang før (utenom boligkjøp), så jeg klarer egentlig ikke komme i gang med innredningen. Har til nå kjøpt en sofa, og det er det. Har malt og handlet inn småting, men går stadig vekk rundt og erger meg over alt som mangler! Skal jeg bare hoppe i det og kjøpe møblene jeg tenker jeg vil ha? Er vel rundt 30 k i møbler... Synes det er så mye penger nå med rentehevingene osv..Hvordan har folk gjort det? PS. tenker ikke å kjøpe alt av møbler, da jeg jo vil bo meg inn og plukke opp ting her og der over tid. Men mangler viktige ting som spisebord, tvbenk, gjesteseng, skrivebord osv.

Anonymkode: 3721a...e4c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er også førstegangskjøper!

Har kjøpt møbler for ca 55k på IKEA nå (seng, madrass, overmadrass, nattbord, spisebord, spisestoler, garderobe, kommoder, tilbehør (kleshengere osv) et vitrineskap, sofabord, tvbenk, skrivebord og ting til hjemmekontoet og div. Kjøpte sofa fra møbelringen til rundt 40k. That's it egentlig. Har det meste av pynt og annet.

Anonymkode: 20a62...83b

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte en del billig da vi kjøpte vår første leilighet. Mye bra å finne på Finn, spesielt hvis du bor litt sentralt.
Ville ikke kjøpt seng brukt selv, men alt annet du nevner kan fint være brukt tenker jeg. Viktig å ha buffer fremover 😀

Grattis med leilighet!

• Liker 6
Skrevet

Det er et veldig stort sunnhetstegn at du er flink til å spare og tenker over hva ting koster 🙌 Gjenbruk er jo veldig i vinden, og da kan du få skikkelige kvalitetsmerker til en fornuftig pris. Men hadde gått for ny seng, og spesielt madrassen og dyna/puta hadde jeg lagt litt penger i 🤗

Anonymkode: 160ba...885

• Liker 2
Skrevet

Buffer kan være greit å ha nå ja. Kan du kjøpe en del av møblene brukt og dermed spare penger? Gjesteseng er jo ikke akkurat kritisk, du har jo en sofa om det skulle bli et behov. Spisebord kan du bruke til både spising og skriving. Tv-benk kan man få særdeles rimelig på  finn.no. 

Anonymkode: e7c85...6f4

• Liker 1
Skrevet

Da jeg kjøpte første gang så ble mye kjøpt brukt, innredet med sjenk, lenestol, veggseksjon, lampe, spise- og stuebord for 2700kr. Du kan jo vurdere noe lignende og så gradvis bytte ut om det føles bedre?:) Fra finn og vanlig bruktbutikk. Lenestolen er en pent brukt Ekornes. Så slipper du også å stå uten ting du trenger.

(jeg lå 2mnd på feltseng, eneste å sitte i var en solstol, og spiste middag på ei pappeske 😂)

Anonymkode: e640d...d7e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi innredet med ting kjøpt på finn.no. pusset og malte. Valgte heltre spisestue, stuebord, tv-benk, senger til ungene osv - tre er lett å jobbe med :) de siste kronene gikk til ny madrasser og elektronikk (lamper). Bohus bruker å ha 10 kroners kurv med gardinlengder som har vært brukt i utstilling. 

Anonymkode: 85bfa...64b

Skrevet

Det er 20+ år siden vi kjøpte bolig, og i fjor kvittet vi oss med det siste av møblene vi skaffet oss da vi flyttet inn.  Da vi flyttet inn var alle møblene våre enten arvet, eller kjøpt på loppemarked, og så har vi innredet etter vår smak år for år.

Det eneste vi kjøpte nytt da vi flyttet inn var madrasser.

Hvert år siden da har vår julegave fra oss selv, til oss selv, vært et møbel :)

Anonymkode: 82761...0be

• Liker 1
Skrevet

KJøp brukt til å begynne med og så sparer du og kjøper nytt litt etter litt. Eller behold det brukte, det er mer enn bra nok. 

Anonymkode: bd54f...726

Skrevet

"Store" møbler er ikke noe man kjøper hver måned (noen gjør kanskje det, men det er verken sunt økonomisk eller bærekraftig), så hvis du har fått spart opp nok til både buffer og møbler i løpet av fire måneder, så tenker jeg at du kan handle møbler og fortsette sparingen framover for en større buffer 😊 

Anonymkode: f19a9...c67

• Liker 1
Skrevet

Jeg startet på bar bakke.

Hadde tv det var omtrent alt.

Begynte med luftmadrass som jeg lå på i et par måneder.

Så bestilte/kjøpte jeg dette, litt om litt, i denne rekkefølgen:

billig sofa som jeg skal bytte ut når får råd.

seng.

Krakk.

Sofabord.

Spisebord.

Spisestol.

Reol.

Lamper.
Kommode.

Og holder på enda, det neste blir nattbord og nattbordslampe. 

Anonymkode: fabe6...374

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Flyttet inn i ny leilighet slutten av april i år. (Hurra!). Jeg har så mange visjoner og forestillinger om innredningen, men problemet er at alle sparepengene så og si gikk inn i denne leiligheten (ikke døm meg, jeg har kjøpt leilighet i oslo og er førstegangskjøper). Har derfor fokusert på spare opp en buffer igjen. Har egentlig nok penger til både en ok buffer + å virkelig gå all in og bestille en del møbler jeg ønsker meg. Men jeg har aldri brukt så mye penger på en gang før (utenom boligkjøp), så jeg klarer egentlig ikke komme i gang med innredningen. Har til nå kjøpt en sofa, og det er det. Har malt og handlet inn småting, men går stadig vekk rundt og erger meg over alt som mangler! Skal jeg bare hoppe i det og kjøpe møblene jeg tenker jeg vil ha? Er vel rundt 30 k i møbler... Synes det er så mye penger nå med rentehevingene osv..Hvordan har folk gjort det? PS. tenker ikke å kjøpe alt av møbler, da jeg jo vil bo meg inn og plukke opp ting her og der over tid. Men mangler viktige ting som spisebord, tvbenk, gjesteseng, skrivebord osv.

Får jo utrolig mye for pengene om man kjøper brukt, men det koster vel en del å få det fraktet også.

Skrevet

Vi endte med å kjøpe sofa brukt på finn, selv om den ikke er ideell. Fargen er grå og trist. Uansett, vi har den fram til vi tar oss råd til det vi virkelig har lyst på. 

Ellers var det et par ting vi måtte ha ganske med en gang, og det var garderober og oppbevaring til yttergang osv. Utover det har vi brukt mye finn når vi finner noe vi virkelig ønsker oss og som ikke er midlertidige.

Men ja, som du sier selv, det viktigste er å bo seg sakte men sikkert inn.

Anonymkode: 7b324...54d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kjøpt det man ikke klarer seg uten først - sofa, seng, spisebord og noe å sitte på. Så hadde jeg begynt å se etter bra tilbud/ bruktkupp osv. Hvis du fant ut hva møbler du vil ha, hadde jeg følgt med på finn. Det er virkelig penger å spare på både ikea og på dyrere møbler som kan være knapt brukt, og dessuten ferdig montert. Win-win.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjøp deg en god seng. Øvrige møbler? Se på finn etter ting som gies bort. 
Om du tenker du skal kjøpe møbler du «virkelig liker» og ha dem i årevis? Gratulerer - du har blitt lurt av god markedsføring. Om 3 år kommer du, som et resultat av den samme gode markedsføringen, synes de er utdaterte. 

Og, du? Gjesteseng, tv-benk og skrivebord er ikke viktige ting. Du klarer deg helt uten å merke noe savn med en oppblåsbar madrass, kjøkkenbordet ditt og en tv på veggen. Og etter noen måneder kommer du til å stryke mange møbler fra listen over ting du har lyst på i det hele.

Anonymkode: 46057...d77

• Liker 2
Skrevet

Bor du i Oslo, burde du virkelig benytte deg av bruktmarked, for den er veldig bra i Oslo. Vi kjøpte f.eks. spisebord og spisestoler brukt på finn. Vår første sofa kjøpte vi ny fra Amøbler (butikk på alnabru), men neste sofa kjøpte vi brukt. Det er flere aktører som selger nyrensete sofaer på finn, da kan du få kvalitetssofa billigere. 

og snart begynner det loppemarked sesong, der kan du se etter småmøbler som sofabord, nattbord, bokhyller og alt mulig pynt. 

Anonymkode: fcfcd...624

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi kjøpte brukt da vi var i samme situasjon for over ti år siden. Spisestua fra den gang har vi enda, og den kostet oss 500 kroner.

Anonymkode: c56f4...b96

• Hjerte 1
Skrevet

Bestem seg for en stil. Sjekk akltid brikt markedet først,  før du går for nytt. 

Lag deg en storyboard, slik at du har en grei oversikt over hvilke type møbler og farger du ser etter. Brukt markedet er jo en jungel å se se blind på. Men kan gjøre noe gode kupp. 

Selv liker jeg en blanding av litt stram stil sammen med noe form fult. Da fungerer det sammen uten at alt føles som krims krams. 

Sjekk gis bort om du bor rundt bla Oslo.  Der er det mye bra å få. Koster vel endel å kaste, og kjøres bort, så da gis det bort endel gode skatter. 

Anonymkode: 7fdb8...724

Skrevet

Ikke kjøp alt samtidig, spre det utover. Vi ventet ca 6 mnd med ny sofa, brukte den gamle som virkelig ikke passet inn, men den fungerte jo. Brukte alt vi hadde først, og så begynte vi sakte å tenke på funksjon til rommet og innrede deretter. Har aldri angret på et møbel ved å bruke denne metoden. De har jeg i 10-20 år før jeg bytter.

Hvis du har et bord trenger du ikke pult med en gang. Har du en sofa trenger du ikke gjesteseng enda. Osv.

Anonymkode: 5b146...161

• Liker 2
Skrevet

Så god følelse å være i egen leilighet !!

Jeg ville bodd meg litt inn, og kjent på om du er virkelig sikker før du kjøper. For du kan finne mye fint på Finn i mellomtiden, og det tar litt tid å finne ut hva man virkelig vil ha. Akkurat nå, kjenner hvertfall jeg på at det er greit å l litt ekstra på bok. Men husk å nyte at du kan når du kan også. 

Lykke til og kos deg i ny leilighet.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...