AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Hei, jeg er kanskje hårsår men kjente jeg ble lei meg over dette. Overreagerer jeg? Det har seg slik at jeg strikker litt. Jeg har en venninne som er veldig glad i strikkede plagg til barna sine, særlig til datteren. Jeg har strikket noen gensere, skjørt og kjoler til henne, og venninnen min har blitt veldig glad og begeistret for det, og bedyret at dette er klær som hun skal ta vare på og spare til barna blir voksne. Hun har uttrykt irritasjon og sorg over at hjemmestrikkete plagg i familien har forsvunnet og bare blitt gitt vekk og dermed forsvunnet ut av familien i stedet for å gå i arv til hennes barn. Derfor ble jeg litt lei meg da jeg så en del av klærne jeg har strikket har blitt lagt ut for salg på finn.no. Ja jeg har gitt klærne i gave, men jeg har også sagt at dersom klærne ikke passer så ville jeg gjerne ha de tilbake så jeg eventuelt kunne gi de til andre eller selge det. Det er mye arbeid og kjærlighet lagt ned i plaggene, og også penger….Og jeg har ikke noe god økonomi. Alt hadde vært bedre om venninnen min kunne sagt noe om det, og spurt om jeg ville ha de tilbake. Føler meg lei meg, men samtidig usikker på om jeg i det hele tatt har lov til å reagere? Anonymkode: f6c26...ce4 4 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Skrevet 14. august 2023 Hun bruker deg! Sykt frekt! 😱 Anonymkode: 858be...9dc 8
seriousgirl Skrevet 14. august 2023 #3 Skrevet 14. august 2023 (endret) Hmm..er det slik at barna hennes har brukt de til klærne er for små, og SÅ selger hun de på finn. Eller var det ganske kort tid etter du gav de at hun ville kvitte seg med de? Hvis det er førstnevnte føler jeg det er litt mer innafor. Det spørs helt hva grunnen var. Kanskje har de også dårlig råd, slik at hun ville selge de etter at barna har brukt de ut? Men dersom hun kastet de rett på finn hadde jeg blitt skuffet. Hvis hun ikke likte de, kunne hun heller kommet med en unnskyldning om at de ikke passet/at ungen reagerer på ull etc.. Endret 14. august 2023 av seriousgirl Skrivefeil
Ebbeliten Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 Kanskje hun trenger pengene.. Håndarbeid er kostbare saker. 2
Blåttvann Skrevet 14. august 2023 #5 Skrevet 14. august 2023 (endret) Jeg synes faktisk det er helt innafor å reagere selv om du har gitt bort plaggene og de nå er din venninnes eiendel. Jeg synes hun er utrolig frekk! Hadde aldri gjort noe sånt selv hvertfall. Kan du si til henne at du ser at klærne ligger på finn og at du derfor vil minne henne på at du har sagt hun kan få plaggene men at du også har sagt at hvis hun ikke skal ha de lenger så ønsket du å få de tilbake? Jeg hadde jommen ønsket å si at du har brukt mye tid, energi og penger på plaggene og at du er såret over at hun har lagt de ut på finn fordi du trodde at dere hadde en forståelse mellom dere om hva som skulle skje med plaggene. Hadde aldri gitt henne fine gaver igjen! Endret 14. august 2023 av Blåttvann 14
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Skrevet 14. august 2023 Ta hintet. Hun er lei av å få masse "hjemmelagde" klær barna aldri kommer til å bruke, men hun er for høflig til å si det. Anonymkode: 5a206...01c 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 Da strikker du ikke mer til barna hennes. Anonymkode: 57e03...4e7 20
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da strikker du ikke mer til barna hennes. Anonymkode: 57e03...4e7 Dette. Så enkelt Anonymkode: f58b5...41e 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja jeg har gitt klærne i gave, men jeg har også sagt at dersom klærne ikke passer så ville jeg gjerne ha de tilbake så jeg eventuelt kunne gi de til andre eller selge det. Slutt å gi «gaver» med krav om returnering. Det er et lån. 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er mye arbeid og kjærlighet lagt ned i plaggene, og også penger….Og jeg har ikke noe god økonomi. Det er virkelig ditt eget ansvar om du har økonomi til å gi bort strikkeplagg, og ikke noe du skal belemre mottageren av «gaven» med. Anonymkode: 567e8...4e3 10
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 Jeg hadde blitt nokså snurt, så hadde jeg ikke strikket noe mer til henne når hun tydeligvis ikke setter pris på det. Anonymkode: 3a6ea...152 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 Hadde sluttet å strikke til henne. Om hun spør om noe mer får hun som et absolutt minimum dekke garnet, og helst også betalt litt for timene. Anonymkode: bd067...77d 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #12 Skrevet 15. august 2023 Jeg hadde bydd på plaggene på Finn.no og betalt prisen hun har lagt de ut for. Kun på pur f***. Også hadde jeg aldri mer strikket til henne Anonymkode: 283b4...bc4 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 Jeg skjønner at du blir lei deg, samtidig som jeg synes det er helt galt av deg å gi bort gaver som du ønsker å få tilbake. Enten gir du gaver, og da er det opp til mottager å bestemme hva de ønsker å gjøre med det, eller så låner du bort ting og spesifiserer at tøyet kun er til låns. Anonymkode: 02aa1...ce2 3 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 Nei, synes ikke du er hårsår. Barnas bestemor strikker til dem, og vi returnerer plaggene når de er for små. Anonymkode: 83762...004 1
Gjest EmKay Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 Hjemmestrikkede plagg og andre dyre ting som vi arver, tilbyr jeg å gi tilbake eller å gi videre til noen som kunne trenge det. Jeg selger ikke ting som vi har fått/arvet. En strømpebukse, body, e.l. kunne nok fint havnet i en klespakke til salgs når det var for lite, men ikke større ting som vo har arvet eller er laget med kjærlighet. Men jeg støtter de andre, jeg ville heller ikke strikket mer uten at hun i det minste sto for kostnaden.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #16 Skrevet 15. august 2023 Fysj for ei frekk venninne. Jeg tror jeg hadde gjort som ei foreslo tidligere. Vis interesse for plaggene på finn, si at du gjerne vil kjøpe og lat som du ikke vet hvem det er du kjøper av og gjør henne stressa. Anonymkode: c9ecb...b3b 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #17 Skrevet 15. august 2023 Jeg hadde reagert med å SPØRRE HENNE. "Hei, jeg ser at du har lagt ut plaggene jeg har strikket ut for salg på finn, hvorfor det?" Og eventuelt sagt "kan jeg få dem tilbake". Anonymkode: 6d042...599 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #18 Skrevet 15. august 2023 Men har du gitt det i gave? Eller er det lån. For meg er det to forskjellige ting. Om noen kommer til meg og sier vil du låne denne tingen jeg har strikket, når barna har vokst ut av dem vil jeg ha dem tilbake. Da er det din eiendom og dine plagg. Selv låner jeg aldri klær av noen, netopp i fare for og miste/rote bort klær eller og ødlegge det. Arve, gaver og annet er helt greit. Selv gir jeg kun ting bort, eventuelt selger. Men gir jeg bort ting, har dem lov til og gjøre hva dem vil med plaggene fra da. Jeg tror du må være veldig tydelig på at det er et lån ikke noe annet. Jeg har ting her hjemme som jeg aldri ville lånt bort til noen andre, fordi jeg vil ha mulighet til og gi det videre til barna. Mine barn har fått det samma av sin bestemor etter faren sin Anonymkode: 4eda5...1e5 1 1
Snupps66 Skrevet 15. august 2023 #19 Skrevet 15. august 2023 Jeg synes ikke du er hårsår. Og jeg er den venninden, som elsker strikkeplagg, men som ikke kan strikke selv. Og de plagg Min venninde strikker til meg, og barna mine, og de er de fineste plagg jeg har. De ligger lagret til mine får barn selv. Jeg synes også poenget her er at hun har sagt at de skal spares. Det gjør dette ekstra kjipt, og det virker som om det kun er ett triks for å få deg til å strikke. Så jeg ville sluttet å strikke til henne tvert.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #20 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men har du gitt det i gave? Eller er det lån. For meg er det to forskjellige ting. Om noen kommer til meg og sier vil du låne denne tingen jeg har strikket, når barna har vokst ut av dem vil jeg ha dem tilbake. Da er det din eiendom og dine plagg. Selv låner jeg aldri klær av noen, netopp i fare for og miste/rote bort klær eller og ødlegge det. Arve, gaver og annet er helt greit. Selv gir jeg kun ting bort, eventuelt selger. Men gir jeg bort ting, har dem lov til og gjøre hva dem vil med plaggene fra da. Jeg tror du må være veldig tydelig på at det er et lån ikke noe annet. Jeg har ting her hjemme som jeg aldri ville lånt bort til noen andre, fordi jeg vil ha mulighet til og gi det videre til barna. Mine barn har fått det samma av sin bestemor etter faren sin Anonymkode: 4eda5...1e5 Ser litt nøyere og du sier det er en gave, da kan man ønske og få det tilbake men ikke kreve. En gave er en gave, og vedkommende kan da gjøre det man selv vil. Selv om du har nevnt at du gjerne tenke deg det igjen men da er det ikke en gave, men et lån. Du vil låne det bort, da må du si det såpass tydelig som jeg skrev Anonymkode: 4eda5...1e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå