Teardrop Skrevet 14. august 2023 #1 Del Skrevet 14. august 2023 Kreative måter å spørre om noen vil være fadder på? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #2 Del Skrevet 15. august 2023 Hva med å bare spørre direkte, så det ikke føles som press om å svare ja..? Anonymkode: c0dd8...b90 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #3 Del Skrevet 15. august 2023 Teardrop skrev (14 timer siden): Kreative måter å spørre om noen vil være fadder på? «vil du være fadder». Egentlig er ikke det å være fadder noe som henger så veldig høyt for de fleste. Anonymkode: cf414...699 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 15. august 2023 #4 Del Skrevet 15. august 2023 Veldig kreativt var det kanskje ikke, men vi skrev "vil du være fadderen min?" på en body, og spurte om den ønskede fadderen som holdt småen ville ta av henne jakken. Og, mennesker som er glade i dere og ønsker å ta en aktiv del i barnets liv, vil nok bli rørt og sette stor pris på spørsmål om å være fadder ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Del Skrevet 15. august 2023 Jeg tror de eneste som føler glede eller ære ved å få det spørsmålet tilhører kristne miljøer. Tipper de eneste som setter pris på å bli spurt på en kreativ måte tilhører samme gruppa. Anonymkode: b3d47...b5c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Del Skrevet 15. august 2023 15 hours ago, Teardrop said: Kreative måter å spørre om noen vil være fadder på? Har du sett Gudfaren I, II og III? Anonymkode: 4f138...5a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Del Skrevet 15. august 2023 En snapp med et bilde av barnet og spørsmålet om den vil være fadder er bra nok. Anonymkode: 441ed...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Del Skrevet 15. august 2023 Å være fadder er ikke så stas altså… spør på en enkel måte. Mye kreativitet gir mer press, som en annen påpekte. Anonymkode: 3afb5...b13 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teardrop Skrevet 15. august 2023 Forfatter #9 Del Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Å være fadder er ikke så stas altså… spør på en enkel måte. Mye kreativitet gir mer press, som en annen påpekte. Anonymkode: 3afb5...b13 Er klar over det, jeg er fadder selv. Men h*n vi har tenkt på som den ene fadderen hadde blitt sååå glad for å bli spurt, så det hadde vært gøy å gjørt det enda større om du skjønner! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Del Skrevet 15. august 2023 EmKay skrev (6 timer siden): Veldig kreativt var det kanskje ikke, men vi skrev "vil du være fadderen min?" på en body, og spurte om den ønskede fadderen som holdt småen ville ta av henne jakken. Og, mennesker som er glade i dere og ønsker å ta en aktiv del i barnets liv, vil nok bli rørt og sette stor pris på spørsmål om å være fadder ❤️ Tenker foreldre, ja... Anonymkode: bfdfe...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Del Skrevet 15. august 2023 Vi måtte spørre et vennepar i siste minutt inne i kirken fordi de som egentlig skulle være faddere hadde glemt hele dåpen.. Skal sies at de vi endte med ble svært overrasket og viser seg å være verdens beste faddere 🥰 Anonymkode: b4a76...34a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #12 Del Skrevet 16. august 2023 EmKay skrev (17 timer siden): Veldig kreativt var det kanskje ikke, men vi skrev "vil du være fadderen min?" på en body, og spurte om den ønskede fadderen som holdt småen ville ta av henne jakken. Og, mennesker som er glade i dere og ønsker å ta en aktiv del i barnets liv, vil nok bli rørt og sette stor pris på spørsmål om å være fadder ❤️ Nei. Man kan helt fint være glad i noen og ønske å ta del i deres liv, UTEN å ønske å delta i en tvangskristning av en uskyldig liten baby, og stå og lyge i kirken om at man skal bidra til å gi barnet en kristen oppdragelse. For det er det eneste en fadder er. Jeg takket nei til å være fadder til min nevø da min søster spurte meg. Jeg er kjempeglad i både henne og ham, og er masse deltagende i deres liv. Men kristendom skal jeg ha meg frabedt å ha noe med. Det hadde vært kleint og ubehagelig om de hadde laget en body til formålet.. men jeg lurer på hva de egentlig tenkte med da de fant ut de skulle spørre meg, kjenner de meg ikke i det hele tatt, liksom.. Anonymkode: c0dd8...b90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi måtte spørre et vennepar i siste minutt inne i kirken fordi de som egentlig skulle være faddere hadde glemt hele dåpen.. Skal sies at de vi endte med ble svært overrasket og viser seg å være verdens beste faddere 🥰 Anonymkode: b4a76...34a Men faddere trenger jo ikke faktisk være til stede da. En kan være registret som fadder uten å ha vært med i kirken. Det er hva en opplyser på forhånd som gjelder. Anonymkode: cf414...699 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 16. august 2023 #14 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tenker foreldre, ja... Anonymkode: bfdfe...1cb Slutt da. Jeg vet jo hvordan jeg selv ville reagert på spørsmål om å være fadder, og de vi spurte ble svært rørt og glad. At du driter i andres barn får være din greie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #15 Del Skrevet 16. august 2023 EmKay skrev (Akkurat nå): Slutt da. Jeg vet jo hvordan jeg selv ville reagert på spørsmål om å være fadder, og de vi spurte ble svært rørt og glad. At du driter i andres barn får være din greie. Slutt da selv Hvor får du det fra at å ikke ville være fadder er å drite i andres barn..? Det virker ikke som om du vet hva en fadder er? Den eneste funksjonen til en fadder, er å stå i kirken og love at man skal hjelpe å oppdra et barn i den kristne tro. Ingenting annet. Man er ikke en "spesiell person" på noe som helst annet vis. Det sier absolutt ingenting om hvor glad man er i barnet eller foreldrene. Det er utelukkende en kristen greie. Man kan elske noen av hele sitt hjerte, men ikke være kristen Og ikke ønske å stå i kirken og lyge. Anonymkode: c0dd8...b90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 16. august 2023 #16 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nei. Man kan helt fint være glad i noen og ønske å ta del i deres liv, UTEN å ønske å delta i en tvangskristning av en uskyldig liten baby, og stå og lyge i kirken om at man skal bidra til å gi barnet en kristen oppdragelse. For det er det eneste en fadder er. Jeg takket nei til å være fadder til min nevø da min søster spurte meg. Jeg er kjempeglad i både henne og ham, og er masse deltagende i deres liv. Men kristendom skal jeg ha meg frabedt å ha noe med. Det hadde vært kleint og ubehagelig om de hadde laget en body til formålet.. men jeg lurer på hva de egentlig tenkte med da de fant ut de skulle spørre meg, kjenner de meg ikke i det hele tatt, liksom.. Anonymkode: c0dd8...b90 Klart det. Nå kan man fint ha navnefest utenom kirken, og man velger faddere der også. Men jeg hadde ikke spurt noen jeg visste hadde den holdningen til dette med å være fadder. De vi kunne tenke oss å spørre kjenner vi godt nok til å vite at de ville sette pris på det. Og uten at jeg kjenner deg vil jeg jo tro du kunne sette pris på at det var akkurat deg de ville ha blant alle familie og venner, selv om du selv ikke kunne stå for selve ritualet som skulle gjennomføres? Om noen vi spurte hadde takket nei av den grunn hadde vi ikke tatt oss nær av det, men igjen, vi kjenner de godt nok til å vite hvor de står. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #17 Del Skrevet 16. august 2023 EmKay skrev (1 minutt siden): Klart det. Nå kan man fint ha navnefest utenom kirken, og man velger faddere der også. Men jeg hadde ikke spurt noen jeg visste hadde den holdningen til dette med å være fadder. De vi kunne tenke oss å spørre kjenner vi godt nok til å vite at de ville sette pris på det. Og uten at jeg kjenner deg vil jeg jo tro du kunne sette pris på at det var akkurat deg de ville ha blant alle familie og venner, selv om du selv ikke kunne stå for selve ritualet som skulle gjennomføres? Om noen vi spurte hadde takket nei av den grunn hadde vi ikke tatt oss nær av det, men igjen, vi kjenner de godt nok til å vite hvor de står. Man trenger ikke ha faddere i en navnefest. Ingen av mine barn har faddere. Jeg kjenner de som spurte godt nok til å vite at dåpen og fadder-ting betydde absolutt null og niks for dem. Det var svogeren min som ville døpe ungen, kun pga "tradisjon", mens søsteren min synes hele dåpen bare er tull. Og ingen av dem forventet mer av en fadder enn å stå og lyge i kirken. Så vel, nei, jeg følte meg egentlig ikke beæret, for jeg vet at det ikke er noe de tenkte på som en "ære", men bare var en praktisk greie, som i "vi må ha noen til å stå og lyge", og ingenting mer. Anonymkode: c0dd8...b90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 16. august 2023 #18 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Man trenger ikke ha faddere i en navnefest. Ingen av mine barn har faddere. Jeg kjenner de som spurte godt nok til å vite at dåpen og fadder-ting betydde absolutt null og niks for dem. Det var svogeren min som ville døpe ungen, kun pga "tradisjon", mens søsteren min synes hele dåpen bare er tull. Og ingen av dem forventet mer av en fadder enn å stå og lyge i kirken. Så vel, nei, jeg følte meg egentlig ikke beæret, for jeg vet at det ikke er noe de tenkte på som en "ære", men bare var en praktisk greie, som i "vi må ha noen til å stå og lyge", og ingenting mer. Anonymkode: c0dd8...b90 Jaja, om de følte det sånn så vår det være opp til dem. Vi tenkte nøye gjennom hvem vi ønsket som faddere. Og jeg skal være så ærlig å si at vi hadde dåp i kirken av tilnærmet samme grunn. Det var litt viktig for min mann, for meg hadde det ingenting å si om det ble kirken eller ikke. Vi gjorde det rimelig klart for våre faddere at vår oppfatning av det ikke handlet om religion, men at vi håpet de ville være en trygg havn og et forbilde for vårt barn opp igjennom oppveksten. Hadde de takket nei fordi det ble feil for dem å stå fadder i kirken, så hadde vi som sagt hatt full forståelse for det. Men valg av fadder var langt fra tilfeldig eller fordi "vi trenger hvemsomhelst til å stå der å lyge". Jeg har heller ikke sagt at man må ha fadder i en navnefest, men alle jeg kjenner som har hatt det har også hatt faddere for sitt barn. Så det er langt fra uvanlig. Og til den andre kommentaren - jeg tror ikke at det å ikke ville være fadder betyr at man driter i andres barn, men kommentaren om at "tror foreldre, ja" var flåsete og representerer ikke flertallet. For meg blir det det samme som å si at ingen andre enn de kommende foreldrene bryr seg om graviditeten, hvilket kjønn det blir, osv. Noe som også ofte blir sagt her inne. Anyway, TS spurte om kreative tips til hvordan spørre noen om å være fadder, og jeg delte mitt. Og resten skrev jeg for å vise at det ikke nødvendigvis er normalen å synes det er noe dritt å bli spurt om å være fadder. Alle jeg kjenner har sett på det som en ære, uavhengig om de er kristen eller ikke, eller om de vil takke ja eller ikke. Og min familie eller omgangskrets tilhører ikke noe kristent miljø. Endret 16. august 2023 av EmKay Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kasier Skrevet 16. august 2023 #19 Del Skrevet 16. august 2023 EmKay skrev (18 timer siden): Veldig kreativt var det kanskje ikke, men vi skrev "vil du være fadderen min?" på en body, og spurte om den ønskede fadderen som holdt småen ville ta av henne jakken. Og, mennesker som er glade i dere og ønsker å ta en aktiv del i barnets liv, vil nok bli rørt og sette stor pris på spørsmål om å være fadder ❤️ Åh, det var jo en kjempefin måte 😍 Skjønner ikke hva greia er med at man ikke skulle bli glad for å bli spurt om å være fadder? Det betyr at foreldrene vil at du skal være noe "ekstra" for barnet deres, det er jo en tillitserklæring og bekreftelse på at man betyr noe ekstra for foreldrene også. Nå er jeg ateist selv, og ikke lenger medlem av statskirka, men jeg er fadder til tre stykker som er døpt i kirka (før jeg meldte meg ut) og to stykker som har hatt humanistisk navnefest hvor foreldrene ville ha "faddere" til barna sine. Alle gangene har jeg blitt veldig glad for å bli spurt! Så kan man jo si at jeg ikke er den rette til å være fadder ut ifra hva fadder egentlig er i den norske kirke i og med jeg er ateist. Men man kjenner jo vanligvis foreldrene til dåpsbarnet godt nok til å vite om de ønsker fadder for å gi deg og dåpsbarnet et spesielt bånd/forhold eller om det er veldig viktig for dem at man tar oppgaven med å lede barnet på riktig vei, la det bli kjente med bibelfortellingene og lære det å be. Er det det som er viktigst, så bør man jo takke nei hvis man f. eks. er ateist... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 16. august 2023 #20 Del Skrevet 16. august 2023 Kasier skrev (1 minutt siden): Åh, det var jo en kjempefin måte 😍 Skjønner ikke hva greia er med at man ikke skulle bli glad for å bli spurt om å være fadder? Det betyr at foreldrene vil at du skal være noe "ekstra" for barnet deres, det er jo en tillitserklæring og bekreftelse på at man betyr noe ekstra for foreldrene også. Nå er jeg ateist selv, og ikke lenger medlem av statskirka, men jeg er fadder til tre stykker som er døpt i kirka (før jeg meldte meg ut) og to stykker som har hatt humanistisk navnefest hvor foreldrene ville ha "faddere" til barna sine. Alle gangene har jeg blitt veldig glad for å bli spurt! Så kan man jo si at jeg ikke er den rette til å være fadder ut ifra hva fadder egentlig er i den norske kirke i og med jeg er ateist. Men man kjenner jo vanligvis foreldrene til dåpsbarnet godt nok til å vite om de ønsker fadder for å gi deg og dåpsbarnet et spesielt bånd/forhold eller om det er veldig viktig for dem at man tar oppgaven med å lede barnet på riktig vei, la det bli kjente med bibelfortellingene og lære det å be. Er det det som er viktigst, så bør man jo takke nei hvis man f. eks. er ateist... Da deler vi samme tankegang ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå