AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #1 Skrevet 14. august 2023 Min samboer og jeg har vært sammen i rundt 3 år, der vi begge har vært i et forhold tidligere. Mitt forhold var et ekteskap, hans var et forhold uten at de bodde sammen. Vi er i 30 årene begge to. Vi er fryktelig sta begge to og vidt forskjellige når det kommer til hvordan vi diskuterer: han diskuterer med logikken sin i behold, jeg med mine følelser. Når jeg sier hans logikk, mener jeg altså hans logikk. Vi kan krangle flere dager over så tåpelige ting, å dette bygger seg opp da jeg egentlig bare vil ha emosjonell bekreftelse fra han (noe han aldri klarer å gi). Hvordan samarbeide når man har to så forskjellige oppfattelser av en og samme situasjon? Anonymkode: 626e5...aff
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #2 Skrevet 14. august 2023 En av dere må erkjenne sitt ansvar i krangelen og så be om at den andre tar sin del. Jeg har vert veldig prinsippfast på det og da løsnet det etter hvert for han også. Anonymkode: fa8f0...a48 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #3 Skrevet 14. august 2023 Dere er så forskjellige at dette tviler jeg dere greier å fikse uten parterapi. Anonymkode: 65744...497 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 Du må vokse opp og legge fra deg følelsestenking. Så klart, følelser hører hjemme i et forhold, men ikke i diskusjoner mellom to voksne mennesker. Anonymkode: efa77...c26 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #5 Skrevet 15. august 2023 Den riktige skyldfordelinga er at begge har 0 % skyld og 100 % ansvar. Anonymkode: f6384...2a0 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #6 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når jeg sier hans logikk, mener jeg altså hans logikk Når man er uenige, så kommer man selvsagt med SIN mening. Hvorfor i all verden skal HAN bruke DIN logikk i diskusjoner/krangler? Det er DIN jobb. Og så i stedet for å i tillegg krangle om hvem som tar feil, så kan dere godta at dere er uenige, og at dere må finne en mellomting som løsning, og som ingen av dere er 100% enig i. Men kan du komme med et par eksempler? Vesentlig om dere diskuterer politikk, barneoppdragelse eller om du ikke får lov til å snakke med andre menn. Anonymkode: 86118...3ae 3
Carrot Skrevet 15. august 2023 #7 Skrevet 15. august 2023 Vel min erfaring er at når man er følelsestyrt har man et større ansvar for å ha kontroll på følelsene sine, erkjenne dem, si fra og ta ansvar for dem og ikke minst formidle dem uten at de bobler over.. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #8 Skrevet 15. august 2023 Om han forholder seg til logikk og du til følelser så er det ikke noen tvil om hvor problemet ligger. Anonymkode: cf963...557 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #9 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Om han forholder seg til logikk og du til følelser så er det ikke noen tvil om hvor problemet ligger. Anonymkode: cf963...557 Det er ingenting som heter logikk vs følelser, det er ei falsk problemstilling. Alle ser verden fra sitt ståsted, som innebærer ens egen resonnering med tilhørende følelser (erkjente eller ei). Anonymkode: f6384...2a0 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #10 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi er fryktelig sta begge to Et veldig dårlig utgangspunkt for et forhold. Anonymkode: 40c9a...653
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når man er uenige, så kommer man selvsagt med SIN mening. Hvorfor i all verden skal HAN bruke DIN logikk i diskusjoner/krangler? Det er DIN jobb. Og så i stedet for å i tillegg krangle om hvem som tar feil, så kan dere godta at dere er uenige, og at dere må finne en mellomting som løsning, og som ingen av dere er 100% enig i. Men kan du komme med et par eksempler? Vesentlig om dere diskuterer politikk, barneoppdragelse eller om du ikke får lov til å snakke med andre menn. Anonymkode: 86118...3ae Litt usikker på om du forstod hva jeg mente nær jeg skrev "sin logikk". Kort fortalt vil jeg si at vi har vår opplevelse, men han kategoriserer sin opplevelse som logisk, men min som følelsesladet. Vi er uenige som mange andre par, har begynt i parterapi og diskuterer hverdagslige ting. Et eksempel kan være fordeling av rydding, jeg opplever at jeg gjør mer mens han opplever at han gjør like mye. Dette ender i diskusjoner som bare spretter fra ene siden til andre, uten å være konstruktivt og jeg får ofte høre at jeg ikke kan endre det som har skjedd/fakta, når jeg opplever det annerledes og vet han ikke har ryddet Anonymkode: 626e5...aff
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #12 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Om han forholder seg til logikk og du til følelser så er det ikke noen tvil om hvor problemet ligger. Anonymkode: cf963...557 Så du mener at det at han kategoriserer sitt synspunkt i diskusjonen som "logisk" automatisk gjør at han har rett? Eller vil du utdype det? Anonymkode: 626e5...aff
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #13 Skrevet 15. august 2023 Dette er en hersketeknikk han bruker mot deg. Å bortforklare sin manglende del i husarbeid som noe du bare «føler» er en måte å stoppe deg på fordi han blir trengt opp mot veggen. Du må begynne å spille på hans halvdel med å ansvarliggjøre ham med logikk. Det beste er å gjøre dette når dere begge er rolige og avslappet. Planlegg godt og lag en liste over deres andeler. Med andre ord, tydelige avtaler. Anonymkode: f44d0...f2b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #14 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er en hersketeknikk han bruker mot deg. Å bortforklare sin manglende del i husarbeid som noe du bare «føler» er en måte å stoppe deg på fordi han blir trengt opp mot veggen. Du må begynne å spille på hans halvdel med å ansvarliggjøre ham med logikk. Det beste er å gjøre dette når dere begge er rolige og avslappet. Planlegg godt og lag en liste over deres andeler. Med andre ord, tydelige avtaler. Anonymkode: f44d0...f2b Vi har begynt å lage lister for å tydeliggjøre hva som blir gjort, men da kom det plutselig kommentarer som at "jeg gjør praktiske ting som krever mer, vil du gjøre det i stedet for?"når han hadde mindre på sin liste. Dette med listene føles også litt unødvendig for min del da jeg skulle ønske det bare gikk automatisk å hjelpe hverandre Anonymkode: 626e5...aff
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #15 Skrevet 15. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har begynt å lage lister for å tydeliggjøre hva som blir gjort, men da kom det plutselig kommentarer som at "jeg gjør praktiske ting som krever mer, vil du gjøre det i stedet for?"når han hadde mindre på sin liste. Dette med listene føles også litt unødvendig for min del da jeg skulle ønske det bare gikk automatisk å hjelpe hverandre Anonymkode: 626e5...aff Han virker noe kverulantisk og det er noe umodent over dette. Et forhold dreier seg om å ville den andres beste og å ta vare på hverandre. Da finregner man ikke på hvem som bidrar med hva. Alle har ting man mestrer bedre og som er morsommere å gjøre og man er mer effektiv. Så arbeidsoppgavene bør fordeles deretter. Når dere klarer å bli uenige allerede mens listene skal avtales, tyder det på at noe grunnleggende ikke er på stell. Smart av dere å bruke parterapi. Håper det går seg til. Anonymkode: f44d0...f2b
Gjest Inverto Skrevet 16. august 2023 #16 Skrevet 16. august 2023 Parterapi eller i verste fall slå opp Jeg er ikke interessert i å hevde hvem som har skyld i deres tilfelle, det eneste jag kan si er at de fleste mennesker er ikke rasjonelle. De er emosjonelle Kort sagt: de fleste er for svak til å takle kald logikk og rasjonalitet
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #17 Skrevet 16. august 2023 Inverto skrev (Akkurat nå): Parterapi eller i verste fall slå opp Jeg er ikke interessert i å hevde hvem som har skyld i deres tilfelle, det eneste jag kan si er at de fleste mennesker er ikke rasjonelle. De er emosjonelle Kort sagt: de fleste er for svak til å takle kald logikk og rasjonalitet Jeg har ingen intensjon om gå fra han, ønsker heller at vi skal prøve å forstå hverandre og finne ut av det som par. Vi er bare uenige, det tror jeg at vi finner uansett om vi finner nye partnere. Men absolutt glad for at vi har fått parterapi og kan jobber mer målrettet sammen Anonymkode: 626e5...aff
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #18 Skrevet 16. august 2023 Wow. Det der hadde jeg aldri orket. Det hores ut som dere krangler mer i lopet av en uke enn jeg har gjort med alle mine partnere til sammen gjennom et helt liv. Anonymkode: 77120...335
Gjest Inverto Skrevet 16. august 2023 #19 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ingen intensjon om gå fra han, ønsker heller at vi skal prøve å forstå hverandre og finne ut av det som par. Vi er bare uenige, det tror jeg at vi finner uansett om vi finner nye partnere. Men absolutt glad for at vi har fått parterapi og kan jobber mer målrettet sammen Anonymkode: 626e5...aff Jolly good!
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #20 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 0.43): han diskuterer med logikken sin i behold, jeg med mine følelser. Når jeg sier hans logikk, mener jeg altså hans logikk. Mener du at han er logisk og du er følelsesstyrt, eller er det noe han sier for å manipulere deg? For meg høres det ut som at deres diskusjoner blir maktkamper der en må «vinne» og ingen vil gi seg. Du ønsker å bli sett, hørt og bekreftet, mens han vil ha rett. Stemmer det? Hver gang du sier noe og han ikke kan «vinne» på det, kommer han med noe nytt? Så må du svare på det og dere blir aldri ferdige? Dere må innse at når dere diskuterer, snakker dere ikke om feks oppvask eller hvem som skal vaske badet, det er den grunnleggende strukturen i forholdet, en maktkamp. Personlig hadde jeg ikke orket det, men om dere absolutt vil fortsette forholdet anbefaler jeg parterapi for å lære å respektere hverandre og snakke godt sammen. Anonymkode: 41240...c55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå